Aktuální vydání magazínu Forbes

Český startup digitalizuje budovy, za dva roky se rozkročil do celého světa

Pošli to dál

Moderní technologie se dostávají do všech oborů, dnes už konečně i do těžkopádných kancelářských prostor a ostatních realit. A nejde jen o rezervaci zasedaček, bez které se žádná větší firma dnes už neobejde.

Kromě toho, že v interním systému naleznete obsazenost místností a další utility, se život v budovách čím dál více propojuje s okolními službami, jako jsou restaurace, rozvážkové služby nebo třeba i sdílení kol, mytí vozů nebo čistění obleků.

Čtěte také: Stavebniny DEK, kde ještěrky chytají zloděje, poprvé vydělaly přes miliardu

To vše přehledně v aplikaci českého startupu Spaceflow, kterou si uživatelé zdarma stáhnou do svých smartphonů (iOS a Android) a pak už mohou jen surfovat a vybírat si služby.

„Trh ovládaly hlavně obrovské transakce, ale už nikdo nepřemýšlel o tom, jak se službami, které budovy nabízejí, nakládat dál. To byl impulz vytvořit naši platformu,“ říká hned v úvodu setkání Lukáš Balík, jeden ze tří zakladatelů a spolumajitel českého proptech (property + technology) startupu Spaceflow, kterého si všimli už i naši američtí kolegové z Forbesu a jeden z největších akcelerátorů na světě MassChallenge, který jej zařadil mezi desítku nejžhavějších CEE startupů letošního roku.

Své opodstatnění to rozhodně má. Spaceflow, komunitní platforma pro budovy, za necelé dva roky existence dokázalo získat klienty, mezi které patří kancelářské budovy, jako jsou pražské Amazon Court, Nile House, Greenline, Danube House, IBC skupiny MINT Investments nebo Rustonka skupiny J&T. A zářezy už má i v zahraničí, například studentské bydlení přímo v Londýně.

„Věděli jsme, že trh je obrovský a nabízí spoustu možností. Od začátku jsme aplikaci navrhovali tak, aby byla určena pro všechny typy budov – ze segmentu kanceláří, rezidencí, coworkingů, kampusů či studentského ubytování,“ vysvětluje pětadvacetiletý Lukáš Balík, který původně zajišťoval designové vybavení do kanceláří a díky tomu si všiml technologické poddimenzovanosti realit. A se svými kolegy dokázal od investorů získat už přes 10 milionů korun. Naposledy v čele s inkubátorem UP21.

Na světovém trhu už několik podobných platforem existuje. Správci a uživatelé budov mají možnost využívat podobný systém například od australského startupu Equiem nebo německého AllThings.

„Naši konkurenti postupují v implementaci po jednotlivých budovách zvlášť a více napojují jednotlivé interní systémy v budově. To trvá a celý produkt nemají postavený na škálovatelnosti,“ vysvětluje Balík s tím, že cílem Spaceflow bylo vytvořit platformu, která bude snadno přenositelná do celého portfolia vlastníka. Další devízou je jednoduchost ovládání, a hlavně rychlost implementace.

„Konkurentům to trvá i 12 týdnů, u nás správci budov zvládnou vše nastavit v řádech desítek minut,“ porovnává Balík.

Spaceflow ke svým klientům přistupuje individuálně dle počtu budov, které vlastní, a jejich velikosti a napojených služeb. Od toho se odvíjí i konečná cena za využívání jejich platformy, která se u menších budov pohybuje v řádu nižších stovek eur. Vlastníci budov tím pak získávají punc modernosti a také díky vyššímu komfortu nájemníků mohou navyšovat své příjmy, které už nemusejí plynout jen z nájmů.

Spaceflow chytilo vítr do plachet a má chuť růst dál. Křídla mu dává i současná atraktivita segmentu proptech.

„Jde o velmi rychle rostoucí trh, mezi lety 2012 a 2016 se zečtyřnásobil objem peněz, které tudy protekly. Až 15 procent venture kapitálu směřuje právě do proptechu,“ doplňuje PR manažer startupu Petr Bořuta s tím, že nejvíce aktivní je v tomto ohledu jihovýchodní Asie, kde je trh napřed.

Spaceflow s novým kapitálovým vybavením od UP21 chce nyní prorazit hlavně ve Velké Británii a Spojených státech. S nacházením klientů v zahraničí ale problém nemá, často se mu ozývají sami.

Pomohly tomu i úspěchy ve zmíněném akcelerátoru MassChallenge nejdříve ve Varšavě, odkud Spaceflow jako jeden z 10 evropských startupů zamířilo na zkušenou přímo do bostonského akcelerátoru.

I proto se český tým nyní chystá rozšířit hlavně obchodní aktivity a pokusit si ukousnout co nejvíce ze slibného trhu.

Foto: Pavel Mikeska

Čtěte také