Aktuální vydání magazínu Forbes

Auta vyrábí i půjčuje. Škoda Auto posiluje svou službu na sdílení vozů

Pošli to dál

„Víte, jak se u nás říká, že holky a auta se nepůjčují? Tak to druhé se teď budeme snažit změnit,“ usmívá se Jan Charouz. Bývalý pilot formule 1 a automobilový závodník to neříká jen tak – stal se šéfem největší služby na sdílení aut u nás. Jmenuje se HoppyGo a patří pod křídla Škody Auto DigiLab.

Do společného joint venture se totiž spojili dva nejdůležitější hráči na carsharingovém trhu, služby HoppyGo a SmileCar. První vznikla pod hlavičkou Creative Docku a na konci roku se k ní přihlásila mladoboleslavská automobilka, za druhou stojí Charouz a dopravce Leo Express.

Čtěte také: Škodovka spustí na univerzitách carsharing, chce otestovat mileniály

Sdílení aut je jednou z cest, kterými si chce Škoda zajistit úspěšnou budoucnost. Loni si na nové nápady a inovativní projekty založila v Holešovicích digitální laboratoř s příznačným názvem DigiLab. Cíl je jasný: Škoda nechce být jen výrobcem vozů, ale poskytovatelem „chytré mobility“, který zákazníkům zajistí cestu z bodu A do bodu B.

„Víte, pro nás jsou klíčová dvě kritéria. Musíme být rychlí a velcí, proto jsme hned od začátku chtěli být dominantním hráčem,“ popisuje Andre Wehner, škodovácký chief digital officer, nový joint venture. Ve společném projektu drží většinový podíl škodovácký DigiLab a významnou roli v něm hraje také Leo Express, ale jinak se moc podrobností o tomhle spojenectví nedozvíte.

Podle Jarmily Plaché, šéfky DigiLabu, se jedná o obchodní tajemství, každopádně nejde o žádnou charitu. „Všechno, co v DigiLabu děláme, má vydělat peníze nebo je mateřské společnosti ušetřit. Máme detailní byznysplán a víme, že na break even dosáhneme rychleji společně než odděleně,“ dodává Plachá s tím, že v rámci změn SmileCar zůstane jako právní entita, ale do léta proběhne kompletní rebranding jen na HoppyGo.

Uživatelé v něm najdou rozšířenou nabídku vozů, aktuálně by jich mělo být zhruba 750. Leo Express bude v rámci HoppyGo zajišťovat i návaznou vlakovou dopravu. Takže pokud se potřebujete dostat z Prahy třeba do nějaké slovácké vesničky, do Starého Města můžete jet vlakem s Leo Expressem, na nádraží si vezmete auto a dojedete až do cíle.

Automobilový průmysl prochází obrovskou změnou. Mezi nejskloňovanější slova patří digitalizace, konektivita, autonomní řízení, komunikace auta s okolím, sdílení vozů a tak dále. Podle Wehnera už nebude vlastnictví auta tak důležité jako doposud. „Určitě budou existovat skupiny zákazníků, které nebudou vlastnictví auta vyžadovat. Myslím, že se to bude týkat především mladších lidí,“ říká Wehner. V podstatě jde o stejnou transformaci, jakou prošlo například ubytování díky Airbnb nebo spolujízda díky Uberu. Princip sdílené ekonomiky teď objevují i tradiční automobilky.

I proto Škodovka tento víkend pořádá v holešovických kancelářích takzvaný Smart mobility hackathon, tedy 48 hodin, během kterých se vývojáři, startupisté a další nadšenci snaží najít „nová řešení mobility“. Výsledky se budou prezentovat v neděli odpoledne.

„Potřebujeme nové myšlenky a nápady. Moc se těším na to, co se tady v neděli dozvím,“ dodává Wehner, který o digitální budoucnosti Škody Auto obsáhle mluvil v rozhovoru pro zimní Forbes Next 2017. Toto vydání si můžete koupit zde.

Čtěte také