Skoro by si mohli vidět do oken. Z Žitné ulice, kde sídlí Česká matematická společnost, to je do kanceláří ve Štěpánské 9 jen chvilka, stačí jednou zabočit a přeběhnout rušnou ulici.

Čtěte také: Martin Roman: Jak se pozná dobrá střední škola

Do kanceláří naproti kostelu sv. Štěpána ale matematici z Žitné nechodí a byli by nejraději, kdyby tam ani nebyly. Šíří se z nich něco, co považují za počtářské kacířství – své ústředí tam má společnost H-mat, která propaguje výuku matematiky metodou profesora Milana Hejného.

Profesor Milan Hejný

Organizaci, která slaví pět let, vede zkušený manažer Tomáš Rychecký, který předtím několik let řídil výzkumnou agenturu TNS Aisa a prošel například i firmami Citibank nebo CCS. “Zdá se to vyhrocené, ale je dobře, že se tradicionalisté ozvali. Vyvolalo to debatu o tom, jak učit matematiku. Jsme za to rádi,” říká dvaapadesátiletý absolvent pražské zemědělské univerzity.

Naráží na to, že v posledních měsících se rozjela velmi vyhrocená diskuze o tom, zda Hejného metoda do škol patří, nebo ne. Její kritici, mezi něž kromě některých akademiků třeba z Matematického ústavu patří například poslanec ODS Václav Klaus ml., tvrdí, že děti kvůli ní zaostávají a že je mnohem méně účinná než klasická výuka.

Obhájci v čele s H-matem namítají, že tomu tak není a že atypický, na objevování a hře založený přístup je pro děti vhodnější.

Rychecký a spol. z H-matu postupně vybudovali vcelku efektivně fungující organizaci, což jim jejich odpůrci mimochodem vyčítají a tvrdí, že si z výuky udělali byznys.

Z Hejného metody vychází i úspěšná dětská hra Matemág.

V loňském, ještě nezauditovaném roce hospodařil H-mat, formálně obecně prospěšná společnost, se zhruba 12milionovým obratem. Stejně jako předtím skončil v několikasettisícovém minusu, což mu umožňují smlouvy s klíčovými sponzory – Nadací České spořitelny a Nadací Karla Janečka.

“Máme s nimi dohodu, že postupně vylepšujeme naši ekonomiku, takže jejich příspěvky se mohou snižovat,” vysvětluje Rychecký. Jejich loňská pomoc se pohybovala kolem tří milionů korun.

Největší část příjmů H-matu zajišťuje pořádání seminářů a workshopů, na nichž se pedagogové ze základních i mateřských škol s metodou seznamují. Vlastní příjmy spolu s příspěvky sponzorů umožňují týmu H-matu rozvíjet metodu a vzdělávat další lektory. Za loňský rok jejich kurzy prošlo 3284 kantorů.

“Když to přepočteme na žáky, zasáhli jsme takhle 82 tisíc dětí,” zdůrazňuje ředitel H-matu.

Teď je ve firmě ale veškerá pozornost upřená na klíčový produkt – právě vycházejí nové učebnice pro 1. třídy z dílny profesora Hejného a jeho kolegů, které odrážejí současný stav vývoje metody.. A H-mat si je obstaral od A do Z. V minulosti Hejného učebnice vydávalo nakladatelství Fraus, nicméně rozšíření metody již nyní přineslo stav, kdy vedle sebe budou existovat dvě řady učebnic pro 1.třídy – jak od nakladatelství Fraus, tak od H-matu.

Milan Hejný vysvětluje, v čem spočívá jeho metoda.

“Teď budeme každý rok přidávat učebnice pro další ročníky, kolem roku 2023 budeme mít první i druhý stupeň hotový v ucelené koncepční řadě a začneme zase znovu. Po pár letech je třeba učebnice aktualizovat a pečlivě, jako vždy, pilotně ověřit a následně upravit do finální podoby. To jsou právě ty důvody, proč teď vydáváme první třídu úplně nově, i když před 10 lety už pro ně učebnice vydalo Nakladatelství Fraus,” vysvětluje Jan Šedo, který sedí v kanceláři H-matu s Rycheckým.

Vystudovaný informatik, který žil v Německu a živil se tam jako programátor, má ve společnosti na starost IT, marketing a právě i nakladatelskou činnost.

Strategické úvahy se teď směřují k rozvoji Hejného metody na středních školách. Zatímco v mateřských školách i těch základních je už celkem rozvinutá a vyučuje podle ní na 800 škol, což je čtvrtina celkového počtu, na gymnáziích zatím nic. A to se má brzy změnit.

“Pilotně budeme letos zkoušet poprvé vyučovat na střední škole a uvidíme, jak to půjde. Bude to na gymnáziu ve Ždáru nad Sázavou, s nímž dlouhodobě spolupracujeme,” upozorňuje Rychecký.

Aby šli s dobou, před dvěma lety spustili Šedo a Rychecký s pomocí nadšených kolegů ještě jeden speciální projekt na crowdfundingovém webu hithit.com. Vybírali peníze na herní aplikaci pro tablety a mobily, nakonec od lidí získali bezmála 400 tisíc korun, tedy dvojnásobek toho, kolik si stanovili jako nejnižší nutnou sumu, aby hru Matemág mohli vyvinout.