Aktuální vydání magazínu Forbes

Ostrá změna po 25 letech. Český hokej mění dresy kvůli obchodním parazitům

Pošli to dál

Český hokej slaví 110. narozeniny a při té příležitosti mění tvář. Má nový název, nové logo, nový design a nové reprezentační dresy.

Změna byla nutná: hokej dosud neměl symbol na dres, který by mohl právně chránit a vydělávat na něm.

Národní znak, který dosud nosili reprezentanti na dresech, nahradí od nové sezony hlava lva se zlatou korunkou a nápis Czech Republic.

„Dosavadní situace, kdy jsme nakládali s půjčeným státním symbolem, už byla neudržitelná, protože na nás neustále parazitovaly různé subjekty. Uzrál čas identitu po vzoru ostatních hokejových federací zrevidovat a dát do moderního hávu,“ říká Tomáš Král, prezident Českého hokeje.

Právě pod touto obchodní značkou bude v rámci změny korporátní identity nově vystupovat Český svaz ledního hokeje.

„Z elitní šestice týmů posledního mistrovství světa jsme byli jediní, kdo neměl unikátní hokejovou značku s národními prvky, kterou bychom si mohli právně chránit,“ podotýká generální sekretář svazu Martin Urban s tím, že ke změně vedlo několik důvodů: nesourodé používání log, grafického stylu v rámci jednotlivých projektů, složité názvosloví, zastaralý design, a především právní neochranitelnost národního znaku.

Ten ze zákona může používat každý, což se také zhusta dělo a děje. Reprezentační dresy s jmenovkou Jágr nebo Hašek běžně nabízely třeba turistické krámky v centru Prahy nebo obchodní řetězce, přičemž hokejový svaz z toho neměl ani korunu.

S novými dresy s unikátním logem už takové parazitování nebude možné. Jde o podobný postup, jaký před lety zvolil fotbalový svaz. Ten má ve znaku na dresech také lva, konkrétně jeho dvouocasou siluetu.

Velký státní znak, na němž je ve čtvrceném poli dvakrát dvouocasý lev a dvakrát orlice, byl ústředním motivem reprezentačního dresu hokejového týmu posledních 25 let – konkrétně od roku 1993.

Jak šel čas s hokejovým národním dresem.

Nové logo je kombinací nápisu Český hokej a obrázku hlavy lva z profilu. „Hříva lva má šest cípů, což je počet hráčů jednoho týmu na ledě. Nechybí motiv puku, který má lev v tlamě,“ uvádí Tadeáš Drahorád z kreativní agentury Go4Gold, která je autorem nového loga i korporátní identity.

„Když se podíváte na oko lva, tvarem připomíná tvar ostrova Štvanice – což je místo pro český hokej zcela kultovní, vždyť právě na Štvanici se zrodil první československý titul mistrů světa v roce 1947.“

Čtěte také: Virtuální vychytávka hokejového táty mění tréninky, zkouší ji i v Americe

Vedení hokejového svazu diskutovalo o změně s bývalými i současnými hráči národního týmu. Například bývalý kapitán reprezentace a legendární útočník New Jersey Patrik Eliáš říká: „Člověk je zvyklý za mnoho let vidět něco jiného, musí se na to zadívat trošku víc a být upřímný. Některé věci mi třeba nehrály barevně, ale když jsem pak zjistil, proč se dělala změna a co všechno v logu je, pochopil jsem,“ popisuje Eliáš. „Ať děláme, co děláme, je důležité mít identitu a tohle je začátek naší nové identity.“

V nových reprezentačních dresech se hráči seniorského národního týmu poprvé představí v listopadovém zápase proti Švédsku.

Čtěte také