Aktuální vydání magazínu Forbes

Jak na umění zenového managementu. 3 kroky, které z vás udělají lepšího šéfa

Pošli to dál

Na trhu rozhodně nechybí knihy, kurzy ani novinové sloupky, které tvrdí, že vám odhalí tajemství úspěchu a umění dobrého vedení. Ovšem pokud bylo dobré vedení zanalyzováno do detailu a šířeno všemi způsoby, proč je tak málo dobrých vedoucích a šéfů? Odpověď podle mě spočívá v naší schopnosti introspekce.

Zenové vedení možná zní jako prvotřídní klišé, ale podle mě jde o klíč k úspěchu. Generální ředitelé i ostatní šéfové a vedoucí se až moc často snaží projektovat svou moc navenek, vynutit si změnu silou a vnutit svou vůli těm, kterým šéfují.

Příklady úporného, silového vedení jsou v současnosti vidět všude, ředitelé startupů a lídři v korporacích jednají neuváženě s dalekosáhlými negativními dopady. Ale úspěšní lídři jsou spíš ti, o kterých není slyšet.

Čtěte také: Šéf kruťas? Toto jsou 4 rady, jak se bránit manipulacím

Věřím, že úspěšní vedoucí umějí soustředit pozornost do svého nitra a najít klid a mír, co k nim láká ostatní.

Samozřejmě že já jsem se tohle naučil metodou pokus-omyl. Bylo mi 26, když jsem založil svou společnost Bode Tree. A říct, že jsem byl tvrdohlavý, by zdaleka nevystihovalo situaci. Naštěstí jsem se učil a postupně se ze mě vyloupl mnohem lepší vedoucí. Naučil jsem se následující tři klíčové principy, které mi pomohly praktikovat umění zenového vedení.

1. Buďte pokorní/skromní

Nikomu se nechce jednat s egocentriky. Málo věcí je tak odpudivých jako lidé, kteří si myslí, že pro ně pravidla neplatí nebo že jsou lepší než ostatní. Býval jsem taky takový. Když mi bylo 20, zažíval jsem kariérně úspěšné období a byl jsem na sebe mimořádně pyšný. Můj otec (sám úspěšný podnikatel) si mě naštěstí vzal stranou a poradil mi, abych zůstal skromný. „Každý jednou zažije pád,“ řekl mi, „zůstaň skromný, aby ti pak tvé okolí chtělo pomoct, a ne tě shodit ještě níž.“

Jeho slova na mě zapůsobila a platí pořád. Budete-li se chovat skromně a pokorně každý den, je to záruka, že lidé budou mít sklon vám pomoci, když selžete, a ne se pást na vaší smůle.

2. Uvědomujte si sama sebe

Nejdůležitějším aspektem zenového řízení je sebeuvědomění. Když lidé nejsou sami vůči sobě upřímní a nejsou schopni si přiznat, co je příčinou stresu, úzkosti a negativních pocitů v jejich životě, zadělávají si na problémy.

A mám-li být upřímný, věřím, že většina konfliktů ve firmách vzniká z nedostatku sebeuvědomění. Šéfové se musí naučit přijmout možnost, že někdy se prostě obyčejně mýlí.

Čtěte také: Jak si říct e-mailem o dovolenou, abyste ze šéfa dostali Ano

Sebeuvědomění je proces, je to dlouhodobá záležitost, která každodenně vyžaduje cílené a vědomé úsilí. To, co se naučíte, je velmi křehké a je lehké si toho nevšimnout, ale je to mimořádně důležité. Není snadné se tomu naučit, ale děkuji všem zkušenostem, které mě dostaly tam, kde jsem teď. Je to první krok k sebezlepšení a mělo by to být něco, čeho by se měl snažit dosáhnout každý vedoucí, bez ohledu na to, kolik mu je a kolik má zkušeností.

3. Vciťujte se do druhých

Chovejte se k lidem tak, jak chcete, aby se druzí chovali k vám. Zní to jako otřepané nadměrné zjednodušení, jde ovšem o zlaté pravidlo, a když ho budete dodržovat, nemůžete se splést. V moderní společnosti podle mě panuje varovný nedostatek empatie a to má dalekosáhlé dopady.

Když budete přemýšlet, mluvit a jednat s empatií, neznamená to, že na to váš byznys dojede. Znamená to jenom to, že nikdy neukážete sociopatické chování, které je odpudivé a škodlivé. Nedostatek empatie je nevědomý pohon chamtivosti, nepoctivosti a agrese.

Jen na základě empatie si vytvoříte zdravé vztahy se svými spolupracovníky, klienty a partnery. Myslím, že když budete brát ohled na zájmy ostatních, zřídka se zmýlíte. Prospěch nemusí být okamžitý, ale bude stát za to.

Sebeuvědomění, pokora a empatie jsou věci, kterých je v současnosti nedostatek, a můžu říct, že je to tragédie. Šéfování není něco, co se projektuje navenek, začíná uvnitř a přitahuje lidi blíž. Zenové vedení je jen jiná forma opravdového, niterného leadershipu. Ředitel, který si váží sebeuvědomění a jedná s pokorou a empatií, se sice nevyhne chybám, ale když je udělá, jeho tým se semkne a posune se k úspěchu.

Autor je výkonným ředitelem společnosti Bode Tree a autorem knihy Enlightened Enterpreneurship.


 

Čtěte také