Aktuální vydání magazínu Forbes

Díky intuici vede úspěšný obchod a radí, jak ji v podnikání využijete i vy

Pošli to dál

Eva Urbanová pracovala v advokátní kanceláři. Po 10 letech ale dostala chuť na změnu a na to, vybudovat něco svého. Aby si odpočinula a přišla na ten pravý nápad, odjela stejně jako ve filmu Prázdniny se svým mužem na „home exchange“ do Nového Mexika.

Tam se šest týdnů starala o dům jedné americké rodiny, zatímco oni se dočasně přestěhovali do jejich bytu v Praze.

Čtěte také: Ve 46 letech se naučila vyrábět zmrzlinu a okouzlila jí celé Česko

Myslela si, že tam společně vypnou, místo toho ale zapluli do umělecké komunity a Eva si oblíbila místní obchody a kavárny. Když letěli zpět, dostala nápad a na ubrousek si načrtla svůj budoucí byznys – několik produktů, o kterých si myslela, že by se v Česku mohly stát hitem.

A tak se v roce 2011 zrodila NILA, nezávislý concept store a internetový obchod s prémiovou módou a originálními bytovými doplňky. Ty Eva Urbanová vybírá nejen podle estetických kritérií, ale také s ohledem na jejich dopad na životní prostředí, etickou výrobu a příběh vzniku.

To, co stálo úplně na začátku a co ji táhlo k tomu, aby si v letadle načrtla jakýsi moodboard, byla intuice. V byznysu ji používá pořád a očividně dobře.

Kromě dvou obchodů NILAstore a NILAkids bude v listopadu v Praze na Vinohradech otvírat třetí obchod s každodenními potřebami NILAdaily a v lednu celý koncept zopakuje v Karlíně otevřením dalšího NILAstore č. 2.

„Nejsem alternativní člověk, spíš naopak. Oproti všem plánům, které jsem ale do té doby měla, jsem najednou cítila velmi silný tah, že tohle budu realizovat,“ vzpomíná Eva Urbanová.

„Často s některými věcmi koketujeme, promýšlíme je, trochu se do nich lámeme a ono to nakonec moc nefunguje. A pak najednou přišla velmi vágní idea, ve které jsem se ale cítila jako ryba ve vodě, a i když jsem věděla, že mě to bude stát velké úsilí, nepřemýšlela jsem nad tím.“

Své obchody vede společně s manželem a na intuici se při jejich řízení stále spoléhá. A je přesvědčená, že propady, kdy přišli o peníze nebo nervy, se staly ve chvíli, kdy na svůj instinkt zapomněla.

Tady je šest bodů, ze kterých Eva Urbanová ve svém byznysu vychází a díky kterým se naučíte intuici poslouchat i vy:

1. Vytvořte intuici prostor

Pokud musíte něco rozhodnout, postavte sami sebe na první místo. Jde o praktické věci – najezte se, buďte odpočatí, naladění a vnímejte, co se kolem děje a jak to na vás působí.

Například zatímco se při výběru prostor pro nový obchod v Karlíně můj muž bavil s majiteli prostoru, já jsem se odstřihla. Procházela jsem prostory sama a snažila se vnímat pocity, jaké z nich mám. Když jsme pod dvou letech hledání našli ten pravý, rozhodla jsem se během pěti minut.

To platí, i když si vybírám lidi do týmu. Vnímám, jak na mě člověk působí, a až poté (pokud vůbec) přijde na řadu přečtení životopisu a jakési racionální hodnocení. Neznamená to rozhodovat se bezhlavě, ale v první řadě vnímat pocit, jaký z dané věci nebo člověka máte. Právě ten vám pak pomůže se společně s ratiem dobře rozhodnout.

2. Zbytečně nezdůvodňujte

Dnes je samozřejmost dokázat věci pojmenovat, a kdo to umí, je ve společnosti vnímán jako odborník. Že to někdo neumí, ale neznamená, že to dobře nevidí, neslyší nebo necítí. Snažím se tedy necítit trapně, pokud mi chybí slova, prostě jen řeknu ano, nebo ne.

V týmu jsme si například zavedli zkratku, že něco „je NILA“ nebo „to není NILA“ a často se bavíme o tom, zda něco cítíme, nebo necítíme silně. Více vysvětlování už často není potřeba.

Dlouho pro mě bylo složité najít odvahu odmítnout nabídky online marketingových firem, které vám nabízejí, že zintenzivněním reklamy navýší váš podíl na trhu, navíc v případě, kdy to všichni ostatní dělají a je to jakýsi standard.

Musela jsem si ujasnit, kdo je náš zákazník a že nepotřebuje být zásobován reklamou, bannery a obsahem, který je bezduchý. Je na to zkrátka příliš sofistikovaný a taková reklama je pro nás často ztracenou investicí.

3. Obklopte se podobně naladěnými lidmi

Naučila jsem se, jak je důležité mít v týmu kolegy, kteří vám povahově sedí, s nimiž jste stejně naladění a kteří upřímně chtějí dát do vašeho projektu svou energii. Je samozřejmě skvělé, když mají zároveň i zkušenosti a znalosti, ale sama jsem přišla z jiného oboru a vím, že se to dá naučit.

Dnes už máme 15 kolegů, včetně nákupčích, zárodek marketingového týmu, a nejenže držím vizi, na které naše podnikání stojí, ale také poslouchám jiné vlivy a nápady, které do něj vstupují. A to se dělá mnohem snáze, když jste v týmu stejně naladěni a rozumíte si.

4. Nesledujte příliš konkurenci

Není většího zabijáka radosti a intuice než sledovat a analyzovat to, jak si vedou a co dělají ostatní.

Mnohokrát jsem zažila, že když jsem příliš sledovala konkurenci, měla jsem tendenci řídit se něčím, co dělá někdo jiný. Chvíli mi pak trvalo, než jsem pochopila, že to, co pro někoho jiného funguje, nemusí fungovat pro nás.

Samozřejmě, sbírejte inspiraci, ale spíše pozitivním způsobem. Nesledujte, kdo vám šlape na paty. Srovnávejte se raději sami se sebou a snažte se být lepší než včera, protože pro dobrý byznys a obchod se na trhu i na ulici vždy místo najde.

A konkurenci spíše přejte, protože to nejlepší, co se nakonec může stát, je, že víc lidí dělá to samé, a když to dělají dobře, celkově sofistikují trh a posouvají jej dopředu společně.

5. Získávejte odstup

Intuici nejlépe naladíte tak, že se budete věnovat jakékoli kreativní činnosti. Čemukoli, co podnítí vaši zvědavost, zastavení a pozornost vůči detailu.

V mém případě je to například cestování, to mě dobíjí víc než cokoli jiného. Se změnou prostředí získávám nadhled a vnitřní svobodu.

6. Držte se svého záměru

Největší chyby v podnikání u mě vždy souvisely s odklonem od záměru nebo s jeho absencí. Ať už jsem přijala jednodušší řešení, nebo jsem strčila hlavu do písku před tím, že mi něco nesedí.

Pokud váš projekt vyžaduje vstupy zvenčí a vy si vyberete například marketingový či kreativní tým profesionálů zvenčí, může se vám snadno stát, že se bude snažit – i když s dobrým úmyslem – váš projekt předělat a posunout.

Důležité je, abyste si zachovali původní linku, vizi. Co chcete dělat, proč a pro koho. V momentě, kdy se necháte přemluvit a vychýlíte se od svého záměru, ztratíte motivaci a možná už nebudete mít chuť danou věc, ať už jde o kampaň, novou pobočku, či produkt, realizovat.

Často je pak nutné začít znovu a lépe. Když naopak cítíte, že jsou věci správně a že tak mají být či budou fungovat… tak možná cítíte očekávání a napětí, ale nemáte strach. A to je intuice.

Foto: Lucie Fenclová, Lukáš Žentel, Karolína Németh

Čtěte také