Aktuální vydání magazínu Forbes

Ani lamborghini, ani bugatti. Z „nuly na sto“ je nejrychlejší tesla

Pošli to dál

Vzpomínáte, jak se král všech sprintů Usain Bolt zapsal na mistrovství světa v Berlíně 2009 do historie, když srazil svůj světový rekord na čas 9,58 sekundy? To, co nyní dokázal elektromobil Tesla Model S P100D, je podobně úchvatné. Možná ještě víc.

Čtěte také: Opravdu nás Pan Tesla dokáže do deseti let dopravit na Mars?

Je to totiž oficiální. Nová verze Model S je nejrychleji akcelerujícím vozem, který je sériově vyráběn a určen pro běžné silnice, tedy žádné závodní okruhy. Šéf firmy Elon Musk nedávno tweetoval, že Model S to z nuly na 100 kilometrů v hodině (v případě USA z nuly na 60 mil za hodinu) zvládne za 2,5 sekundy.

P20_2526-1200x798

Se speciálním softwarem Ludicrous+, který je k dispozici ke stažení, se pak čas zrychlení stlačí na 2,4 sekundy.

Magazín American’s Motor Trend však provedl svůj vlastní autotest a čas zrychlení dokázal ještě snížit, a to na 2,28 sekundy, což z Modelu S udělalo nejrychleji akcelerující vůz na světě.

Znamená to, že model od Tesly je z nuly na sto rychlejší než LaFerrari, Bugatti Veyron, Lamborghini Aventador nebo Porsche 11 Turbo S. Ale pozor. Když Tesla o těchto číslech referuje, myslí tím sedan Model S P100D s nejnovějším softwarovým programem Ludicrous+, což je kombinace, která zatím není dostupná na všech trzích.

Akceleraci standardu P100D jsem si vyzkoušel v Japonsku na vlastní kůži. Zrychlení jsem testoval se softwarem Ludicrous (ne Ludicrous+, který přidává 33 koní) a na stovku jsem se dostal za 2,5 sekundy, což je slušná rychlost. Takže díky, Elone.

Čtěte také: Tesla na dvou kolech. Moravská firma z vepřína dobývá svět elektromotocyklů

Ten čas je naprosto neskutečný a zcela tak vymazává japonský nejrychlejší vůz Nissan GT-R, který v našich autotestech často používáme pro srovnání.

Když jsem při druhém samostatném pokusu sešlápl pedál, zarazilo mi to hlavu do opěrky a tlak v krku mi nedovolil ani polknout. Elektrická energie roztočila kola a přišla okamžitá akcelerace, přičemž každá buňka a šroubovice DNA v mém těle na chvíli dočista splynula se sedačkou a okolní scenerie se začala rozmazávat.

Připadal jsem si jako ve scéně Hvězdných válek, kdy se Han Solo se svou vesmírnou lodí Millennium Falcon prodírá do hyperprostoru, hvězdy se rozmažou a všichni jsou uvedeni do neuvěřitelné rychlosti. Jo a abych nezapomněl, osobně jsem se v testu na stovku dostal za 2,7 sekundy.

P20_2391-1200x798

P100D je k dnešnímu dni nejpokročilejší verze Modelu S. Tajemství jeho dechberoucích výkonů spočívá ve dvou hlavních faktorech: v průkopnické a rozměrné sadě baterií o výkonu 100 kWh, usazené nízko v podvozku vozu, a v duálních elektromotorech, které pohánějí každé kolo zvlášť.

Jen abychom si udělali obrázek, kam jsme se v posledních několika letech dokázali posunout – sada baterií v elektromobilu Mitsubishi iMiEV má výkon 16 kWh, takže proti ní je P100D šestkrát výkonnější.

I když Model S váží poctivých 2242 kilogramů, celkových 603 koní a slušný točivý moment (967 Nm) prostupující dvěma elektromotory do všech čtyř kol je více než dost na to, aby mohl trhat světové rekordy na krátkých vzdálenostech.

Pokud byste si chtěli ale vychutnat letní den při konstantní rychlosti přes 100 kilometrů v hodině, na jedno nabití ujedete až 542 kilometrů. Pokud ale ze stovky zvolníte rychlost na 90 kilometrů za hodinu, můžete ujet až 660 kilometrů.

A když pojedete v hustém provozu a budete často šlapat na brzdy, zmiňovaná vzdálenost se díky rekuperaci energie může o poznání zvýšit. To jsou stejně zajímavé parametry jako čas zrychlení z nuly na sto.

Podívejte se na zrychlení Modelu S P100D v porovnání s lamborghini:


 

Čtěte také