Aktuální vydání magazínu Forbes

jajsembest_sajt
ff_91_exterior_1

Český designér a z nuly na sto za 2,3 vteřiny. To je nové superauto FF 91

Pošli to dál

Na právě probíhajícím veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas se běžně představují chytré náramky nebo 3D tiskárny, ale letos tam mělo premiéru… nové auto. Přesněji řečeno první model z dílny značky Faraday Future. Jmenuje se FF 91 a je to hodně zajímavý vůz.

Klasickou autohantýrkou řečeno je to crossover, ale tady se slova petrol headů nehodí. Tohle je elektromobil prošpikovaný nejnovějšími technologiemi s designem, který má ke klasickému autu daleko. Tady je pár základních údajů o FF 91: z nuly na sto to zvládne za neuvěřitelných 2,39 sekundy. Samo umí zaparkovat (prostě jen ťuknete na tlačítko „Park“ v aplikaci ve vašem mobilu) a nepotřebuje k němu ani klíčky – senzor zabudovaný ve zpětném zrcátku totiž umí rozpoznávat obličeje, takže nikoho cizího dovnitř nepustí.

U elektromobilů je zádrhel především ve dvou bodech: dojezd a cena. To první má FF 91 docela slušné – uvádí 378 mil (604 kilometrů) na jedno nabití, což je necelý dvojnásobek toho, co je realita u podobně velikého konkurenčního elektromobilu Tesla Model X. Může za to baterie s o třetinu vyšší kapacitou, než má ta nejlepší od Tesly.

jgolson_160103_7361

Druhý bod – tedy cena – zůstává otázkou. Nebyla ještě oznámena, ale dá se předpokládat, že bude pro běžného občana nedosažitelná. Podle odhadů by se mohla pohybovat okolo 120 tisíc dolarů, tedy tří milionů korun, jelikož vývoj a výroba takového vozu jsou nutně kvůli použitým technologiím velmi finančně náročné.

„Naše práce je právě o použití extrémních technologií,“ prohlásil při představení Nick Sampson, viceprezident Faraday Future. „Celý náš život se díky nim stal digitální a propojený, ale o našich autech to dosud neplatilo. To chceme změnit.“

Jaké ale nové FF 91 vlastně je? To zatím ví jen velmi málo lidí. Reportér magazínu Wired Jack Stewart dostal šanci si jízdu v novém FF 91 vyzkoušet a ve svém článku napsal, že zrychlení je „neck-snappingly fast“, tedy tak šíleně rychlé, až by vám zlomilo krk, a že na to, jak je elektromobil široký i dlouhý, je dobře manévrovatelný a mezi kužely si poradí lépe než zmiňovaná Tesla Model X.

Nové funkce a vychytávky jsou na první pohled dechberoucí, ale mají ještě své mouchy. Třeba když chtěli zástupci Faradaye přímo na pódiu v Las Vegas předvést funkci „robot valet“, tedy technologii umožňující samozaparkování, nastal zádrhel: vůz nereagoval. Malý trapas se však za chvilku podařilo zažehnat a byl to jen drobný škraloup na jinak velkolepé prezentaci.

jgolson_170103_1357_0013

Novinka elektromobilky sídlící v Los Angeles nese i nepatrnou českou stopu. Jako jeden ze seniorních designérů, kteří se starají o to, aby design ladil s funkčností vozu, na FF 91 pracoval rodák z Karlových Varů a absolvent ČVUT Otto Fabri. A ani on si nemohl nablýskanou premiéru na CES nechat ujít.

„Bylo to, jako když představoval Apple první iPhone. Akorát tady ještě závodila auta na pódiu,“ popisuje Fabri odhalení FF 91. Konkrétní zadání, které on sám u společnosti Faraday Future má, ovšem prozradit nemůže. Stejně jako všechny zaměstnance tajemného startupu ho váže mlčelivost. Leccos se však dá vytušit z jeho předchozího angažmá v Muskově společnosti Tesla Motors. Na modelech S a X se podílel jako inženýr funkčnosti, jak sám popisoval své pracovní zařazení. Předtím dělal i pro Škoda Auto či Volkswagen.

O svých zážitcích z lasvegaského představení ovšem Fabri mluvit může. „Myslím, že našemu marketingu se to moc povedlo a atmosféra byla super. Pro mě osobně to bylo velmi pěkné vyvrcholení více než jednoho roku práce,“ připomněl Fabri. „Je to nejinovativnější projekt, na kterém jsem zatím pracoval. To auto je naprosto převratné.“

Od začátku o FF 91 mluvili jako o revolučním autu a dá se říct, že tohle se jim podařilo splnit. Kromě již zmíněných funkcí a zrychlení se jedná i o relativní drobnosti. Například senzor na rozpoznávání obličeje pozná z vašeho výrazu i to, jakou máte náladu, a tomu přizpůsobí výběr hudby v autě, masáž v sedačce, a dokonce i aroma, kterým interiér vozu provoní.

mx6ehadpvzegtcs4m5l7qf-1200-80

Ovšem ne všechno pro společnost Faraday, která má v zádech peníze od čínského miliardáře Jia Yuetinga, vypadá tak růžově. Už několik měsíců se mluví o tom, že elektromobilka má velké problémy. Například server The Verge ve své zprávě popsal výrazné finanční trable firmy, dluhy či žaloby od dodavatelů.

Zastavila se i stavba továrny za miliardu dolarů, v níž se měly nové elektromobily co nevidět vyrábět. A do toho odešli dva klíčoví manažeři z vedení firmy. Ačkoli je začátek sériové výroby naplánován na příští rok (zatím bylo vyrobeno jen 12 vozů), ozývají se hlasy zpochybňující, že sériová výroba vůbec kdy začne.

The Verge dokonce píše o tom, že Faraday Future je na hraně kolapsu, ale vedení značky se takovým zprávám brání. „Navzdory škarohlídům, pochybovačům a všem pochybnostem vám můžu sdělit, že jedem dál a uděláme nemožné možným,“ prohlásil na představení Sampson.

Právě z tohoto pohledu byla prezentace na CES klíčová – dnes si lze FF 91 jen předobjednat a za pět tisíc dolarů dostanete místo ve frontě, ale pokud zájemců bude dost, nejenže to trošku vylepší cash flow firmy, ale především to dá signál investorům, že vše je a správné cestě. Cestě do budoucnosti.

A budoucnost – pokud bude – tak bude určitě hodně rychlá. Tak rychlá, že se jí i Tesla Model X P100D v nejrychlejším tzv. Ludicrous módu dívá na záda. Nebo taky Ferrari 488 GTB či Bentley Bentayga. Ostatně na srovnání zrychlení FF 91 s ostatními superauty se podívejte zde:

Ve světlou budoucnost věří i český designér Fabri, který v dřívějším rozhovoru pro Forbes prohlásil, že sdílí Muskovu vizi elektromobility – i když ji trošku paradoxně zkouší naplnit v hlavním konkurentovi Tesly. Každopádně věří, že představení FF 91 byl jen úvod k velkým věcem budoucím. A tak si velký večer v Las Vegas náležitě užil. „Byla to krutá noc v Bellagiu…,“ přiznává se smíchem Fabri. „Měli velmi dobrý rum v cateringu.“

Čtěte také