Aktuální vydání magazínu Forbes

Marketingové průzkumy? Ztráta času, říká spolumajitel řetězce Rituals

Pošli to dál

Jak dlouho jste se dneska ráno sprchovali? Pět, nebo patnáct minut? Neptáme se my. Ale podobný dotaz by vám možná položil Arjen Schouten, kdybyste ho potkali v některém z jeho obchodů.

Čtěte také: Jak vybudovat úspěšný e-shop aneb Co jsem se naučil od Jeffa Bezose 

Arjen Schouten pochází z Nizozemska a je jedním ze čtyři spolumajitelů globální firmy Rituals, která prodává na třech kontinentech přírodní kosmetiku a doplňky pro domov. Minulý týden otevíral v Praze na Václavském náměstí 14. český obchod.

Než jsme se setkali, proběhl část z prodejen, které řetězec v Praze má. „Trávím spoustu času v obchodech, mluvím o naší značce s personálem, se zákazníky, se svými blízkými. O nových produktech, o tom, jak co vnímají,“ vysvětluje Schouten. „Musíme bojovat a pečovat o každého klienta a tohle má rychlou odezvu. Není čas dělat zdlouhavé marketingové průzkumy.“

Rituals za drahé reklamy a marketing neutrácejí. Připlácejí si za prémiová místa (jako je třeba nájem na Václavském náměstí v domě miliardáře Jiřího Šimáněho) a dbají na to, aby byly k vidění na všech dostupných prodejních kanálech. Mají svůj e-shop, najdete je na Amazonu i v parfumeriích a na letištích. „To je zrovna místo, kde mají lidé chuť nakupovat a zkoušet nové věci,“ říká majitel řetězce.

Filozofie Rituals je jednoduchá. „Chceme být vidět a chceme být vidět jako průkopníci. Možná dosáhneme na dva tisíce obchodů ve světě, aby nás lidé znali, ale pak zase nějaké zavřeme a soustředíme se na internet,“ shrnuje Schouten.

Čtěte také: Feedo. Příběh největšího českého e-shopu s dětským zbožím

Nizozemský řetězec funguje 18 let, má obrat kolem 18 miliard korun, stovky obchodů po celém světě a v Nizozemsku patří k největším zaměstnavatelům. Spolu se značkami L’Occitane a Body Shop v podstatě tvoří takovou svatou trojici luxusní přírodní kosmetiky, kterou si čas od času může koupit téměř každý.

Sprchový gel Rituals nestojí 30 korun ani tři tisíce. Stojí 200. V Česku značce propadla řada manažerů a manažerek, kteří ji kupují pro sebe a často jako dárky třeba pro obchodní partnery. „Dnes stojíme někde v půli cesty mezi levným masovým šamponem a luxusními značkami jako Chanel nebo Lancôme,“ přibližuje Schouten.

Najít a obhájit své místo zrovna v oblasti kosmetiky a péče o tělo ale podle něj trvalo. Majitelé Rituals se od začátku drželi myšlenky, že pod globální název skryjí kosmetiku orientálních vůní a asijských rituálů. Jenže na sakuru nebo vůně Indie si západní svět dlouho zvykal.

Značka vznikla v roce 2000 ještě v koncernu Unilever, po třech letech ale byla vyjmuta kvůli náročnosti a nejisté budoucnosti. Její rozvoj tehdy zainvestoval právě Arjen Schouten spolu se třemi dalšími společníky, kteří do té doby působili jako manažeři různých zajetých firem.

„Absolutně jsme nepočítali s tím, že to ještě pak potrvá takovou dobu,“ vzpomíná Schouten. „Minimálně prvních pět let jsme krváceli. Sedm let trvalo, než se to celé obrátilo a začalo se o nás mluvit a začali jsme vydělávat,“ doplňuje.

Dnes už si ale troufá radit dalším podnikatelům, jak obstát. Bývalý hoteliér a taky manažer výrobce elektroniky Philips opakuje oblíbené motto „Nikdy se nevzdávejte“. Směje se, že nejlepším hnacím motorem podnikání je hypotéka, čtyři děti a zbytek peněz vložený do byznysu (což byl na začátku i jeho případ).

Čtěte také