Tma. Ležíte na rovné desce. Na podlaze, možná na stole. Nevíte to jistě, protože vám někdo zavázal oči páskou a ruce máte přivázané tak těsně, že s nimi skoro nejde pohnout. Kousek od vás se ozývají naléhavé hlasy vašich přátel. Nedostanou se k vám, jsou za mříží. Víte, že nemáte moc času. Musíte se dostat pryč. Rychle.

Tohle není scéna z děsivé noční můry. Tohle je zážitek, za který se platí. Únikové hry jsou fenoménem, který se rozrůstá po celém světě, a Češi mu během pár let zcela propadli. Pořadatelé při nich zavřou skupinu lidí na určený časový úsek do místnosti plné hádanek, šifer a schovaných předmětů, které jim pomohou vyřešit záhadu a najít cestu ven.

Cena jedné hry se pohybuje kolem 15 stovek, podle velikosti skupiny. Je možné si vybrat z nejrůznějších témat – středověk, fantasy, laboratoř šíleného vědce…

A zatímco ještě v roce 2014 byste si všechny únikovky v Praze stihli zahrát během jednoho odpoledne, o tři roky později se nabídka her pohybuje kolem stovky. „V roce 2014 přišlo zhruba tisíc hráčů, letos překonáme hranici 40 tisíc,“ popisuje šílenství kolem zážitkových her Tomáš Kučva, zakladatel společnosti The Chamber, která patří mezi největší provozovatele v Praze. Celková poptávka na trhu je podle něj padesátkrát vyšší než před třemi lety.

Obliba roste postupně v celém světě, ale v Česku nasadila nevídanou rychlost. „Tady zažívá až raketový boom,“ kýve Petr Hučík, zakladatel Solve Prague – serveru, který hry v Praze mapuje a sestavuje žebříček těch nejlepších.

Podle něj stojí za tímhle úspěchem nostalgie po dětských hrách. „Myslím, že si každý rád zavzpomíná na dětství s bojovkami na táborech,“ říká. Výhodou je podle něj i to, že únikové hry jsou pro každého. Nezáleží na věku ani pohlaví.

To Kučva je přesvědčen, že pro únikovky mají Češi přímo přirozené predispozice. „Celý trend únikového hraní přišel z východu, kde jsou v současné době také nejvyspělejší trhy. Západní země nás dohání, ale vývoj tam byl lehce latentní,“ popisuje Kučva. Vysvětluje si to tím, že zatímco Čecha princip únikové hry okamžitě zaujme již z letmého popisu, na západě se lidé musí přesvědčit, že jde o zábavnou aktivitu.

K masovému rozšíření v Česku pomohl i fakt, že se část nabídky her přesunula na slevové servery. Lidé si navykli dávat poukázky jako dárky blízkým a přátelům k Vánocům. „Podzim a konec kalendářního roku pro nás bývá nejzajímavějším obdobím,“ potvrzuje Libor Šupich z Escape Rooms Prague. Společnost založil v září 2015, ale už teď patří mezi nejlépe hodnocené únikovky v Praze.

Jeho hry si vybírají velké skupiny a firmy pro teambuildingy. Jsou pro ně totiž ušité na míru. „Třeba hru Kód semtex máme postavenou dvakrát, zrcadlově vedle sebe a nabízíme možnost sehrát duel. Identickou únikovku si mohou zahrát proti sobě v jednom okamžiku dvě skupiny,“ popisuje Šupich.

Velkým lákadlem únikovek je moment překvapení – zároveň je ale taky pořádným břemenem. Vyrazit na stejnou hru podruhé už nemá cenu, v tu chvíli se pointa vytrácí. To vytváří potíž – klienti se vracejí jen tehdy, když se v nabídce objeví nová hra. Zato se na ně dá spolehnout. „Často se třeba stane, že zákazníkovi se únikovka tak líbí, že si zahrají hned tu další, a někdy dokonce neplánovaně dojde na všechna tři naše témata,“ směje se Šupich.

„Spokojený klient jedné hry je takřka automaticky klient i všech ostatních her dané značky,“ potvrzuje loajálnost fanoušků Kučva z The Chamber. I proto jeho tým na záhady vyvíjí stále další tajemné příběhy. Začínali na jednom, dnes už jich mají v nabídce 11 a další jsou ve výstavbě.

S velkým rozšířením firem, které hry organizují, jsou fanoušci obezřetnější, komu svěří peníze a na několik desítek minut i sebe samotného. „Klienti jsou kvalifikovanější a začíná převažovat orientace na kvalitu, nikoli na cenu,“ popisuje Kučva.

Pomoci s výběrem jim má třeba už zmíněná Solve Prague, kterou spravuje pětičlenný tým nadšených fanoušků her a recenzentů. „Od počátku nás šokoval rozdíl v kvalitě jednotlivých únikových her v Praze. Po první odehrané únikovce, která se nám moc líbila, jsme hned narazili na velmi špatnou únikovou hru,“ popisuje zakladatel Petr Hučík.

Místo hry tenkrát ani nemohl najít, telefon ve firmě nikdo nebral. Nakonec se jim podařilo sehnat organizátorku, která je zamkla do prázdné místnosti a řekla jim, že mají hodinu, než se vrátí. „Příběh nedával smysl a úkoly byly ve formě: najdi papírky, poskládej papírky, všimni si, že papírky dávají dohromady nějaký smysl, a otevři další zámek,“ vzpomíná.

Špatný zážitek byl pro ně klíčovým momentem. Hned po něm si řekli, že by bylo potřeba založit stránky hodnotící únikové hry. „Šlo nám čistě o to, varovat ostatní před špatnými hrami a naopak podpořit únikovky, které nás nadchly,“ vzpomíná.

Po jejich službách je poptávka. Až taková, že jim provozování porovnávače únikových her začalo vydělávat. „Jsme v zisku, ale výraznou část těchto peněz investujeme do propagace našeho portálu, propagace her novým potenciálním hráčům a také pořádání soutěží o vstupenky zdarma,“ popisuje. V současnosti zvažuje rozšíření činnosti za hranice Prahy a vybudování komunity fanoušků únikovek.

A které hry doporučují vyzkoušet? V jejich žebříčku se na prvním místě drží The Chamber a hra Útěk ze žaláře, na druhém místě The Padlock, v níž hráči řeší tajemnou vraždu na Žižkově. Trojici nejúspěšnějších uzavírá Coderoom a únikovka inspirovaná počítačovou hrou Fallout – hráči se nacházejí v krytu, z celého světa je jedna velká radioaktivní poušť. Jen oni mohou přijít na to, jak zbavit planetu radioaktivity.

Fotografie: The Chamber Escape Game