Aktuální vydání magazínu Forbes

Po jaké kabelce ženy touží? Kate Spade to věděla

Pošli to dál

Trochu drzé, retro a hodně, hodně barevné. Přitom nadčasové, kvalitní, a především dostupné. Módní značka Kate Spade, návrhářky, kterou v úterý našli oběšenou v jejím manhattanském bytě, způsobila revoluci a změnila svět módy na ten, jak ho známe dnes.

Čtěte také: Lesk a bída českého horka. Trekové boty a žabky na pláž do města nepatří

O jejím vlivu a úspěchu hovoří i čísla. Hodnota jména Kate Spade se v květnu 2017, kdy ji koupila značka Coach, vyšplhala na 2,4 miliardy dolarů. Sama zakladatelka však už u prodeje nebyla.

Byznys, který v roce 1993 založila se svým manželem Andym s 35 tisíci dolary v kapse, na přelomu milénia postupně prodala značce Neiman Marcus. První, 56procentní podíl v roce 1999 za 34 milionů dolarů, zbytek o sedm let později za 59 milionů dolarů.

Královna brandingu

Kate Spade, Michael Kors, Calvin Klein nebo Coccinelle – dnes už je běžné nenosit kabelku, ale návrháře, kterému se jméno pěkně leskne na přední straně tašky tak, aby každý věděl, koho to právě nesete na rameni. Normální, řeknete si. Byla to ale právě Kate, která s tímto revolučním marketingovým tahem přišla.

Těsně před první přehlídkou vytrhala kovový branding své značky a nalepila ho právě na přední stranu. Když se kabelky objevily v módním editorialu Vogue, nikdo nemusel pátrat v popiscích. Všichni hned věděli, že tahle kabelka je od Kate Spade. A taky věděli, že ji chtějí.

V roce 1993 činily prodeje necelých 100 tisíc dolarů, do dvou let překonal roční obrat už 1,5 milionu dolarů. V roce 1998 značka evidovala příjmy ve výši 27 milionů dolarů a následoval zmíněný vstup Neiman Marcus, v roce 2006 pak prodej fashion skupině Liz Claiborne za 124 milionů dolarů, včetně dluhů.

Nejúspěšnější kabelka s názvem Sam. V různých barevných kombinacích se jí prodaly statisíce.

Tak trochu blázen

„Moje máma si myslela, že jsem blázen. A já taky asi trochu byla. Kdo by se chtěl vzdát dobře placeného místa se zdravotním pojištěním?“ řekla americkému Forbesu v roce 1998. To „jisté místo“ byla pozice vedoucí oddělení doplňků a módní redaktorky časopisu Mademoiselle. A právě tam, přímo u zdroje, Kate došlo, že módnímu světu něco chybí.

Zatímco drahé módní domy šily doplňky a oblečení pro elitu, Kate se rozhodla navrhnout něco pro sebe, pro obyčejnou holku z Kansasu, která touží po zajímavém a kvalitním doplňku.

V jednoduchosti…

Odhadla velmi dobře, po čem ženy touží. Po střípku luxusu, ikonickém kousku, který si ale mohou dovolit bez příliš velkých výčitek svědomí. Po kabelce, kterou si bude moct dovolit začínající manažerka i máma na mateřské. Opravdová žena.

„Jsem se Středozápadu, víte? Tam ženy musí mít módní kousky proto, že se jim líbí, nikoli že je mají mít. Pro naše zákazníky je móda ozdobou, ne obsesí,“ shrnula svou filozofii v roce 2004.

Princip jejího podnikání byl jednoduchý. Kate se inspirovala šesti základními tvary kabelek a těch se držela. Právě ty podle jejího názoru patřily do šatníku každé ženy. Jejich design zjemnila, zjednodušila a na minimalistickém podkladu, který se neměnil, a tudíž byla jeho výroba velmi efektivní, nechala vyniknout barvy a vzory. Dokázala tak stvořit tradici, jasnou vizi i možnost stále reagovat na nové trendy i situace.

Značka se díky úspěchu nápadu, dobře nastavené výrobě a chytrému marketingu rozrůstala. Kromě doplňků si zákaznice mohly s kabelkou sladit i boty a nakonec celý outfit. Kate v roce 2007 opustila vlastní firmu, aby se mohla naplno věnovat své malé dceři.

„Kate Spade měla neuvěřitelný dar pochopit to, co ženy po celém světě chtějí nosit přes rameno,“ řekla o ní šéfredaktorka americké Vogue Anna Wintour. Měla pravdu.

Dobrovolný odchod návrhářky, která podle amerických médií dlouhodobě bojovala s depresemi a bipolární poruchou, šokoval celý módní svět i stovky tisíc zákaznic, které si její doplňkové impérium oblíbily.

Čtěte také