Aktuální vydání magazínu Forbes

České legendární sporťáky poprvé spolu: Škoda eRko versus supersport R200

Pošli to dál

Jen podívanou a styl. Nic jiného od tohoto článku nečekejte. Pokud vás tedy berou plechy, ideálně ty staré a nové poprvé spolu.

Čtěte také: Proč si byznysmeni pořizují veterány? Ukážou vám to šéfové Avastu i Mattoni

Přesvědčili jsme designéra Petra Novagua, aby svůj supersport R200 postavil vedle jeho předlohy ze 70. let, vedle nejslavnějšího českého sportovního vozu Škody 110R Coupé. Výsledkem jsou fotografie a video z mosteckého okruhu, které jste ještě nikde vidět nemohli.

Cesta k nim nebyla jednoduchá, před prvním plánovaným natáčením si Petr Novague zlomil nohu a museli jsme ho odpískat, napodruhé už jsme se báli jen o stav 39 let starého eRka, které ale nezlomilo ani červnové vedro.

Škodu 110R dobře znáte, vyráběla se v letech 1970 až 1980 a kromě svého designu toho moc nabídnout neuměla. Stála na technice běžné Škody 100, která byla tak trochu zastaralá už v době uvedení na trh, a eRko tak kromě splývavé karoserie dostalo navíc jen sportovnější vnitřek a trochu silnější motor.

Ten ale netrhal asfalt ani zamlada, natož dnes. Z modelu ovšem vznikly úspěšné sportovní speciály, které bodovaly v dobových rallye (Škoda 130RS), nebo například okruhová Škoda 200RS. A právě tu si vzal nejvíce jako předlohu Petr Novague, když před sedmi lety začal spřádat plány na znovuzrození českého sporťáku.

„Zvolili jsme si erko, jediný skutečný československý legendární automobil,“ říká k projektu R200, který ožil díky továrníkovi Marku Hoffmannovi, jenž spolu se svým otcem vlastní společnost Kovovýroba Hoffmann.

Ta patří do našeho žebříčku největších českých rodinných firem, specializuje se na dodávky prototypů pro autoprůmysl, a má tak know-how a vybavení pro kusovou výrobu automobilů.

Za poslední dva roky vznikly tři R200 dua H&N a podle všeho to vypadá, že víc už jich nebude. „Výroba dalších není plánovaná. Jednáme s jedním zákazníkem o prodeji posledního vozu s tím, že nebude vyroben žádný další kus. To je jeho podmínka,“ usmívá se Marek Hoffmann.

Jinak řečeno, je zaděláno na další českou sběratelskou legendu. Původní cena R200 byla stanovena na sedm milionů korun a vůz využívá techniku Audi R8, které se jako jeden z mála supersportů může chlubit stále ještě například manuální převodovkou nebo silným atmosférickým motorem bez dopingu turba.



„Hledali jsme optimální poměr retro prvků a současné stylizace, aby vznikla karoserie s osobitým designem, ne jen nudná transformace z historie do současnosti,“ říká Petr Novague. Jak se to podařilo, můžete poprvé porovnat v přímém srovnání starého a nového eRka vedle sebe v našem videu.

Čtěte také