Aktuální vydání magazínu Forbes

Ledová koupel jako součást jarního detoxu. Návod, jak začít s otužováním

Pošli to dál

Jarní detox. Je jich milion a brzy se na vás tohle slovo začne valit odevšud. Jíst, nejíst, jedno jídlo denně, džusy nebo jen voda.

Každého volba. Co ale začít s něčím, co vás hezky vyčistí i na duši? Co funguje okamžitě a co můžete dělat celý rok (nebo i déle)?

Čtěte také: Jak jsem minimalismus věcí přenesla do své hlavy a jsem dva dny offline

Řeč je o otužování, které vás naučí třeba na víkendovém pobytu Hoř pomalu!, který jsem si vyzkoušela i já a v jehož rámci máte vytrénovat svou mysl, tělo i duši, udělat si dobře, vyčistit se a zabránit tak třeba vyhoření. A hlavně zjistit, jaká pozitiva otužování přináší.

Veronika Jelínková v ledové vaně

Celý víkendový kurz vede devětadvacetiletá Veronika Jelínková, která ho staví na známé metodě holandského ledového muže Wima Hofa. Veronika se tak pravidelně otužuje už dva roky a říká, že jí potápění do ledové vany doslova změnilo život.

„Vedle toho, že jsem překonala sama sebe, jsem si posílila sebevědomí a osobní hrdost, zlepšila kondici, mentální soustředění a celkově své zdraví,“ říká.

A to nejlepší na celém otužování? Výsledky se dostavují okamžitě. Kromě toho, že se vám podle Veroniky změní pohled na svět, na sebe sama a na to, čeho všeho jste schopni, vám prostě bude hrozně fajn a budete se mít chuť pořád smát (ano, hormonky štěstí).

A tady jsou kroky, kterými vás Veronika na ledovou vanu připraví a které mě nakonec do ní dostaly taky. Tak proč by nemohly vás?

1. Hrajte si se svým dechem

Podle Veroniky je dech úžasný nástroj, na který často zapomínáme. Předtím než vlezete do studené vody, si proto hrajte se svých dechem:

  • Třicetkrát se zhluboka nadechněte a vydechujte jen trochu, nevydechujte veškerý vzduch.
  • Při posledním, třicátém výdechu vydechněte veškerý vzduch, který máte v plicích, a zadržte dech. Budete překvapeni, jak dlouho budete díky této technice schopni vydržet bez vzduchu. A právě tento okamžik je velmi silný, protože se v těle začne měnit vaše biochemie.
  • V momentě, kdy se budete muset zase nadechnout, nadechněte se, ale nevydechujte a zase zadržte dech na 15 sekund.

A to je jeden cyklus. My jsme dělali takových cyklů sedm, začněte ale klidně na třech a postupně zvyšujte.

2. Procvičte se

Po dýchacím cvičení si zahřejte tělo. Ideálně začněte s dynamickým strečinkem (například kliky, dřepy), který vás zahřeje, a cvičení ukončete statickým strečinkem (protahováním), kdy v dané pozici zůstanete delší dobu.

3. Zapojte představivost

Vizualizace mají velkou sílu. Když jsem cítila, že to chci vzdát, představovala jsem si například, jak se mi po těle rozplývá teplo, které jde do každé končetiny a buňky těla. Pomohlo mi to dostat se do přítomnosti, kdy si mozek přestal vymýšlet scénáře, proč už nepokračovat dál.

V případě, že polezete do ledové vany, si předtím můžete představit, že potápíte jednu nohu, pak druhou, pak půlku těla, až se nakonec ponoříte úplně celí.

Veronika Jelínková

4. Vnímejte své tělo

Každý snáší chlad trochu jinak, a je proto důležité, abyste vnímali svoje tělo.

Důležité je, abyste sami se sebou nesoutěžili a nedělali nic na sílu. Pokud ucítíte, že musíte opravdu vylézt, že se necítíte dobře, vylezte a druhý den to zkuste znovu a další den znovu a znovu.

5. Nejdřív ruce a nohy

Překvapilo mě, že i člověk bez tréninku dokáže vlézt do vany plné ledu a zůstat tam několik minut, je to všechno opravdu hlavně o hlavě.

Pokud ale budete začínat doma sami, začněte třeba s končetinami. Jednoduše si zamrazte pár kostek ledu, dejte je do lavoru se studenou vodou a takové lázně si dělejte pravidelně každý den po dobu jednoho týdne.

6. Ledová sprcha

Když už zvládáte ledové lázně rukou a nohou, přesuňte se na studenou sprchu. Nejprve zkuste sprchu do 30 vteřin a uvidíte, že po pár týdnech skončíte na několika minutách.

Veronika Jelínková 

7. Ponoření

A nakonec si zamrazte led v mrazáku, napusťte studenou vanu a nechte v ní led rozpustit.

Po dechovém cvičení a strečinku seberte všechnu kuráž a vlezte do ledové vany. Je důležité, abyste uklidnili svůj dech a nepanikařili, nad ničím nepřemýšleli, jen ciťte klid a vnímejte svoje tělo.

Když se ponoříte pod ledovou hladinu, budete nejdříve v šoku a budete mít strach, že umřete. Jakmile však tento moment překonáte, ucítíte vnitřní klid, který vás dovede za hranice něčeho ohromného.

A až po tomto okamžiku přijde od těla signál, že máte vylézt, tak to udělejte.

A příští rok už na Sněžku jen v tričku!

Čtěte také