Aktuální vydání magazínu Forbes

Čtyři sestry ze Španělska a jedno Česko. Chystá se expanze šperků Tous

Pošli to dál

Když nejsou na cestách, sejdou se v práci každé ráno kolem deváté a jejich porada může mít deset minut, ale taky může přejít rovnou do oběda. Dopředu se neví. Probírá se na ní vše od dětí až po možnou expanzi na nové trhy. A čím jsou starší, tím méně se při ní hádají. Seznamte se s Albou, Martou, Rosou a Laurou, sestrami Tous Oriolovými, které společně řídí značku šperků Tous.

Ta si říká „affordable luxury“, tedy dostupný luxus, a kromě 550 obchodů na pěti kontinentech ji můžete najít i v Česku. Byť zatím jen v Centru Černý Most. To se ale má změnit. „Chceme u vás další obchody, čtyři až pět během jednoho roku. Monitorujeme různá místa v Praze, ale podíváme se taky na Brno, Ostravu či Karlovy Vary,“ říká Alba Tous Oriol, šéfka rodinné dynastie, která nejvyšší křeslo převzala po svém otci v roce 2008 v předvečer finanční krize.

Teď to na špatné časy nevypadá, sestry sedí u kulatého stolu v prvním patře hotelu Hermitage v Monte Carlu, kam přijely, aby se mohly zúčastnit klání o nejlepšího podnikatele světa v soutěži, kterou letos už posedmnácté pořádá poradenská skupina EY.

Tous

„Před deseti lety nám obchody kvůli krizi začaly po dlouhé době klesat. Byli jsme zvyklí na 30 až 40 procent meziročního růstu, ale najednou jsme téměř o pětinu spadli. Museli jsme vše zefektivnit a nakonec nám to vlastně pomohlo ujasnit si strategii a zapracovat na značce,“ říká Alba, která je dnes prezidentkou firmy, jež loni utržila 400 milionů dolarů, v přepočtu zhruba 9 miliard korun. Když se jejího řízení ujala, byla společnost poloviční.

„Byli jsme tady naposledy asi před 20 lety. Obvykle cestujeme jen tam, kde máme obchody,“ směje se její sestra Marta Tous Oriol při otázce na Monako. V rodinné hierarchii je šéfkou vývoje a designu šperků, které mají průměrnou prodejní cenu v přepočtu kolem tří tisíc korun a zakládají si na tom, že používají pouze drahé kovy a přírodní kameny. To je rozdíl například oproti značkám Pandora či Swarowski.

Čtěte také: Tescoma s Petrem Chmelou v čele jde do boje o světového podnikatele roku

Tváří Tous, jejíž základy položila v roce 1920 babička dnešní vládnoucí generace jako šperkařka malého obchodu ve španělském městě Manresa poblíž Barcelony, je teď celosvětově americká herečka Gwyneth Paltrow. „A samozřejmě ji doplňují regionální osobnosti podle každého trhu. S Gwyneth a jejím týmem jsme vyjednávali několik měsíců. Ale ona nedělá z věcí vědu, a má navíc španělské kořeny, takže jsme si sedli,“ doplňuje Marta.

Firma, která kromě šperků už prodává taky kabelky či vůně pod vlastní značkou, má továrnu o rozloze 3700 metrů čtverečních ve Španělsku, kde vzniká téměř 65 % její produkce. Jinak samozřejmě používá dodavatele po celém světě včetně Asie. Z celkového obratu ale stále tvoří šperky tři čtvrtiny.

„Rozhodli jsme se někdy v roce 2000, že se podíváme taky do dalších oborů. Najdete tak třeba lyže ve stylu Tous nebo telefon Samsung, ale to jsou ojedinělé kreace. Zatím se chceme držet šperků a módy,“ vysvětluje Rosa Tous Oriol, která je viceprezidentkou firmy.

Čtěte také: Australan s polskými kořeny je světovým podnikatelem roku. Jeho figurky Shopkins proslavilo YouTube

Rodina do ní před dvěma lety pustila čtvrtinového investora ze Švýcarska. „Ani ne tak kvůli penězům, spíš kvůli zavedení standardních procesů řízení společnosti. A taky je vždy dobré, když na vás někdo další tlačí, abyste dělal věci co nejlépe,“ doplňuje Laura Tous Oriol, čtvrtá ze sester, která je spolu s Albou v nejvyšším vedení operativy. O ocenění firmy při vstupu investora ženy mluvit nechtějí, připouštějí ale marži obvyklou v branži, tedy vyšší desítky procent.

Firmu před nimi budovali jejich rodiče – otec Salvador Tous a matka Rosa Oriol. „Naučili nás nadšení a nekompromisnosti v byznysu,“ dodává nejstarší dcera Alba s tím, že letos se chce soustředit na další růst v Moskvě, kde už má značka deset obchodů, a začíná se více rozhlížet právě po českém trhu. V nových zemích využívá Tous při růstu franšízanty či místní distributory, kteří lokální trh dobře znají, a firma si sama obsluhuje jen pro ni nejdůležitější trhy, jako je Španělsko či Mexiko.

„To má k nám blízko jazykově i kulturně, asi proto se nám tam tak daří,“ říká Alba, jež by chtěla v pětiletém výhledu zdvojnásobit obrat. A k tomu potřebuje uspět na dalších trzích. Včetně toho českého.


 

Čtěte také