Aktuální vydání magazínu Forbes

Je mu osmnáct a už má tři startupy. Teď plánuje s mobilem zamknout i Indii

Pošli to dál

Od dětství má potřebu dělat smysluplné věci. Fascinuje ho elektromobilita a ekologická doprava. Chce po vzoru Elona Muska změnit způsob, jakým se přepravujeme. Danielu Kojnokovi je teprve 18 let a už se mu podařilo vyrobit elektrokolo, elektronický zvoneček a nejnověji inteligentní bezpečnostní zámek propojený přes Bluetooth k mobilní aplikaci.

„Naše životní prostředí znečišťujeme stále víc smogem z fosilních paliv a to mě irituje. Chci, aby jednou mé děti poznaly tu stejnou přírodu, jakou znám já,“ svěřuje se svými pocity Kojnok, který vytvořil platformu Futupilot – jednoduchý systém bikesharingu a zabezpečovacího systému na kola.

Je to taková paralela Uberu s tím, že jako bonus nabízí i uzamykací hardware. „Chci, aby se do tohoto svobodného podnikání mohl zapojit každý – kdykoliv a kdekoliv.“ Tak mluví o svém projektu mladý vizionář, který má kolem sebe tým designérů, techniků a marketérů z Česka i Slovenska.

Futupilot-zamok1

Inteligentní zámek Futupilot 

Postupně se ale přidávají další lidi. „Jedním z prvních byl můj otec, který mě podporuje už od samého začátku a jen díky němu se můžu svému koníčku věnovat naplno,“ říká student bratislavského gymnázia, který má od druhého ročníku individuální studijní plán.

„Musím se přiznat, že mé projekty byly tak trochu i vysvobozením ze systému školních povinností, které mě nebavily. Některé předměty ano, ale těch bylo málo. Jsem opravdu vděčný rodičům, že pochopili můj handicap pro běžnou školní docházku,“ usměje se.

Začínal výrobou bezpedálového elektrokola, když mu bylo 16 let. „Sebral jsem brusku, odřezal pedály na svém horském kole a oslovil kamarády ze studia E-sense Slovakia, aby mi pomohli s elektrotechnikou,“ popisuje Kojnok svůj první vynález.

cierny_1

Nazval ho „Likehorse“ tedy „Jako kůň“ – ekologický, inteligentní a výkonný. Ovládá se pomocí chytrého telefonu, který slouží jako navigace a zároveň se jím nastavuje výkon motoru. Futuristické elektrokolo dokáže jet rychlostí 45 kilometrů v hodině a na jedno nabití ujede až 50 kilometrů.

Čtěte také: „Likehorse: kolo, které si oblíbíte, protože na něm nebudete muset šlapat“

„Podařilo se nám připravit technickou dokumentaci pro karbonový rám, ve kterém by byla zabudovaná baterie. A právě v této fázi jsme si uvědomili, že nás čeká tak extrémně finančně náročná část, že jsem projekt raději zamrazil,“ říká Kojnok, který se tenkrát rozhodl, že se zaměří raději na menší části kola. A tak vznikl elektronický zvoneček Likebell.

Postupně se v něm ale rozvíjela myšlenka Futupilota neboli pilota budoucnosti, který podniká s koly, jedním z nejekologičtějších dopravních prostředků na světě. „Podmínkou tohoto bikesharingu je používání našeho zámku a aplikace, která bude volně ke stažení do konce roku. Předobjednávky na zámky jsou už spuštěné s tím, že k prvním zákazníkům by se měly dostat začátkem příštího roku,“ plánuje Kojnok.

FUTUPILOT-screeny-app1

Do svobodného podnikání, bikesharingu se může zapojit úplně každý. „Třeba čerstvý absolvent, který po škole nemůže sehnat práci. Z každé jízdy u svého kola dostane dva centy za minutu. Jediné, za co si bude muset náš klient zaplatit, je zámek. Ten bude stát 50 eur. Máme ale vypočítané, že investice by se mu měla vrátit do půl roku,“ vysvětluje.

„Oslovujeme velkou komunitu lidí, abychom dostali cenu našich zámků na minimum. Náš hardware si necháme vyrábět jako většina technologických firem v čínském Šen-čenu,“ popisuje milovník ekologické cyklistiky.

„Už teď dostávám spoustu pozitivních ohlasů. Komunita bikerů se na naši službu těší. Nedávno mě oslovil kluk z Indie, který zastupuje tamní bikeshopy, že s námi chce spolupracovat. V Indii je prý hodně starých a nevyužitých kol. A to je škoda,“ říká Kojnok, který sní o tom, že se kolo už brzy stane v Praze a Bratislavě nejpoužívanějším dopravním prostředkem. Do té doby bude svůj byznys směřovat spíše do německých a rakouských měst, kde už silná cyklistická infrastruktura funguje.


A jak bude Futupilot fungovat?

FP_banner_1280x854

  • Zamykání a odemykání bezpečnostního zámku na kole probíhá skrz mobilní aplikaci, která slouží zároveň jako navigace.
  • Na displeji aplikace můžete zároveň sledovat dostupnost kol v dané lokalitě.
  • Každý pronajímatel si bude hlídat svá kola, může jich mít, kolik chce. Podmínkou je jen koupě zámku a stáhnutí aplikace.
  • Kola se mohou půjčovat a vracet na různých vyhrazených místech.
  • Pokud ho zákazník vrátí na nevyhrazené místo, odpovědnost přebírá majitel, který kolo vrátí zpět na určené místo.
  • Jedná se o živnost, takže podmínkou podnikání s bikesharingem je živnostenský list.
Čtěte také