Aktuální vydání magazínu Forbes

▶ Globální firmou díky EET? Dotykačka se po Česku chystá i do Asie

Pošli to dál

Zrovna se prodíral administrativou spojenou se vznikem nové firmy, kterou plánoval založit po sabatikonu, své tříleté plavbě na plachetnici kolem světa. Když se Petr Menclík vrátil do Česka, chtěl se opět věnovat oboru informačních technologií, který vystudoval a následně v něm podnikal.

Svou novou firmu ale založit nestihl. Při procházení lejster mu totiž zavolal známý z investiční skupiny Redwood Capital, který pro něj měl nabídku stát se jednatelem a šéfem nově vznikající společnosti Dotykačka.

Čtěte také: Příběh pana Septima aneb Od vodních staveb až k pokladním systémům

„Zaznamenali příležitost spojenou se zákonem o evidenci elektronických tržeb (EET). Otevřelo se zde celé nové odvětví, což se neděje často,“ říká pro Forbes Menclík, šéf dodavatele elektronických pokladních systémů.

Nestíháte číst? Pusťte si příběh Dotykačky do uší:

Ten dostal jasný úkol – vybudovat firmu, která se stane lídrem na trhu a která dle platné legislativy odbaví vůbec první účtenku s kódem FIK (fiskální identifikační kód). A to se povedlo.

Dotykačka je po první vlně EET se zhruba pěti tisíci instalacemi druhým nejúspěšnějším dodavatelem softwaru i hardwaru potřebného k posílání elektronických účtenek finanční správě hned za operátorem O2.

Zákon o EET, z něhož vyplývá povinnost živnostníků evidovat elektronické účtenky u finanční správy, vytvořil nové příležitosti pro výrobce softwaru i hardwaru elektronických kas. Redwood Capital se chtěl nejdříve vydat cestou spolupráce s chorvatskými firmami, které mají s EET už své zkušenosti.

„Ale rychle se ukázalo, že dohoda s chorvatskými subjekty není v daném čase a z pohledu rizik možná,“ říká Menclík. Fond tak na českém trhu začal hledat produkt, který by alespoň ve svém základu řešil problematiku EET. Nalezl jej na brněnské přehradě.

pm

Petr Menclík

„Šlo o skupinu tří lidí z Brna, kteří měli stánky a měli problém s tím, že je šidili zaměstnanci.“ Prvotní verze Dotykačky tak vznikla v podstatě kvůli prodeji zmrzliny.

Investiční skupina se s původními tvůrci aplikace dohodla na jejím odkupu a pak už vše následovalo v rychlém sledu. Vývoj, výroba hardwaru, logistika i marketing – to vše se muselo stihnout během pouhých 12 měsíců. Největší problém byl přitom s dodavateli hardwaru.

„Začali jsme hledat partnery a zjistili jsme, že jsou na nás strašně pomalí. Tak jsme se sebrali, odjeli jsme do Číny a rozjeli jsme výrobu tam,“ říká Menclík, který do Číny pravidelně létá se svými kolegy kontrolovat kvalitu produkce.

Vše zvládli v termínu, tj. prosince loňského roku. V první vlně EET si Dotykačka ukousla zhruba deset procent trhu s tím, že mezi její typické zákazníky patří malé a střední provozovny. A desetinu trhu chtějí držet i po druhé vlně, která započne 1. března.

jpg2

„Firma byla od začátku postavena na to, aby byla schopna prodat desetitisíce pokladen,“ říká Menclík s tím, že očekává, že se v obou zmíněných vlnách rozdá dohromady 200 tisíc licencí. Na ty si však brousí zuby dalších několik desítek menších konkurentů.

„Teď se láme chleba,“ říká k tomu Menclík, který zároveň očekává, že dojde k postupné konsolidaci trhu. Na trhu je totiž hodně firem, které jen jednorázově prodávají software či hardware bez jakékoliv další podpory či servisu, tedy bez budoucích příjmů.

Dotykačka na to jde opačně, bez závazku, za férový měsíční poplatek. „Tak je firma motivovaná dodávat stále perfektní službu, zákazník nic neriskuje a zároveň na něj nepošleme exekutora. Když už náš produkt nebude chtít používat, prostě přestane platit.“

IMG_4939

V provozním zisku by společnost měla být letos v létě. Její ambice ale rozhodně nekončí u hranic České republiky. „V Evropě bude fiskalizace čekat většinu států. Další na řadě je Polsko a pak můžeme pokračovat dále,“ vypočítává Menclík. Zajímavostí ale je, že Dotykačku dnes znají i v jihovýchodní Asii.

Její produkt pod mezinárodním názvem Touchpo je totiž volně ke stažení v Google Play a jako pokladní systém usnadňuje tamním živnostníkům provoz.

Celkem jich aplikaci vyzkoušelo už více než 50 tisíc. Dělají to dobrovolně, legislativa je k tomu netlačí. „Bez podpory jsme se rozhodli nabídnout tam náš produkt zdarma,“ vysvětluje Menclík s tím, že časem se počítá s monetizací i této uživatelské báze.

Čtěte také