Aktuální vydání magazínu Forbes

Od modelingu přes farmacii až k investicím aneb Cesty bývalé miss

Pošli to dál

V karlovarském Grandhotelu Pupp v tu chvíli pomalu nikdo ani nedýchal, bylo slyšet jen šustění obálky, ve které se skrývalo jedno jediné jméno. Když se po chvíli napětí ozvalo, v zaplněném sále prostoupil hrobovým tichem obrovský potlesk. Směřoval, stejně jako zraky všech diváků, k tehdy dvaadvacetileté tmavovlásce na pódiu.

Čtěte také: Kouzlo mistrů ševců. Jak si bývalá miss plní sen o ručně vyráběných botách

Na hrudi měla připnuté číslo 11 a ihned se rozplakala štěstím. Jsme v roce 2004 v Karlových varech a tou osobu byla studentka Jana Doleželová – právě se stala Miss České republiky.

Jana Doleželová

„Do miss jsem vstoupila s cílem vydělat si prostřednictvím modelingu na vlastní lékárnu a také cestovat,“ začíná mi Jana vysvětlovat svou motivaci pro účast v soutěži krásy. Sedíme v pražském obchodním centru Nový Smíchov a Jana Doleželová ani po 14 letech nepřestává přitahovat pozornost. Je to i díky jejím výrazně modrým šatům, ve kterých je mezi šedivými zimními outfity nepřehlédnutelná.

Dnes už Jana modeling dělá jen sporadicky. Namísto toho se vrhla do byznysu, kdy úspěšně rozjela a prodala lékárny v Praze. Dnes v rámci farmacie spolupracuje se skupinou Agel a je také ředitelkou vztahů s investory v investiční společnosti Jet Investment. A do toho moderuje a je maminkou ani ne roční dcery Veroniky.

„Investice a lékárny – to jsou linie, které bych chtěla dlouhodobě držet. V rámci showbyznysu se věnuji moderování, ovšem beru to spíše jako svoji zábavu, nejsem na této práci ekonomicky závislá,“ říká.

Jana chtěla být lékárnicí od  útlého věku. Farmacii začala studovat už na střední škole a jejím velkým snem bylo otevřít si vlastní lékárnu. Nejsnadnější cestu, jak na ni vydělat peníze, viděla v modelingu. Do Miss se přihlásila dokonce dvakrát – jelikož poprvé jí byla předložena nevýhodná smlouva, a tak ze soutěže odstoupila. Podruhé už se vše povedlo, a Jana dokonce vyhrála. A vydělala si na svou první lékárnu.

„Ještě předtím jsem ale hodně utratila za svou velkou vášeň – cestování,“ usmívá se sympatická černovláska.

„První lékárnu jsem otevřela v roce 2008 v Palladiu, další o pět let později v Quadriu,“ začíná vypočítávat. Zatímco té v Palladiu se velmi dařilo, ta v Quadriu v tržbách a v zisku pokulhávala.

„Pro vstup do Quadria mě přesvědčil příslib, že vedle nás bude pošta a další zajímavé obchody. Jenže nakonec tam pošta nebyla a třetina jednotek v našem patře zela prázdnotou. Měli jsme lékárnu tam, kde nebyli návštěvníci,“ vysvětluje důvody.

Lékárny provozovala se svým obchodním partnerem, spolupráce se ale po osmi letech otočila do vyčerpávajících právních sporů.

„Pro ženu, která chce založit rodinu, je podnikání s obchodním společníkem reálné jen ve chvíli, kdy mezi nimi panuje naprostá důvěra a loajalita, jinak by mohlo špatně dopadnout,“ vysvětluje, proč se nakonec rozhodla podíly v lékárnách prodat.

Svůj podíl lékárny v Palladiu prodala za 6,5násobek investované částky, která se před 10 lety nepohybovala v řádek desetitisíců ani statisíců. „Na tak lukrativním místě byla moje investice vyšší. Když vezmu v úvahu průběžné dividendy, zhodnocení bylo velmi dobré. Navíc akcie jsem držela více než pět let.“

Díky úspěšnému zhodnocení se dnes věnuje i investicím do nemovitostí k pronájmu. Farmacie se ale nevzdala. Naopak, působí na pozici produktové manažerky marketingu v rámci skupiny Agel, která byla také jedním z potenciálních zájemců o koupi lékárny bývalé miss.

 

„Nezapadala jim do jejich konceptu lékáren ve zdravotnických zařízeních, ale nabídli mi trvalou spolupráci. Podílím se mimo jiné na populárně-naučných akcích pro veřejnost, v jejichž rámci poskytuji poradenství,“ říká Jana s tím, že v současné době má kvůli novorozené dceři pauzu až do letošního prosince, kdy se spolupráce naplno obnoví.

Kromě toho také letos zasedne v porotě prvního ročníku ankety Lékárník roku.

Není to ale tak, že by si jen užívala slasti a strasti mateřské dovolené. „Již tři roky pracuji pro brněnskou investiční společnost Jet Investment, která spravuje fond Jet 1 v objemu 3,3 miliardy korun a letos se chystá otevřít druhý fond kvalifikovaných investorů v objemu až pět miliard korun,“ říká. „Výhodou je, že tuto práci vykonávám především z domova prostřednictvím mailu, čili se mohu věnovat dceři.“

V roli ředitelky pro vztahy s investory se stará o 100 investorů. A v tomto roce jich díky Jet 2 přibude dalších cca 100. Součástí její činnosti je také otevírání dveří k některým novým investorům z okruhu svých kontaktů.

Na lékárny ale nezanevřela. Jana má stále vynikající přehled o tom, jak současný lékárenský trh funguje. A není to žádná procházka růžovým sadem.

„Nejenže se snižují marže, ale snižuje se i cena léků, ze které se marže počítají. A trh válcují řetězce, které dosahují na výhodné nákupní ceny. Pokud tedy nejste lékárna přímo ve zdravotnickém zařízení či u metra, téměř nemáte šanci,“ popisuje.

I tak ji farmacie stále láká. Dokonce natolik, že uvažuje o své další lékárně. „Mám kamaráda, který už přes 20 let vlastní kliniku s více než 10 ordinacemi a bude ji ještě rozšiřovat. A ta klinika nemá lékárnu. Je v Praze a je na dobrém místě z hlediska infrastruktury,“ říká bez uvedení dalších detailů. To kvůli konkurenci.

To je ale plán, který nabude aktuálnosti až za tři roky. Teď si Jana chce užívat hlavně své dcery.

„Přehlídky mi nechybí. Focení mi ale chybí i vzhledem k tomu, že ráda cestuji. Navštívila jsem cca 45 zemí. Teď si jezdím akorát tak doma prstem po mapě. Těším se, až bude dcera větší, třeba se pak podíváme někam spolu,“ říká s úsměvem.

Foto: archiv Jany Doleželové

Čtěte také