Když jsem sem šla, musela jsem se smát, říká mi hned v úvodu rozhovoru sympatická blondýnka v zelenozlatých šatech, když zrovna naproti mně usedá do modrého křesla v kavárně v útrobách pražské Kotvy.

Čtěte také: Animátor z gymplu. Je mu šestnáct let a už radí manažerům s jejich projevem

Na roli, kdy má být zpovídána, totiž donedávna vůbec nebyla zvyklá. Mám vždycky pocit, že melu blbosti, směje se. Není divu. Už více než osm let totiž hlavně otázky pokládá. Tou plavovláskou totiž je Lucie Špaková, kterou většina z nás zná z televizní obrazovky, kde v primáckém pořadu Top Star zpovídá hvězdy českého showbyznysu. Už rok a půl má ale druhou, serióznější tvář.

V Česku totiž rozjela eventy s názvem Štroodl, na něž zve hosty z rozličných oborů, kteří jdou do hloubky předem zvoleného tématu a dělí se o své zkušenosti. A inspirují tím ostatní. Před publikum se jí zatím podařilo dostat 41 hostů, například zpěváky Tomáše Kluse a Dana Nekonečného, návrhářku Kamilu Vodochodskou nebo podnikatele Lubo Smida, Josefa Průšu či Stanislava Galíka.

Na posledním vánočním Štroodlu se jí ale podařil husarský kousek – na pódium vystoupila Marta Kubišová, která hovořila o tom, jak jí komunismus bránil dělat to, co milovala, ale i přes to mu nepodlehla a dokázala trnitou cestou projít vzpřímeně.


Zpěvačka Marta Kubišová s Lucií Špakovou

Chtěla jsem vytvořit platformu pro moderního člověka 21. století, který chce poznat sám sebe,“ říká Lucie ke svému projektu, který má účastníky nasměrovat k sebepoznání a uvědomění si správných hodnot. Za rok a půl fungování se takto nechalo inspirovat více než 3000 návštěvníků.

Chtěla jsem také něco interaktivnějšího, co mi v Česku chybělo. Vytvořit něco, kde lidé nebudou pouze pasivně poslouchat. Na mnoha podobných akcích jsem totiž dříve usínala,“ vzpomíná na dobu, kdy se snažila najít směr, kterým by se mohla vydat.

Třicetiletá rodačka z Jihlavy, která pochází z pěti sourozenců, má z pohledu běžného diváka bezstarostný a zlatý“ život. Televizní angažmá jí zajistilo všeobecnou oblíbenost a samozřejmě i vstupenku mezi celebrity. Jenže rychlý mediální svět showbyznysu jí nedovoluje dostat se pořádně pod povrch, což jí bylo čím dál více líto.

Práce na Primě je kreativní, ale neumožňuje mi, abych se tam zcela vyjádřila. Formát Top Staru má své mantinely,“ říká moderátorka, která se vydala na svou novou cestu – do hloubky lidských osudů.

Lucie první akci uspořádala v roce 2016 v menší kavárně, kam přišlo 70 lidí. „Šedesát pět z nich bylo mých dobrých přátel, ostatní jsem neznala,“ usmívá se a hned nato upjie ze svého oblíbeného proteinového shaku. Na poslední akci do Lucerny už přišlo přes 300 lidí. Tam jsem znala jen pět z nich,“ říká s tím, že nejčastěji chodí lidé mezi 25 a 35 lety, často mladí a střední podnikatelé.

Byla bych ráda, aby tito lidé ve svých 45 letech – až budou třeba milionáři – nemuseli řešit díru sami v sobě, ale aby měli spokojenou rodinu a harmonii v životě a nemuseli mít rozpadlé vztahy nebo být na antidepresivech. Aby znali sami sebe, dokázali s úspěchem pracovat a věděli, že jsou v životě i důležitější hodnoty,“ vysvětluje moderátorka, která odjakživa chtěla být psycholožkou nebo válečnou reportérkou.

Štroodl má různé formáty. Ten největší, kterých Lucie pořádá do roka až 12, probíhá pokaždé jinak. Základem je přednáška spíkrů a následné dotazy publika. Poté následují buď workshopy, nebo networking.

Třeba jsem lidem řekla, ať jdou do vedlejší místnosti na panáka. A oni mohli buď na bar, nebo panáka skákat jako v dětství. Všichni šli skákat, což bylo fajn sledovat. Snažíme se tak lidi přimět, aby si vzpomněli na to, jak to bylo super, když nebyli svázaní pravidly a konvencemi,“ popisuje koncept akce, která zájemce vyjde zhruba na 500 korun.


Lucie Špaková, jak ji známe z televizních obrazovek.

Lucie celou dramaturgii realizuje sama – od nápadu na téma přes výběr hostů po samotnou organizaci eventu. Připravit jednu akci Štroodlu je pro jednu osobu časově náročné, protože to vyžaduje dlouhodobější interakci s pozvanými hosty, aby jejich příběhy odhalily správnou hloubku.

Další věcí jsou finance. Lucie akce dotovala sama ze svého platu, nyní se ale domluvila na podpoře s partnery, jako je Korunní, Doller, Blacktag digital, Marianne nebo Prima Cool. I na tom je vidět, že televize problém s jejím novým koníčkem nemá.

Bylo potřeba vylézt z garáže a dát tomu jinou formu. Byznys jen na víře totiž neutáhnete,“ říká k tomu moderátorka, která s byznysem neměla nikdy co do činění, i když její rodiče byli podnikatelé.

Čtěte také: Perfekcionismus je cesta k vyhoření. 7 rad od ženy, která se to rozhodla změnit

Mám v hlavě koncept pořadu, ve kterém bych mohla jít s hosty více do hloubky,“ nezapře v sobě svou profesi a celá se při tom rozzáří. „Chci, aby se lidé nebáli poznat sami sebe,“ říká.

Lucie ostatním ukazuje, kterých hodnot se mají držet a jakým směrem by se měli v budoucnu vydat. Sama v tom má jasno.

Nechci se srovnávat s Oprah (americká moderátorka Oprah Winfrey, pozn. redakce), ale líbí se mi její způsob moderace a to, jaká je osobnost. V Česku moc takových lidí není. Je tu prostor a tam v budoucnu vidím sama sebe jako Lucii Špakovou,“ uzavírá naše setkání.