Naše setkání se mělo odehrávat ve zcela jinému duchu. Měli jsme si povídat o snažení amerického recenzního serveru Yelp a o rozvoji jeho komunity v Česku, která je v každé zemi nutným základem pro kvalitní poskytování hodnocení navštívených podniků. Než jsme se ale setkali, bylo vše jinak.

„Ve středu nám oznámili, že končíme, a od pátku už v Yelpu nejsem,“ říká hned v úvodu setkání už bývalá komunitní manažerka Yelpu pro Českou republiku Michaela Plesníková.

Čtěte také: Manažerem Airbnb aneb Z Českých Budějovic do světových startupů

Americká firma s tržní hodnotou tří miliard dolarů totiž v podstatě bez povšimnutí českých médií v předminulém týdnu oznámila, že pozastavuje svůj globální rozvoj. V praxi to znamená, že „dala stopku“ svým expanzivním aktivitám mimo Spojené státy a Kanadu. O zaměstnání tak přijde zhruba 175 komunitních manažerů Yelpu po celém světě, přičemž Plesníková je jedním z nich.

Práce snů

„Konec neznamená, že bychom svou práci nedělali dobře,“ začíná vysvětlovat. „To, co nám chybělo, byly naše lepší pozice ve vyhledávačích a podobně,“ dodává. I proto má Yelp dlouhodobý základní problém, že služba stále nedokáže na zahraničních trzích vydělávat.

Svědčí o tom i nedávno zveřejněné výsledky za třetí kvartál, dle kterých příjmy startupu ze 31 zemí mimo Spojené státy a Kanadu tvořily jen jedno procento celkových výnosů.

Na Yelp jen ve zmíněném čtvrtletí přišlo 150 milionů uživatelů, statistiky návštěvnosti ohledně jednotlivých trhů ale nezveřejňuje. Podle Plesníkové ale Yelp před třemi lety nepoužíval v Česku téměř nikdo kromě turistů. Jejím primárním úkolem bylo tuto situaci změnit, což znamenalo vytvořit zde komunitu opravdových „yelperů“. „Práce to byla fantastická,“ pochvaluje si už bývalá manažerka nabytou zkušenost.

Organizovala zde například food festivaly, vernisáže, přednášky, podporovala různé dobročinné aktivity a v neposlední řadě také chodila s yelpery do zajímavých podniků či na zajímavá místa a hodnotila tamní služby či dojmy. Tím vším nejen vytvářela celou komunitu, ale hlavně přinášela kvalitní recenze podnikům, dle kterých se dnes zákazníci hodně řídí.

„Scházeli jsme se pravidelně a kromě klasické večeře jsme si třeba ukazovali, jak se vaří rizoto,“ popisuje třicetiletá vystudovaná ekonomka, jak se snažila rozpohybovat komunitu na Yelpu. To se povedlo, dnes už je zcela běžné, že u mnoha pražských podniků jsou stovky recenzí. „Tahali jsme virtuální svět zpět za nohu na zem a vytvářeli jsme peníze pro byznysy.“

002

Konec podpory zahraničních komunit Yelpu ale neznamená definitivní konec jejích recenzí v Česku. „Aplikace funguje a tak by to mělo být i do budoucna. Práce, kterou jsme zde odvedli, tedy zůstává. Zdejší komunita už ale prostě přestane být podporovaná,“ říká.

Dobročinný rozměr

Americká firma si Plesníkové všimla před třemi lety díky doporučení kamarádky během konferencí TEDxPrague, na kterých se již dlouhá léta podílí, a v podstatě ji tehdy Yelp musel přesvědčovat, že si z ní nedělá dobrý den. „Znělo to jako jedna velká party,“ vzpomíná s úsměvem Michaela, která studovala mezinárodní obchod mimo jiné na Univerzitě Jeana Moulina ve francouzském Lyonu.

Hned poté nastoupila do energetické firmy GDF Suez, kde se vypracovala až na key account manažerku. „Pro továrny, kterým jsem navrhovala řešení ohledně nákupu elektřiny a plynu v souvislosti s pohyby cen na burze,“ popisuje. „Například jedné továrně jsem měsíčně ušetřila 10 milionů korun díky lepšímu využívání a nakupování kapacit,“ vrací se do minulých let.

Čtěte také: Vyfocené jídlo chutná víc! Proč?

V korporátním světě ale jako by jí něco scházelo. „Ten dobročinný rozměr či aktivita, kterou bych mohla něco vracet zpět. Protože díky programům Evropské unie jsem mohla studovat ve třech zemích v podstatě zadarmo, tím se cítím trochu zavázaná,“ vysvětluje. Tehdy našla TEDxPrague, a jak bylo řečeno, díky této konferenci a doporučení známé ji našel Yelp.

„Strašně jsem chtěla bojovat proti tomu, že v Praze je hodně turisticky exponovaných míst, kde se obchodníci napakují bez jakéhokoliv snažení, na druhé straně kousek dál existují podniky, za jejichž produkty či službami je vidět tvrdá práce, ale ty mnohdy nikdo neocení,“ vysvětluje, proč se nakonec k Yelpu přidala.

A i z tohoto důvodu se spřátelila například s Jankem Rubešem, který sleduje stejný cíl prostřednictvím svého online pořadu Praha vs. prachy.

Yelp už je ale dnes minulostí. Plesníková i tak na práci v americké firmě vzpomíná velmi ráda, jelikož díky ní poznala mnoho kolegů z celého světa, se kterými se nyní chystá psát blog o mezinárodních trendech. Jejich přátelství pak zůstane jako věčná připomínka jejich společné mise v Yelpu.

A teď se jen rozkoukat a rozhodnout, jakým směrem se vydat dále. „Měla jsem vždy velké štěstí na velmi zajímavé projekty. Věřím, že mě neopustí. A pokud ano, vytvořím si svůj vlastní,“ přemítá Michaela o své budoucnosti.