Aktuální vydání magazínu Forbes

jajsembest_sajt
health

Osm každodenních činností, které zaručeně posílí vaše zdraví

Pošli to dál

Když jde o vaše zdraví, sami asi nejlépe víte, jak důležité je zdravě jíst a aktivně žít. Ale jsou tu i další aktivity, které se vám v tomto ohledu mohou docela dobře vyplatit. Zkuste pár z následujících činností zahrnout do své denní rutiny, radí CNN, a odměnou vám bude méně stresu, menší riziko některých nemocí, nižší tlak. A mnoho dalšího!

1. Pletení a háčkování
Možná je načase vrátit se k té napůl rozháčkované věci, co se vám válí ve skříni. Opakující se fyzické úkony, kterými zaměstnáváte ruce, pomáhají v boji proti stresu – vyčistíte si při nich hlavu. Navíc podle výzkumu provedeného v roce 2013 mezi 3,5 tisíce pletoucích ukázal, že mezi pletením a kognitivními funkcemi existuje přímá úměra – čím více lidi pletli, tím lépe jim to myslelo.

2. Dobrovolnická práce
Ten hřejivý pocit, který vám zůstane v srdci poté, co jste pomáhali v charitativní kuchyni nebo darovali něco na dobročinné účely má hmatatelně příznivé efekty i na vaše zdraví. Fyzicky se projevuje nižším krevním tlakem, menším stresem a dokonce i delší dobou dožití. Ve studii nedávno zveřejněné v časopise American Journal of Public Health výzkumníci zjistili, že lidé se sklony ke štědrosti méně trpěli stresem. Ti, kteří ze svého dávali neradi, vykazovali až o 30 % vyšší pravděpodobnost úmrtí v důsledku stresujícího zážitku. Štědrost také zlepšuje náladu v krátkodobém horizontu. Studie z roku 2007 říká, že darování peněz aktivuje táž centra radosti v mozku, jako utrácení.

Čtěte také: 10 nejstresovějších povolání, která zvládnou jen silné povahy

3. Hraní si s vaším mazlíčkem
Dobré zprávy pro vaše chlupaté (či šupinaté) kamarády. Péče o mazlíčka snižuje krevní tlak, hladinu cholesterolu a triglyceridů a ulevuje i od pocitu opuštěnosti. Majitelé psů se mohou radovat ještě více, neboť procházky s jejich mazlíčky poslouží coby fyzické cvičení a prevence tloustnutí. Lidé pravidelně venčící své mazlíčky jsou fyzicky aktivnější a mají menší sklony k obezitě.

4. Vaření
Asi pro vás nebude nijak překvapivé, že doma vařené jídlo je zdravější než to z restaurace, kde jsou většinou připravována s výrazně větším podílem soli, másla či oleje. Podle studie z roku 2014 lidé, kteří jedí pravidelně doma, přijímají denně až o 130 kalorií méně než ostatní. V neposlední řadě, pokud naučíte děti připravovat zdravá jídla z čerstvých surovin, pomáháte tím předcházet obezitě.

5. Zahrádkaření
Pokud si pěstujete vlastní ovoce, zeleninu a bylinky, máte jistotu čerstvých zdravých surovin na jídelním stole, ale to není zdaleka vše. Studie ukázaly, že zahrádkaření je coby prostředek proti stresu z volnočasových aktivit přínosnější, než jiné. Může pomoci i s příznaky deprese, protože vizuální a čichové vjemy ze zahrady mají relaxační účinky.

gardening

Výzkumy také ukazují, že zahrádkaření snižuje riziko demence. Ve dvou nezávislých studiích bylo prokázáno, že šedesátníci a sedmdesátníci, kteří se pravidelně věnovali zahrádce, trpěli o 36 %, respektive 47 % menším rizikem, než jejich vrstevníci bez vztahu k zahrádce. Neměli byste mávnout rukou ani nad fyzickým aspektem práce na zahradě: podle studie z roku 2013 z American Journal of Health Promotion krátká období aktivit související se změnou prostředí, tedy například zahrádkaření, mohou být stejně přínosná, jako návštěva fitcentra.

6. Meditace
Není náhodou, že meditace provází lidstvo už tisíce let. Prastará praktika byla vždy spojena pozitivním přínosem lidskému zdraví, včetně lepšího trávení, nižšího krevního tlaku, menšího rizika stresem způsobených zánětů a uvolňováním látek jako serotonin nebo dopamin, které zlepšují náladu. Meditace také pomáhá ulevit od bolesti. V nedávné studii publikované v Journal of Neuroscience došli výzkumníci k závěru, že meditace redukuje intenzitu bolesti o 27 %, emoční utrpení pak o 44 procent. Mírně šokující je toto zjištění ve vztahu ke známému opiátu morfinu, jehož efekt fyzickou bolest snižuje pouze o 27 procent.

Čtěte také: Čechy zachvátil omalovánkový boom: nestresujte se a vybarvujte

7. Vybarvování – omalovávání
Podobně jako pletení mají manuální práce jako omalovávání, kreslení nebo malování výrazně pozitivní efekt na duševní zdraví. Studie dokázaly, že terapie uměním pomáhá relaxovat a ulevovat od strachu a úzkosti. Jedna ze studií uveřejněná ve Western Journal of Medicine popisuje, že terapie uměním může pomáhat s depresí u mladistvých, kteří ji mohou využívat jako prostředek k vyjádření svých pocitů. Další studie pak zjistila, že tvůrčí činnosti jako terapie uměním, hudbou či expresivním psaním mohou mít léčebné účinky.

8. Cestování
Nechť je následující věta tím posledním popostrčením, které vás přiměje hned si rezervovat dovolenou: Odpočinek od práce (ano, to znamená včetně nekontrolování e-mailů) snižuje riziko deprese a infarktu. Podle studie z roku 2010 zveřejněné v Journal of Psychosomatic Medicine, volnočasové aktivity jako cestování a relaxace mají pozitivní vliv na snížení krevního tlaku a hladiny stresových hormonů. Plánujete snad navštívit některý z divů světa? To je ještě lepší. Současné výzkumy dokládají, že lidé, kteří pravidelně zažívají pocity příjemného ohromení, mohou býti méně náchylní k srdečním příhodám nebo rakovině.

Čtěte také