skip to main content
Drinky

Žufánek dražil svůj impresionistický absint ve prospěch umění, cena šla přes milion

3 minuty čtení

Van Goghovo uříznuté ucho, spousta mýtů, halucinace, ale i inspirace. Absint a umění, zvlášť to impresionistické, k sobě měly vždycky blízko. Není tedy divu, že když se Národní galerie, organizace umění zasvěcená, spojí s umělcem v oblasti alkoholu Martinem Žufánkem, výsledný dojem je neopakovatelný.

V pondělí večer se v impozantních sklepních prostorách paláce Kinských na Staroměstském náměstí vydražilo 10 lahví unikátního absintu Dubied, Absinthe Impressionist Edition, který ve své alchymistické dílně v moravských Boršicích vydestiloval právě Žufánek.

Benefiční dražbu pořádala Nadace Via ve prospěch Národní galerie a celková vydražená částka činila 690 tisíc korun. Při započtení srpnové online aukce, v níž se dražila část limitované absintové edice, tak galerie získala celkem půldruhého milionu korun.

Večer odmoderoval se symbolickou větvičkou pelyňku v klopě šéfredaktor Forbesu Petr Šimůnek. Forbes byl jedním z partnerů celé dražby.

„Je to skvělý výsledek i pocit,“ ocenil její průběh Martin Žufánek, který si jednu lahev vybojoval také sám pro sebe. Mezi úspěšnými dražiteli byli třeba manželé Kijonkovi, spolumajitelé holdingu JSK Investments (Zásilkovna a kontaktní čočky Alensa), investor Ondřej Bartoš s chotí nebo Martin Janoušek, partner v advokátní kanceláři Rowan Legal.

A jaký je absint, který otevíral peněženky dokořán? „Asi ten nejlepší, co jsem kdy udělal,“ popsal alkoholový apoštol Martin Žufánek svůj nový destilační počin už na začátku srpna v rozhovoru pro Forbes.

Úplně první Dubied stvořili s rodinou v Boršicích loni podle více než 200 let staré původní receptury prvního potvrzeného palírníka absintu, majora Dubieda. Tu v roce 2018 objevil v jednom francouzském sklepě absintolog Wolfgang Klotz. Martin Žufánek se s receptem pustil do experimentování a podařilo se mu vydestilovat nápoj věrně replikující absint z roku 1798.

„Receptura je důležitá, ale stejně zásadní je správný postup. Když dáte dvěma lidem stejný seznam ingrediencí na bramborový salát bez návodu, výsledek bude taky diametrálně odlišný,“ popisuje Martin Žufánek svoji cestu za absintem, který má chutnat stejně, jako kdybyste si ho objednali na přelomu 18. a 19. století.

Kolem první edice Dubiedu, čítající 440 lahví, se loni mezi alkoholovými sběrateli a investory strhl poprask a vyprodala se během pouhých dvou hodin. Pro Národní galerii se rozhodl Žufánek svůj počin ještě jednou zopakovat a výsledkem je 50 lahví Absinthe Impressionist Edition s etiketou od předního českého grafického designéra Aleše Najbrta. Deset se vydražilo včera v Praze, dalších čtyřicet ve zmíněné online aukci.

„Mám ohromnou radost, že se český alkohol dostal na úroveň, kdy dokáže cenou překonat i kvalitní whisky. A taky že absint prorazil pomyslnou bariéru nápoje, který se lidé trochu bojí pít i kupovat, a stal se z něj úžasný investiční alkohol,“ pochvaloval si Žufánek.

Pro Národní galerii jde možná o poněkud netypickou aukci, ale dramaturgicky perfektně zapadá do probíhající výstavy Francouzský impresionismus: Mistrovská díla ze sbírky Ordrupgaard. Pod tajnosnubným jménem se ukrývá dánské státní umělecké muzeum, jímž zapůjčené obrazy můžete až do 13. října vidět v Praze v paláci Kinských.

A potom třeba vyrazit na skleničku dobrého absintu.