Ne každý den se stává, že by si český podnikatel našel cestu do amerického Forbesu. Tomáši Rohalovi se to povedlo. Zaujal tam svým nevšedním produktem – teniskami z konopných vláken.

Čtěte také: Postele, co nešly sehnat. Jak se z hospodské ideje stal milionový byznys

Jeho firma Bohempia existuje od roku 2015 a v Evropě se jí daří. Do konopných tenisek téhle značky se obouvají lidé ve Finsku, Německu, Belgii nebo ve Spojeném království. A tak Tomáše Rohala logicky napadlo, že to zkusí i za oceánem.

Aby si svůj nápad ověřil, zvolil crowdfundingovou kampaň na Kickstarteru. Což je řešení, které se osvědčilo již několika českým inovátorům (XTND, Skinners a další).

Tomáš  Rohal a jeho konopné tenisky.

A právě tam se jeho cesta zkřížila s kolegy z americké redakce. Tenisky Bohempia totiž na největší crowdfundingové platformě světa vybraly dvakrát více peněz, než o kolik jejich autor žádal, a firma tak má kromě Spojených států v hledáčku už také Kanadu, Singapur či Japonsko.

Samotné prodeje tenisek za rok 2017 přesahují deset milionů korun. Příští rok by Bohempia chtěla být na dvojnásobku, čemuž má pomoci právě expanze na zaoceánské trhy a přímý zásah zákazníků pomocí digitálních kanálů.

V investorských kruzích se říká, že první zdroj financování nápadu představuje akronym FFF (z anglického friends, fools and family). Tomáš Rohal se tohoto nepsaného pravidla držel. „Šel jsem do toho s našetřenými penězi, což byl asi milion a půl, který drobnými půjčkami doplnili přátelé a rodina,“ popisuje financování svých začátků.

Původně studoval konstrukce technických strojů na univerzitě v Liberci a ke tkaninám měl vždy blízko. Konopí si rozhodně nevybral náhodou. „Jedná se o jedno z nejsilnějších přírodních vláken. Má dobrou prodyšnost, skvěle odvádí vlhkost a je antimikrobiální. Než jsem rozjel výrobu, strávil jsem rok a půl výzkumem konopného, textilního a obuvního průmyslu,“ vzpomíná.

Výsledkem jsou konopné tenisky. Doslova. „Svršek boty je vyrobený ze stoprocentního konopného vlákna. Podrážka je gumová. Kromě gumy pochází všechny naše materiály z Evropské unie,“ vysvětluje Rohal.

„Svým přístupem mě hodně ovlivnila outdoorová firma Patagonia, která se snaží minimalizovat environmentální dopady výroby. Líbí se mi i příslib společnosti Toms. Ta za každý prodaný pár bot pošle jeden pár dítěti v nouzi.“

Úspěch Bohempie ukazuje, že udržitelná móda je na vzestupu i v Česku. Prague Fashion Week dokonce pořádá na toto téma samostatnou událost. „Máme v Praze kamenný obchod a zvýšenou poptávku po tomto druhu výrobků registrujeme. Nemalá část zákazníků chce nakupovat pouze u značek, které jsou udržitelné, etické, veganské a vyrábějí v Evropské unii,“ říká k tomu podnikatel, která své boty vyrábí v baťovském Zlíně.

S výrobou konopných tenisek překvapivě není spojeno žádné specifické úskalí. Podle Rohala je nejsložitější částí celého procesu shánění materiálu. „Možností, jak se ke zdroji konopných vláken dostat, je málo, my ale pracujeme s technickým konopím a výrobu příze a tkaní plátna tak zvládneme v Česku sami,“ říká s tím, že dodavatelský řetězec chce zachovat maximálně lokální.

„Bohempia je mým prvním startupem. Nejtěžší bylo vystoupit z komfortní zóny. Ten skok do neznáma, který při podnikání uděláte, může být místy skličující. Rozhodně je to ale jízda, kterou si užívám,“ dodává s nadšením.