Aktuální vydání magazínu Forbes

Od mořského ďasa až k demi glace. Jak tři Češi vyhlásili válku bujonové kostce

Pošli to dál

Je poledne, u stolu s červenobílým kostkovaným ubrusem sedí stará paní a před sebou má šest očíslovaných zavařovaček s vývarem. Každý má trochu jiný odstín zlatavě hnědé, to je ale vše, co o nich doposud ví. Úkol má jasný – každý z nich ochutnat a zjistit, který je nejpoctivější.

Čtěte také: Obojek, kabelky i pamlskovník. Jak dvě Češky slaďují psy a jejich majitelky

„Když jsme ladili receptury, rozhodli jsme se je otestovat na těch největších kriticích a profesionálech v oboru, tedy na našich babičkách,“ začíná vyprávět Jakub Gruber, designér a jeden ze tří zakladatelů firmy Konečně vývar.

Jemu, firemnímu konzultantovi Jaroslavu Váchovi a softwarovému specialistovi Janu Váchovi totiž před třemi lety chyběla na trhu tak běžná věc, jako je právě vývar, základ každé kuchyně. Zejména té české, omáčkové.

„Vyváženou recepturu zeleniny a bylinek jsme našli právě díky babičkám,“ usmívá se Jakub, který dnes se svými kolegy vývarem zaváží maloobchodní sítě jako Globus, Sklizeno a Náš Grunt nebo e-shopy Rohlík.cz a Košík.cz, exportují i na Slovensko a měsíčně otočí přes deset tisíc sklenic. A chuť zákazníků dál roste.


Jakub Gruber, Jaroslav Vácha a Jan Vácha

Kluky od počítače ale dříve ke gastronomii nepoutalo nic víc než obyčejná radost z „kuchtění“ a občasné sledování televizních show s Gordonem Ramsaym. „Nápad vařit vývary začal při surfování ve Francii. Byl to spíš vtip, u kterého jsme se všichni zasmáli,“ vzpomíná Jakub Gruber. Další den se k němu ale překvapivě vrátili a už se smáli méně.

„Poslední den dovolené jsme byli myšlenkou tak pohlcení, že jsme koupili hlavu mořského ďasa a udělali z ní oficiálně první Konečně vývar.“

Po návratu neuběhlo ani pár dní a sháněli receptury a zjišťovali si, jak sklenici pasterovat, aby měla obstojnou trvanlivost. Rozhodující faktor, proč s projektem začít, bylo neodbytné přesvědčení, že čerstvé vývary budou jednoho dne součástí běžné nabídky v obchodech, ale že se zatím ještě nikdo neodvážil postavit se kostkám. „Tak jsme to vzali do vlastních rukou a ono to vyšlo,“ říká Jakub Gruber.

 

Klíčem k úspěchu se pak stala kampaň na sociálních sítích. „Větší prodejci, o které jsme samozřejmě měli od začátku zájem, nám na naše první e-maily vůbec neodepisovali,“ vzpomíná Jakub Gruber dnes už s úsměvem na rtech. Spolupráci s nimi de facto nastartoval hlavně Facebook.

„Ve své kampani jsme se vydali cestou osvěty – snažili jsme se vysvětlit benefity poctivého složení, inspirovat pomocí receptů a odkrýt výrobu vývaru, která není bez práce a nákladů. To se ukázalo jako správná cesta. Ve chvíli, kdy se fanoušci počítali na tisíce, nás prodejci začali oslovovat sami.“

Podnikat by ale nezvládli bez investora. „Sami jsme dokázali uvařit jen nějakých osm set sklenic týdně. To byl náš strop. Víc jsme toho do dvousetlitrových hrnců nedostali,“ vzpomíná Jaroslav Vácha na začátky v pronajaté kuchyni restaurace, kde po zavíračce vařili první sklenice zeleninového a kuřecího vývaru.

Čtěte také: Postele, co nešly sehnat. Jak se z hospodské ideje stal milionový byznys

Na konferenci Star It zaujal jejich neotřelý nápad Petra Borkovce, zakladatele společnosti Partners, který se v posledních letech kromě finančního poradenství vrhl se svým fondem BIG do segmentu zdravé výživy (např. řetězec My Food, Sklizeno), slovo dalo slovo a Konečně vývar si brzy mohl dovolit větší kuchyň a díky tomu zvýšit počet vyrobených sklenic. A také se soustředit na nové produkty jako hovězí vývar, demi glace a hotové polévky – marockou a fazolovou.

Kluci nyní plánují přijít s novou řadou polévek inspirovaných tradiční českou kuchyní. „Zákazníci se můžou těšit na bramboračku, česnečku, vývar s masem a zeleninou, čočkovku, gulášovku, kulajdu a hráškovou polévku. Vše bez chemie. A také plánujeme řadu bio vývarů,“ dodává Jakub Gruber.

A rada na závěr? „Běžte do toho hned se vší vervou a naivitou. Uvědomte si, že nápad je jen pět procent úspěšného projektu, zbytek je práce. Nepřestávejte hledat příležitosti. Buďte připraveni na neúspěch, ale především – buďte připraveni na úspěch.“


 

Čtěte také