Aktuální vydání magazínu Forbes

Brněnská káva za dobrý skutek spustila vlnu dobra napříč Českem

Pošli to dál

Tomáš Zdražil, Jan Bleha, Tereza Jurečková a Veronika Jelínková. Jsou mladí, úspěšní, vydělávají a není jim jedno, kam Česko směřuje.

Proto se rozhodli svůj čas i peníze věnovat dobročinným projektům, ze kterých mají nejen skvělý pocit, ale hlavně pomáhají zlepšovat prostředí kolem sebe, rozdávají radost a snaží se měnit myšlení ostatních.

Čtěte také: Nač si věci kupovat. Tohle je knihovna, kde si půjčíte, cokoli vás napadne

A pak mají ještě jednu věc společnou. Všichni se znají s Liborem Hořením, mladým Brňanem, který je k jejich „dobroprojektům“, jak je nazývají, inspiroval.

Hoření už v 17 letech rozjel kulinářský portál TopRecepty.cz. A jelikož mu vydělával nad rámec jeho životního stylu, začal přemýšlet, jak svůj komfort společnosti vrátit. A tak vznikla Dobrokáva – stánek s kafem umístěný na brněnském Zelném trhu, kde za kávu neplatíte penězi, ale následným dobrým skutkem. Jakým, to si můžete zvolit sami.

Dobrokáva letos funguje druhým rokem, za ten první Hořeního dobrotým uvařil 12 tisíc káv a on sám utratil 600 tisíc korun z vlastního. Letos se na projektu podílí finančně, věcně či prakticky už 17 lidí.

Místo reklamy slova k zamyšlení

Kromě toho ale Libor Hoření tak trochu nečekaně rozpoutal dobromanii, to když se jeho projektem začala inspirovat řada dalších podnikatelů a podnikatelek, kteří rozjeli vlastní dobroprojekty.

Jedním z nich je Tomáš Zdražil, jehož firma Investree pomáhá lidem vyznat se ve světě sdílené ekonomiky a kryptoměn. Zdražil je autorem projektu Dobroboardy a usiluje o to, aby se na billboardech místo reklam objevovaly smysluplné texty.

K rozjezdu ho kromě Hořeního přiměl i film Tři billboardy kousek za Ebbingem, který se celý točí kolem toho, jaký dopad můžou mít billboardy na lidské životy, když se na nich objeví něco jiného než reklamní text.

Za 2500 korun, což jsou náklady na výrobu plachty 5 x 2,5 metru, může váš oblíbený citát nebo slova k zamyšlení inspirovat kolemjdoucí v těchto místech.

Co děláš o víkendu?

Pustit se do dobrých skutků se rozhodl i Jan Bleha, komunitní koordinátor v nejnadějnějším českém startupu Kiwi.com a také autor dobrovolnických Dobrovíkendů.

Zapojit se do nich může kdokoli, kdo má chuť vyrazit do přírody i nějak jinak než jen na výlet. Stačí sledovat facebookový profil skupiny a na akci, která vás zaujme, se jednoduše přihlásit.

Bleha a jeho parta už pomáhali třeba štípat dřevo jeptiškám v klášteře nebo sázeli les v Železných horách. „Jsem rád, když místo proflákaného víkendu dělám něco smysluplného v přírodě. Zároveň vypnu hlavu,“ říká a dodává, že cílem jeho projektu je kromě pomoci i snaha navést lidi k tomu, aby se nad trávením volného času zamysleli.

Potřebujete oblečení?

Na dobrovlnu naskočila i Tereza Jurečková, která jinak vede úspěšný pražský startup Pragulic a zájemcům nabízí pohled na hlavní město očima lidí bez domova. Tereza se s Liborem poznala loni na jedné networkingové akci a jeho koncept ji okamžitě zaujal.

I ona po domluvě převzala dobrobrand a v rámci Pragulicu založila Dobroskříň, do které mohl kdokoli přinést oblečení, které chtěl poslat dál. Dvě bílé plechové skříně stály od listopadu do dubna na náměstí Václava Havla v centru Prahy a momentálně hledají místo, kde by mohly být trvale. (Že by malá výzva pro poskytnutí Dobromísta?)

Více se o Tereze Jurečkové můžete dočíst v tištěném speciálu Forbes Woman, který se věnuje úspěšným českých startupistkám. 

Podívejte se na to

Nejaktuálnější novinkou na dobrovlně je online projekt Dobro.tv, který před několika týdny spustila na svém webu autorka knihy Hoř pomalu a koučka Veronika Jelínková.

Nápad seznamovat formou videorozhovorů lidi s lidmi, kterým není Česko jedno, mění ho k lepšímu a jdou příkladem, dostala před půlrokem v letadle cestou ze Skotska. S Liborem se zná dva roky a ani na chvíli neuvažovala o tom, že by se s ním nepropojila.

Vyhecovala se nad rámec vlastních aktivit a každou středu vysílá do světa hodinový rozhovor na zajímavá témata. „Chci, aby to nebyl obyčejný rozhovor, ale konverzace do hloubky, vedená lidsky s lidmi, kteří mění svět k lepšímu.“ Můžete tak zhlédnout ty, kteří něco už udělali, a inspirovat se jejich cestou.

Čtěte také