Aktuální vydání magazínu Forbes

revolucie_sajt
kbrg_freerider_09

Tesla na dvou kolech. Moravská firma z vepřína dobývá svět elektromotocyklů

Pošli to dál

Když americký rapper a producent Kanye West zrovna neskládá hudbu nebo nešokuje svými kontroverzními výroky, velmi rád se prohání krajinou na strojích o dvou kolech, čímž se chlubí i na svých profilech na sociálních sítích.

A na loňské Vánoce dostal od své manželky Kim Kardashian jeden neotřelý kousek – terénní elektromotocykl Freerider, který byl do posledního detailu vyvinut a sestrojen v bývalém vepříně v malé severomoravské vesničce u Nového Jičína.

Čtěte také: Z Berlína až do Benátek. Češi propojují Evropu unikátními jízdami

Ze statku do celého světa

Ve stoletém bývalém vepříně, který před dvěma lety prošel kompletní rekonstrukcí (oceněnou agenturou Czech Invest jako podnikatelský projekt roku 2014), sídlí v ani ne tisícové obci Mankovice firma Fibres, kterou založil před dvanácti lety Michal Kubánek. V posledních letech zde ale svůj čas věnuje své mladší firmě a v ní vývoji elektromotocyklů pod značkou Kuberg.

„Myšlenka na výrobu elektromotocyklů mě napadla díky mé dceři,“ začíná vyprávět.

screenshot-2016-10-12-at-11-53-26

Kanye West na modelu Freeride od české firmy KUBERG

Michal Kubánek je totiž nadšeným motorkářem a často se svou dcerou navštěvoval amatérské enduro soutěže. A ta už ve třech letech zatoužila dělat to, co táta – jezdit na motorce. Michal Kubánek chtěl přání dcery splnit, v roce 2009 ale nemohl na trhu najít vhodný  sportovní stroj pro malé dítě. Inspiraci přinesla návštěva Číny, kde se už tehdy masově používaly ve městech k dopravě hlavně elektrokola a elektroskútry. „Tehdy jsem si uvědomil, že pro některé aplikace může být lepší elektropohon, než benzin,“ vysvětluje.

Vývoj na koleni

Michal Kubánek původně zamýšlel stroj koupit, ale tehdy nenašel nic v uspokojivé kvalitě. Pokusil se proto s pomocí přátel prototyp motorky vyrobit.

„Známí mi svařili rám, ale když jsem viděl výsledek, došlo mi, že tímto způsobem nikdy hezká motorka nevznikne. Musel jsem najít někoho, kdo by rozuměl technické stránce výroby. Vybral jsem si k sobě technika Stanislava Leffnera a společně jsme vytvořili úplně novou kategorii nejmenšího dětského motocyklu na světě. Byl to náročný úkol, který si žádal kompromis mezi cenou, vyrobitelností a designem. Museli jsme přemýšlet nad každou použitou matičkou,“ vzpomíná Kubánek.

Jejich dětské motorky se od klasických například liší nízkou váhou, což je vhodné právě pro děti. Technologický pokrok ale přináší i další benefity.

screenshot-2016-10-12-at-11-56-02

„Elektromotocykl jede již od nízkých otáček s velkým točivým momentem, výkon je lehce regulovatelný, motocykl je jednodušší než benzinový stroj, vyžaduje daleko menší údržbu a je velmi spolehlivý. Navíc je tichý a nepáchne, což ale člověk začne pořádně oceňovat až po několika svezeních,“ vypočítává Kubánek s tím, že kdysi byli odpůrci elektro motocyklů zarputilí motorkáři, kteří nedali dopustit na vůni spáleného benzinu.

Díky vynikajícím parametrům současných motocyklů se ale odpůrci časem dostali do zanedbatelné menšiny.

„Jakmile si naši motorku někdo vyzkouší, vrací se k nám z jízdy s úsměvem od ucha k uchu,“ popisuje Kubánek, který zprvu neuvažoval, že by motorky začal sériově vyrábět. Přesvědčila jej až zkušenost ze Spojených států, kam mohl se svou firmou na půl roku vycestovat díky programu CzechAccelerator od CzechInvestu a kde na modely elektromotocyklů z Mankovic získal pozitivní zpětnou vazbu.

screenshot-2016-10-12-at-11-57-20

Kuberg v současné době konstruuje sportovní motocykly pro děti i dospělé a nově také čistě závodní motocykly pro děti a homologované motocykly pro silniční provoz. Baterie rekreačních modelů při rychlé jízdě ve velmi těžkém kopcovitém terénu v dnešní době vydrží zhruba 40 kilometrů, tedy asi na dvě hodiny sportovní jízdy.

„Dle našeho názoru dnes ještě nemá ekonomické opodstatnění vyrábět například cestovní elektromotocykl, který by měl ambice dojet do Chorvatska,“ říká Kubánek, který sám projel na enduru celou Severní Ameriku z Mexika až do Kanady.

Náhoda zvaná Amazon

Jak tomu ale často bývá, k úspěšnému uchycení na trhu je zapotřebí trochu toho štěstí. To za Michalem Kubánkem přišlo před třemi lety na veletrhu v americkém Salt Lake City, když se u nich na stánku objevil zástupce Amazonu, který měl zájem zařadit české motocykly do nabídky největšího světového e-shopu.

aimg_7388

„Hned první objednávka byla na téměř 100 motocyklů. Z hlediska logistiky po obrovském území Spojených států je Amazon klíčovým partnerem,“ vzpomíná Kubánek, který projekt od svého vzniku zadotoval už několika desítkami milionů korun. Loni pak do firmy vstoupil jako investor Josef Jeleček ze společnosti TEDOM. Jeho investice pomohla firmu nastartovat a urychlila rozvoj severomoravské firmy. A rychlý rozvoj je i důvodem, že startup zatím není ziskový, i když ztráta podle Kubánka není velká.

„V tuto chvíli se trhu elektromobility rozdávají karty a existuje reálná šance na vybudování nové celosvětové značky. Ten, kdo obsadí trh, může vytěžit něco zajímavého,“ akcentuje důležitost rychlého rozvoje.

Čtěte také: Vůně dubu. Aston Martin se v Londýně pyšní podlahou z karlštejnské truhlárny

Cesta k prvenství

Cena elektromotocyklu od Kubergu se pohybuje v řádech nižších desítek tisíc, loňský obrat firmy dosáhl na 15 milionů korun. I když oficiální statistiky prodeje elektromotocyklů zatím neexistují, Kubánek z poznatků trhu ví, že Kuberg je v segmentu dětských sportovních elektromotocyklů světovou dvojkou za americkou firmou Oset.

„Od samého začátku se snažíme, abychom byli světovou jedničkou. Máme na to skvěle našlápnuto z hlediska zázemí i infrastruktury,“ říká Kubánek. Na druhou stranu si uvědomuje, že převzít roli světové jedničky nebude vůbec jednoduché. I z toho důvodu, že se jeho konkurenti snaží prorazit rychlejší cestou dovážením levnějších strojů z Číny.

„To, že si vše snažíme vyrábět sami v České Republice, je z určitého pohledu brzdou. Pro nás je ale alfou a omegou všeho kvalita, kterou věříme, že zákazník ocení,“ vysvětluje.

unnamed

Michal Kubánek

A zdá se, že se tato strategie založená na kvalitě vyplácí. Kuberg roste meziročně o stovky procent. Letos plánuje zdvojnásobit obrat na téměř 30 milionů korun a vyrobit přes tisíc kusů motocyklů, přičemž zhruba polovina produkce zamíří do Spojených států. S modely mankovické značky se ale dnes můžete setkat už ve více než 20 zemích včetně Peru, Nového Zélandu nebo Bermudských Ostrovů.

Firma nyní také uvažuje o sestrojení modelu určeného pro čínský trh. „Poptávka z Číny je vysoká, ale zatím jsme ve fázi rozhodování,“ říká Kubánek, který má se svým týmem nyní napilno. Jen letos na podzim totiž Kuberg uvede hned pět nových modelů elektromotocyklů. Vražedné tempo, které je ale v závodě o prvenství ve světové lize potřeba udržet.

Čtěte také