Aktuální vydání magazínu Forbes

Příběh Čecha, který prošel Applem a pak dojednal miliardový deal s PayPalem

Pošli to dál

Před třemi týdny proběhla zejména americkými médii zpráva o akvizici původem kanadské společnosti Hyperwallet, která se v posledních letech veze na boomu sdílené ekonomiky a kterou pohltil platební gigant PayPal.

Obchod sice za 400 milionů dolarů, pro česká média ale nikterak zajímavá zpráva, o které by musela informovat (kromě specializovaných médií, která poskytují zpravodajství z prostředí akciových trhů), protože v ní na první pohled chybí český přesah.

Čtěte také: Manažerem Airbnb aneb Z Českých Budějovic až do světových startupů

Když se ale podíváte na Hyperwallet detailně, zjistíte, že ve vrcholovém managementu sedí muž jménem Tomáš Líkař. Ve firmě s 18letou historií má na starosti strategii, marketing a business development, tedy i vztahy s investory. Zasvěcenějším tady dochází, že 33letý Čech byl jednou z klíčových postav, která Hyperwallet k jejímu historickému milníku dovedla.

„Celý proces investice je můj poslední rok života. Ty poslední hodiny, to byl opravdu stres. Nikdy nevíte, jestli se obchod v poslední minutě nerozsype,“ říká k dojednanému dealu v přepočtu za téměř devět miliard korun Tomáš Líkař.

Sám nikdy nebyl tím, kdo by se spokojil s málem. Rodák z Českých Budějovic po získání bakalářského titulu na Vysoké škole ekonomické v Praze odešel studovat do zahraničí, konkrétně mezinárodní management ve švýcarském St. Gallenu.

Jeho následná cesta vedla do poradenské společnosti McKinsey & Company, kde dělal konzultanta v oblasti telekomunikací nebo fintechu, a to z různých koutů světa, například ze sluncem rozpálené z Dubaje.

Jak sám říká, nabírání zkušeností v McKinsey pro každého většinou končí studiem MBA, což byl i Tomášův případ a díky tomu se také dostal do New Yorku a Philadelphie, kde studoval na Whartonu. A právě za Atlantikem můžeme hledat prvopočátky jeho kariéry v technologických firmách, která nyní přináší své plody.

„New York je fajn město pro život, ale vždy mě to táhlo na západ do Kalifornie. Tak jsem si našel kratší job v Applu,“ říká Líkař, který v nejhodnotnější firmě světa pracoval pro retail divizi, která řídí Apple Story po celém světě.

V Applu sbíral zkušenosti necelý rok. Pro většinu je práce ve firmě, kde stále vládne duch zakladatele Steva Jobse, vysněnou metou, Tomáše to ale přesto táhlo jinam. Někam, kde budou více vidět výsledky jeho práce.

Čtěte také: „Programovat po čtyřicítce? Absurdní.“ Jak přemýšlejí miliardáři z Avastu

„Hned, jak jsem dostal zelenou kartu, chtěl jsem začít dělat v menší firmě, kde budu trochu více užitečnější. A tak jsem se přes pár známostí dostal do Hyperwallet,“ vysvětluje mi při používání častých amerikanismů. Není se čemu divit, ve Spojených státech je dnes už osmým rokem.

Co je ale Hyperwallet za firmu a proč za ni PayPal zaplatil miliardy korun?

„Děláme to, čemu se říká disbursments nebo mass payouts, zjednodušeně jsme prostředníkem mezi firmou a freelancerem nebo dodavatelem a zajišťujeme výplaty odměn. V určité formě to existuje už desítky let, ale to, v čem tento byznys model začal být v posledních letech zajímavý, jsou například sdílené služby jako Airbnb nebo Uber,“ začíná vysvětlovat aktivity společnosti s více než 300 zaměstnanci po celém světě, dnes už má totiž zastoupení nejen ve Státech, ale také v Sydney nebo v Londýně.

Ride-sharingové služby typu Uber a Lyft mohou posloužit jako vhodná case study. Aplikace těchto startupů totiž využívají miliony řidičů po celém světě, kteří nejsou v zaměstnaneckém vztahu. Nedostávají předem domluvenou měsíční mzdu, ale odměny, jejichž výše se odvíjí od realizovaných jízd.

A zde přichází na řadu Hyperwallet, která zajišťuje výplatu odměn v krátkém čase a navíc posílá peníze různou formou podle přání uživatele – na bankovní účet, do online peněženky (včetně PayPalu), na debetní kartu, v hotovosti, šekem nebo prostě jejich kombinací – část na účet, část v hotovosti.

Podobné je to také u Amazonu, jehož zboží nezřídka kdy prodávají přes různé trhy (neboli marketplaces) prostředníci. „Tyto firmy sice mohou využívat klasické banky, ale ty jsou pomalejší a jsou strašně drahé,“ říká Tomáš Líkař s tím, že Hyperwallet si za mezinárodní transakci účtuje jeden až dva dolary, u bank je to mnohonásobně víc.

Čtěte také: Čtyři věci, které potřebujete, abyste dokázali prorazit v Americe

„To je ta největší změna – firmy, které dělají desítky tisíc transakcí za den, je mohou dělat přes moderní technologické rozhraní,“ dodává s tím, že firmy typu Amazon si nejdříve vše řešily po své ose, před dvěma lety se ale situace začala otáčet, když začaly chápat, že řešit platby přes třetí stranu je efektivnější. Výsledek? Jen loni se přes Hyperwallet provedlo přes 50 milionů transakcí, čímž se řadí po bok větších bank.

Tomáš Líkař tvrdí, že konkurence pro Hyperwallet na trhu prakticky neexistuje, a ani neočekává, že by se v nejbližších letech objevila.

„My vlastně neuvažujeme o nějakém tržním podílu, trh je pro nás dnes v podstatě nekonečný,“ pochvaluje si a logicky cítí velkou příležitost k růstu. Jen v Americe je podle něj 40 milionů freelancerů a jejich počty se každým rokem šestinásobně zvyšují.

„Určitě porosteme dál i v Evropě nebo v Asii, kde je tento model velmi populární. Příští rok chceme otevřít například Singapur,“ uzavírá.

Akvizice kanadské firmy PayPalem by měla být kvůli regulátorům finalizována v posledním čtvrtletí tohoto roku. Jestli brand Hyperwallet vydrží i do budoucna, není jisté, ale ani zásadní. „Vše, co děláme, děláme pod značkou našich klientů. Jednotlivec nás vlastně nezná,“ uzavírá Tomáš, jehož cesta v Americe tímto dealem rozhodně nekončí.

Čtěte také