Aktuální vydání magazínu Forbes

Tak trochu jiná farma aneb Jak se „ajťáci“ stali pěstiteli cvrčků

Pošli to dál

Andrew Brentano, spoluzakladatel Tiny Farms, tedy high-tech farmy s brouky v San Leandru poblíž Oaklandu o cvrčcích říká: „Každý cvrček je jako Spiderman. Může lézt po zdech všemi směry a vždy dokáže najít únikovou cestu.“

Čtěte také: Z Marsu do sprchy. Jak švédský startup zachraňuje vesmírnou technologií vodu

Cvrččí farmaření tak nepochybně je náročným a výstředním druhem podnikáním, a to především, když ho provozují spolupracovníci původem z IT průmyslu. Předtím, než Andrew a jeho žena Jena (oba 29 let) vytvořili tým se softwarovým inženýrem Danielem Imrie-Situnayake (30), aby vybudovali městskou hmyzí farmu, vedli spolu webdesignové studio.

Do budoucna chtějí zakladatelé Tiny Farms nabízet své cvrčky ve velkém nejen výrobcům potravin, ale i neohroženým šéfkuchařům, aniž by nějak utlačovali či jinak stresovali svá hospodářská zvířata.

Cílem společnosti je také poskytovat licenci na jejich „hmyzí technologii“ i ostatním odběratelům hmyzu po celé zemi. Už se jim podařilo získat podporu vysoce profilovaných investorů, včetně sestry zakladatele Facebooku Arielle Zuckerberg

Jena přiznává, že před jejich zvláštním podnikatelským dobrodružstvím nebývala nijak velkým fanouškem hmyzu. „Chov cvrčků změnil můj pohled na brouky. Když na mě nyní nějaký přistane, tak už se ho nesnažím divoce setřást. Spíš přemýšlím, jak by se jeho druh dal chovat a čím se živí.“

cvrccc

Firma Tiny Farms mimo jiné prodává „cvrččí mouku“ – tedy vysušené a na prášek rozemleté cvrčky. A to nejčastěji jiným startupovým firmám jako například New York-based Exo, která prodává proteinové tyčinky vyráběné právě ze cvrčků. Živé cvrčky pak farma dodává do několika speciálních restaurací.

O svém podnikání Andrew říká, že je na něm víceméně všechno standartní, až na jeho hlavní produkt. Jejich byznys vyžaduje – stejně jako každý jiný – zvládnutí složitého dodavatelského řetězce, výrobu produktu co možná nejefektivnějším způsobem, a v neposlední řadě i plánování, jak dále růst.

Čtěte také: Cestou necestou. Odmítl vábení Wall Street a vede byznys z karavanu

Poznatky společnosti Tiny Farms o správném podnikání jsou následující:

1. Najděte si správné mentory
V říjnu se Tiny Farms přidala k 4 měsíčnímu rozjezdovému programu Food System 6, který poskytuje mentorství pro inovátory v potravinářství a pomáhá jim propojit se strategickými partnery a zdroji toho správného kapitálu. „Naučili jsme se zde, jak se správně prezentovat a jak o sobě vysílat pozitivní zprávy,“ říká Andrew.

2. Držte se plánu
Neodchylte se od svého plánu ani v případě překážek nebo jiných překvapení.

3. Opakujte tak dlouho, dokud nezbyde nic k vylepšování
Tiny Farms kontinuálně vylepšují vše, co se na farmě odehrává – od designu terárií, způsobu krmení až po zefektivnění procesu sklizně.

4. Systematicky se rozšiřujte
Vypracujte si plány, jak dále expandovat. Dohlédnout byste měli dál než jen za váš pilotní projekt.

5. Najděte ty správné investory
Abyste posunuli projekt dál i za úspěšný start, brzy budou potřeba větší investice. „Zejména když oslovujete investory, panuje zde hodně skepticismu typu: „Vážně si myslíte, že Američani budou jíst brouky?“ Vidíme, že daná problematika veřejnost zajímá. Jde evidentně o nový trh a bude chvíli trvat, než ho vybudujeme,“ vysvětluje Andrew, který tak potřebuje investora, se kterým najde shodu v jeho vizi.

Čtěte také