Aktuální vydání magazínu Forbes

„Čínský Apple“ jde na burzu. Stane se Xiaomi byznysem za 100 miliard dolarů?

Pošli to dál

Z minulých chyb se není vždy lehké vzpamatovat. A to zvlášť v odvětví chytrých telefonů, kde se vytratili už takoví giganti jako Blackberry nebo Nokia.

Vrátit se zpět do hry se ale podařilo čínské značce Xiaomi. Ta se i po finančních ztrátách z předchozích let stala světovou čtyřkou ve světě smartphonů, a co víc, chystá vstup na burzu, který by ji mohl ocenit až na 100 miliard dolarů.

Pro svou první veřejnou nabídku akcií si vybrala Hongkong a očekává valuaci 100 miliard dolarů, což by mělo být největší IPO v posledních čtyřech letech.

Čtěte také: Xiaomi Oppo: Z nenápadných firem lídry nejen čínského trhu

Společnost založil v roce 2010 Lei Jun, který si téměř okamžitě vysloužil přezdívku čínský Steve Jobs (v čínštině je příjmení Steva Jobse Qiao Busi, odtud proto Lei Busi). Narozdíl od Applu se ale na trhu prosadil opačnou, ryze „antiapplí“ strategií, kdy začal prodávat své výrobky za co nejnižší cenu a co nejvíce lidem.

A i když byly smartphony značky Xiaomi dostupné jen online, během úplně první půlhodiny prodeje se prodalo téměř půl milionu zařízení za 300 dolarů a značka si i pro design nápadně podobný designu amerického produktu vysloužila nelichotivou přezdívku „čínský Apple“.

O čtyři roky později, v roce 2014, už byla firma oceněna na 46 miliard dolarů, a stala se tak nejhodnotnější startupovou firmou na světě a překonala i Uber.

Věci ale nabraly rychlý (s)pád. Konkurenti kopírovali jejich model online prodeje a závodili o to, kdo dřív spustí lepší zařízení. A zádrhely v dodavatelském řetězci, se kterými se Xiaomi potýkalo, tomu vůbec nepomohly. Zásilky telefonů proto klesly až o třetinu, zatímco jeho konkurenti – Huawei a OPPO – rostli.

Teď se ale značka od poklesu tržeb z roku 2016 odrazila a stala se čtvrtým největším výrobcem smartphonů s výrobou 28,1 milionu kusů.

Pokud se proto splní očekávání firmy, tedy že Xiaomi vstupem na burzu  získá od investorů 10 miliard dolarů a jeho hodnota tak dosáhne až na 100 miliard dolarů, s podílem 31,41 procenta ve firmě se z Leiho stane jeden z nejbohatších čínských miliardářů.

A že pro to firma dělá, co může.

Aby Xiaomi rozšířilo své pole působnosti i za internetové zákazníky, otevírá také kamenné obchody. V plánu má otevřít do konce příštího roku dva tisíce obchodů po celém světě, přičemž polovina z nich bude v Číně.

A není asi překvapením, že svým rukopisem připomínají prodejny společnosti Apple – prostorné, v nejlepších lokalitách a s nabídkou různého sortimentu této značky, kam patří například drony, fitness náramky, sluchátka nebo televize a zařízení na virtuální realitu.

Čínský smartphonový gigant se poučil také z minulých chyb a posílil dodavatelský řetězec. Konkrétně rozvinul silné partnerství s čipovou společností Qualcomm, jejíž čipy používá ve svých vlajkových produktech.

Vedle toho začala Xiaomi vyvíjet své vlastní čipové sady, čímž se jako čtvrtá firma na světě zařadí mezi Apple, Samsung a Huawei, které své vlastní čipy vyvíjejí rovněž.

Bezprostřední budoucnost tak vypadá slibně, v prvních měsících tohoto roku vzrostla dodávka v Číně o 37 procent a ještě povzbudivější je mezinárodní růst. Vedle čínského trhu začali prodávat stejně jako Samsung v Indii a jsou nejprodávanější značkou v Rusku a Indonésii, přičemž rozjeli prodej také ve Španělsku a rozhlížejí se po dalších evropských trzích.

Ve světě smartphonů je ale pořád tvrdá konkurence a právě ta vyvolává u investorů obavy. Jen pro představu – z každého prodaného telefonu v posledním čtvrtletí roku 2017 mělo Xiaomi 2 dolary, zatímco Apple 151 dolarů, Samsung 31 dolarů a Huawei 15 dolarů.

Čtěte také: ▶ Xiaomi, McAfee, Samsung aneb Jak správně vyslovovat tech značky

Podle Li Weie, profesora ekonomie na Cheung Kong Graduate School of Business v Pekingu, by se proto Xiaomi – pokud chce dosáhnout ocenění 100 miliard dolarů – nemělo spoléhat pouze na prodej smartphonů.

Čínská značka tak začíná využívat svůj potenciál i jako poskytoval internetových služeb, příjem z nich představuje ale pouhých 8,6 procenta z celkového zisku.

„Ukazuje se, že je Xiaomi úspěšná hardwarová společnost. Aby ale začala mít výrazné zisky i z jiných zdrojů než z chytrých telefonů, musí ujít ještě dlouhou cestu,“ říká ředitel výzkumné společnosti Gartner CK Lu.

Čtěte také