Může toho o vás říct víc, než si myslíte. A než byste pravděpodobně chtěli. Řeč je o největší profesní síti LinkedIn, kterou v současnosti používá více než 530 milionů uživatelů.

Čtěte také: Tohle dělá z manažerů ty pravé lídry, myslí si oblíbený šéf LinkedInu

Kariérní koučka Kathy Caprino projde měsíčně tisícovky profilů a svým klientům radí, jak na LinkedInu vybudovat silný odkaz, který vzbudí zájem.

Za svou kariéru identifikovala pět věcí, které o vás váš profil prozradí, aniž byste to měli v plánu (a které budete chtít změnit):

1. Schováváte se

Je to prosté a jednoduché. Pokud na svém profilu nemáte fotku, schováváte se a říkáte tím: „Nedívejte se na mě, jen mě přeskočte, protože nejsem dostatečně zajímavý a nestojím za to, abyste viděli, jak vypadám.“

Tip: Tento týden se vyfoťte a fotku nahrajte. Fotka by měla být zepředu, smějící se a profesionální. Vyhněte se proto například fotkám v plavkách, LinkedIn není seznamka.

Zároveň ale myslete na to, že byste měli mít fotku, která o vás řekne něco víc. O tom, co vás zajímá a proč by se o vás měli zajímat i ostatní. Stále myslete na to, koho chcete zaujmout, a udělejte tak maximum pro to, abyste se spojili s těmi pravými lidmi.

2. Vaše práce ve vás nevzbuzuje vášeň

Pokud k tomu, abyste vysvětlili, jak se cítíte ohledně své práce, používáte slova, která jsou fádní, nudná, pasivní a nejasná, vysíláte tím další jasný signál. Že svou práci nemáte rádi.

Mluvte o své práci s vitalitou a energií, která ukáže, jak moc jste spokojení s tím, co děláte.

Tip: Projděte si svůj profil a nahraďte každé slovo, které je nudné, neinspirativní a opakuje se. Najděte způsob, kterým budete mluvit o tom, co děláte, aby si ostatní řekli: „Wau! On/a zbožňuje to, co dělá, a je v tom skvělý/á!

Pokud se ale sebevíc snažíte a nejde vám to, nejspíš je to znamení toho, že je něco špatně – ať už ve vaší kariéře, oboru, nebo ve vztahu se současným šéfem.

3. Neznáte svou hodnotu nebo nevíte, v čem jste dobří

Spousta lidí neumí zajímavým a vzrušujícím způsobem říct, kdo jsou a co se jim podařilo. Je důležité, abyste na LinkedInu přesně popsali, co své firmě přinášíte. A zdůrazněte, jak se způsoby, kterými věci děláte, liší od stylu práce ostatních.

Tip: Udělejte si čas sami na sebe, kdy vás nebude nic rušit, a vypracujte si seznam toho, co vás dělá tím, kým jste. Sepište si své úspěchy, traumata, stěžejní momenty, vztahy, které vás obohatily, a i ty, které nedopadly dobře, své vášně a talenty, svůj pohled na život. Následně si odpovězte na otázku: „Jak mě každá z těchto věcí vytvarovala způsobem, díky kterému jsem teď silný/á a přínosný/á v práci, kterou dělám?“

Přidejte na síť o sobě také 20 faktů – čeho jste dosáhli a jak jste to zrealizovali – a to, jaký měly tyto fakty význam ve firmě, ve které pracujete. Nebojte, nechvástáte se, jen pomáháte lidem porozumět, jak jste schopní a na tomto světě užiteční.

4. Hledáte zaměstnání, ale nevíte, jak anebo kde hledat

Pokud na headline svého LinkedInu napíšete „Hledám příležitosti“ nebo „Hledám práci“, střílíte do prázdna. Zaměřujete se totiž na to, co vám chybí, místo toho, abyste vyzdvihli to, co můžete nabídnout.

Naopak ukažte, že se chcete spojit s tím, kdo se na váš profil zrovna dívá. Váš headline (text pod vaším jménem) je totiž místo, kde byste měli dát jasně najevo, čím jste výjimeční, jaké jsou vaše zkušenosti a co umíte. Také ukažte, že jste schopní jít dopředu, a ne jen přednášet o své minulosti.

Tip: Nikdy na svůj headline nepište, že hledáte příležitosti. To je jasné, všichni je hledáme. Využijte tento prostor k tomu, abyste ukázali, co děláte, pro koho to děláte a výsledky, které vás vášnivě ženou dopředu.

5. Nejste si jistí, proč je vaše práce důležitá

Nepište jen o věcech, které jste ve svém životě udělali, ale zmiňte také to, co po nich následovalo. Když to neuděláte, potenciální zájemce může jen hádat, jestli vaše práce vlastně něco znamená a v čem je důležitá.

Jste víc než jen vaše současné zaměstnání (to si prosím opravdu uvědomte), a když neukážete, jak váš talent a schopnosti posouvají organizaci dopředu, nikdo nemůže vidět, jaké má pro vás do budoucna možnosti, a to, že můžete mít vliv i v jiných situacích a podnicích.

Tip: Ujistěte se, že vše, co na svém profilu napíšete, nebude orientováno na úkol, ale na benefit. Mluvte o tom, co máte rádi, a ne o nudné, stereotypní práci, kterou už nikdy nechcete dělat.

Každé slovo, které napíšete, k vám totiž přitáhne větší množství téhož. To znamená, že pokud vás 80 procent vaší práce vevnitř umrtvuje, zdůrazněte těch 20 procent, díky kterým se cítíte vitální a na tomto světě důležití a užiteční. A ono to přijde.

A teď hurá na to.