Aktuální vydání magazínu Forbes

Dobrý byznys v nedbalkách: proč jsou Češi v prádle patrioti?

Pošli to dál

Andrej Babiš jde do spodního prádla. Místo odhazování svršků se jedná samozřejmě o byznys. Fond Hartenberg, který patří do jeho svěřenského fondu, před časem koupil majoritní podíl v české firmě Astratex, největším středoevropském internetovém prodejci spodního prádla. A když má premiér v demisi a druhý nejbohatší Čech zálusk na trh se spodním prádlem, tak už to něco znamená.

Čtěte také: Máte e-shop? Ať jste světoví! Nechte si poradit od Čecha, kterému se to povedlo

Astratex je momentálně v online prodejích spodního prádla lídrem trhu v Česku, na Slovensku, v Polsku i Rumunsku, působí ale také v Maďarsku, Bulharsku a Rakousku. Jeho tržby vzrostly v uplynulém roce o více než 35 procent na téměř 600 milionů korun, miliardového obratu by měla firma podle odhadů dosáhnout do tří let.

Spodnímu prádlu se ale v Česku daří nejen na poli retailu. V ohromné mezinárodní konkurenci proslulých značek si v Česku pořád skvěle stojí i několik tradičních, čistě českých výrobců.

Důvod? Čeští výrobci ve svém sortimentu zachovávají mnohem větší variabilitu velikostí prádla, než nabízí konfekce z řetězců i mnohé luxusnější zahraniční značky, což české zákaznice zejména u podprsenek oceňují. V řetězcích zdaleka nejprodávanější velikost podprsenky 75B má totiž ve skutečnosti jen naprosté minimum českých žen.

Podívali jsme se proto, kdo je kdo v českých nedbalkách.

Timo – Litoměřice

  • tržby: 120 milionů korun

Sestry Markéta Jiráčková a Terezie Trusinová již desátým rokem vlastní a vedou největšího tuzemského výrobce podprsenek. Zakládají si při tom na vlastních modelářích a konstruktérech, kteří umějí složité podprsenky větších velikostí. Firmu převzaly po matce Jitce Kalivodové.

Pleas  – Havlíčkův Brod

  • tržby: 1,18 miliardy korun

Tato akciová společnost je největším českým výrobcem spodního prádla. V sortimentu má širokou škálu produktů pro ženy, muže i pro děti, od podprsenek, kalhotek a pánských trenýrek a slipů až po speciality typu termoprádla nebo funkčního a sportovního prádla.

Kromě Havlíčkova Brodu má výrobní závod také v Polné, zaměstnává přes 750 lidí a již pátým rokem její obrat přesahuje miliardu korun. Společnost náleží do skupiny Schiesser, která od roku 2012 patří izraelskému výrobci spodního prádla Delta Galil.

V současnosti v Česku vyrobí necelých 15 milionů kusů prádla ročně, většinu distribuuje do evropských zemí pod značkou Schiesser, asi šest procent produkce zůstává převážně pod značkou Pleas na domácím trhu. Havlíčkobrodská firma má barvitou historii sahající až do roku 1873, za socialismu podnik spravoval celkem devět závodů; tehdy vyráběl prádlo i pro vojáky Československé armády nebo cvičební úbory na spartakiády.

Triola – Praha

  • tržby: 100 milionů korun

Slavná česká značka spodního prádla založená už roku 1919 se sídlem v Praze a s velkým výrobním závodem v Horním Jiřetíně za 100 let nikdy nepřerušila svůj provoz.

Triola, to byli za první republiky tři společníci-zakladatelé: Antonín Pařík, Josef Džbánek a Jaroslav Sobol. Už v třicátých letech šlo o firmu s více než 300 zaměstnanci, řízenou v moderním baťovském duchu. Od 60. do 80. let pracovalo ve 20 jejích výrobních závodech 7500 lidí a Triola byla hegemonem trhu.

V důsledku privatizace a častých změn vlastníků jí ale na přelomu tisíciletí hrozil téměř krach. Od roku 2003 vlastní Triolu podnikatel Zbyněk Slavík s několika společníky, firmu řídí Petr Kala.

Firma má dnes v Česku vedle fungujícího e-shopu i 60 vlastních prodejen, více než 500 prodejních míst doma a na Slovensku a 130 zaměstnanců, 50 z nich tvoří přímo šičky spodního prádla. Ročně vyrobí přes 200 tisíc kusů podprsenek.

Úpavan – Trutnov

  • tržby: 20 milionů korun

Další z českých výrobců spodního prádla s mnohaletou tradicí Úpavan Trutnov byl založen už v 60. letech. Značka po revoluci postupně rozšířila sortiment i na specializované prádlo, jako jsou podprsenky pro kojící matky, sportovní podprsenky a funkční prádlo, které vedle e-shopu prodává na několika desítkách prodejních míst v Česku.

Úspěch slaví především v regionech: v Královéhradeckém kraji má 10 prodejních míst, v Moravskoslezském devět, v Ostravě v nákupním centru Forum Ostrava vlastní i velkou podnikovou prodejnu. Firma patří Radomíru Ondrušovi.

Jitex  – Písek

  • Tržby: 55 milionů korun

Tradiční český výrobce textilu momentálně vyrábí širokou nabídku oděvů a spodního prádla pod značkou Jitex Comfort, současný majitel Radek Slavíček se soustřeďuje zejména na dražší a kvalitnější materiály, kterými se snaží obstát v konkurenci především levných textilních řetězců.

Firma zaměstnává 90 lidí. Kromě podnikových prodejen v Písku má kamenné obchody i v Praze a Plzni a také vlastní e-shop.

Linia – Trutnov

  • tržby: 30 milionů korun

Značka spodního prádla založená v roce 1993 se specializuje na prádlo jiných než konfekčních velikostí. Prádlo prodává přes e-shop, kamenné prodejny, ale také přes zásilkové služby. Vedle běžné konfekce šije rovněž na zakázku. Firmu vlastní podnikatel Frederik Patzelt s manželkou.

Spoltex – Kravaře

  • tržby: 16 milionů korun

Spoltex Kravaře s.r.o. je rodinná společnost zabývající se výrobou dámského, pánského a dětského spodního prádla od roku 1990, kdy ji založili manželé Stoklasovi, dosavadní vlastníci firmy.

Zkraje byla založena jako malá soukromá firma se zaměřením na kvalitní spodní prádlo z přírodních a dobře prodyšných materiálů, které má dlouhou životnost. Dnes je firma jedním z lídrů trhu nejen v domácím moravskoslezském regionu.

Barley – Ostopovice

  • tržby: 18 milionů korun

Další ryze česká značka dámského spodního prádla a plavek. Firma se chlubí tím, že vyrábí podprsenky až do velikostí G, H a I. Vlastní ji brněnská Kilian Group, za níž stojí Radek Kilian.

Zdroje dat: Vycházeli jsme z veřejných zdrojů, údajů v obchodním rejstříku a dat poskytnutých výrobci. V případě, že data v rejstříku nebyla aktuální, vycházeli jsme z posledního oficiálně známého hospodářského výsledku.

Příběhy některých značek českého spodního prádla najdete i v aktuálním, květnovém vydání magazínu Forbes s žebříčkem 111 rodinných firem Česka, který je právě na stáncích.

Čtěte také