Aktuální vydání magazínu Forbes

madetaci_sajt
forbe_zoyte

Souboj na čtyřech kolech. Jak Čína kopíruje Porsche a pořád jí to prochází

Pošli to dál

Čínská automobilka Zotye Auto zahájila na konci roku na domácím trhu prodej kontroverzního SUV SR9. Na tom by nebylo nic divného, kdyby její model nebyl téměř dokonalou kopií německého Porsche Macan.

Celkový design obou typů vozů je, jak jistě očekáváte, velice podobný – od nárazníků, čelního skla, blatníků až po střechu. Dokonce i zrcátka jsou stejná. A téměř shodné jsou i rozměry obou automobilů.

Čtěte také: Ze skici na silnici. Jak si mladý designér plní nablýskaný sen no. 911

A Zotye jde ještě dál, protože klonuje i interiér. Knoflíky na centrálním panelu, hodiny, volant i přístrojová deska jsou přesnou kopií německého auta. Nepatrný rozdíl najdeme snad jedině v dotykové obrazovce – zotye ji má o něco větší a na rozdíl od porsche plně digitální.

forbes-macan-1-1

Zoyte SR8

V jednom bodě se však oba vozy liší. A to dost výrazně. Cenou! Cena Porsche Macan je dokonce pětkrát vyšší než u Zotye SR9. Zatímco čínskou kopii lze pořídit do 23 900 dolarů (v přepočtu zhruba 600 tisíc korun), cena porsche dosahuje až 149 000 dolarů (v přepočtu zhruba 3,8 milionu korun).

Výčitky však výrobci ani dealeři čínské automobilky rozhodně nemají. Kontroverze vyvolaná klonováním je prý pro obchod dobrá. „SR9 je populární, lidé milují levné porsche. To, že pravé porsche vyšroubovalo cenu svých vozů tak vysoko, je jenom jejich problém,“ říká majitel autorizované prodejny. Právních problémů se nebojí.

Argument se zbytečně vysokou cenou originálu je v diskusích o čínských imitacích často používán. Lidé viní z výroby padělků právě nedosažitelnost originálu. Podle některých názorů je dobře, že čínské společnosti takto dávají lekci západním výrobcům.

forbes-macan-4

Porsche Macan

Mladší generace však obvykle tento názor nesdílí, protože podle nich společnosti jako automobilka Zotye škodí čínské reputaci. Nicméně negativní reakce jsou spíše menšinové a trh to potvrzuje. Zotye otevírá nové pobočky a stěhuje se do větších měst jako Peking nebo Šanghaj, kde se dosud neprezentoval.

Něco obdobného se stalo s nejslavnějším klonem loňského roku – Landwind X7, který má kopírovat Land Rover Evoque. Nikdo se o značku Landwind nezajímal, dokud na trh neuvedla právě model X7. Prodejnost byla neuvěřitelná a dnes je X7 vlajkovou lodí značky – tvoří až 60 procent celkových prodejů. A Zotye doufá, že s SR9 dosáhne podobného úspěchu.

Porsche uvedlo, že možná bude Zotye žalovat, ovšem zatím k tomu nepodniklo žádné právní kroky. Pravděpodobně už je pozdě, a to i když Porsche zahájí soudní bitvu. SR9 už je na trhu a prodává se.

forbes-macan-5-1200x428

Společnost Zotye Auto byla založena v roce 2005 a na počátku vyráběla auta na základě legálních licencí starších evropských platforem, třeba Fiatu. Až poté začalo klonové šílenství: výrobce replikoval celou flotilu automobilů od skupiny Volkswagen: SR7 (Audi Q3), Damai X5 (Volkswagen Tiguan), Zotye T600 (Audi Q5) a Damai X7 (koncept Crossblue Coupe).

Rovněž ovšem vyrábí sérii malých a docela atraktivních elektromobilů, které mají kupodivu celkem originální design. Zotye také vlastní společnost Jiangnan, která vyrábí nejlevnější čínská auta.

Čtěte také