Aktuální vydání magazínu Forbes

nwsltr1702sajt
truck

Je toto budoucnost dopravy? V Americe se roboti učí řídit už i kamiony

Pošli to dál

Představte si, jak se po dálnici žene kamion s 18 koly, 35tunovým nákladem a… robotem místo řidiče. Děsivé? Pro hodně lidí určitě ano. A to přesto, že už v současnosti několik tuctů samořídících aut americké silnice brázdí. Anthony Levandowski, inženýr a fanda do robotů, který se podílel na vývoji samořídících aut Googlu, je přesvědčený, že velká autonomní auta jsou cestou k bezpečnější dopravě.

Levandowski letos odešel z Googlu a spolu se dvěma bývalými kolegy Liorem Ronem a Donem Burnettem a další expertkou na robotiku Claire Delaunay spoluzaložil startup Otto. Ten chce kamiony vybavit softwarem, lasery a kamerami, aby se jednou uměly samostatně orientovat na více než 350 tisících kilometrů amerických dálnic. „Lidský řidič“ si mezitím může pospat nebo pracovat na jiných aktivitách, informuje server Syracuse.

Prozatím by robotické náklaďáky převzaly kontrolu pouze na dálnicích a při složitějším projíždění městem by ji předaly lidem. Myšlenka je to podobná automatickým pilotům, kteří letadlo ovládají ve vysokých nadmořských výškách, zatímco vzlétání a přistávání nechávají na lidech. „Snažíme se, aby naše náklaďáky řídily co nejlidštěji, ale se spolehlivostí stroje,“ plánuje si Levandowski.

„To se ale asi ještě pár desítek let nestane,“ namítá Steven Shladover, manažer programu pro mobilitu na University of California. A to přes veškeré pokroky v automatických osobních autech v posledních pěti letech. Podle něj ještě potrvá, než technologie budou natolik spolehlivé, aby přesvědčily úřady, že robota můžeme nechat řídit po dálnicích, aniž by způsobil nějakou katastrofickou nehodu.

Čtěte také: Auta bez řidiče jdou do reálného provozu. Jezdit začnou v Singapuru

„Nechtěl bych se pohybovat po dálnici, kde by nebyl nikdo, kdo by uměl ovládat náklaďák s tunovým nákladem,“ říká Shladover. „Následky selhání jakékoliv součástky by byly vážné.“

Samořídící auta Googlu najela v autonomním režimu 2,6 milionu kilometrů a žádné nikdy nezavinilo nehodu, která by měla za následek vážná zranění nebo smrt. Z dvaceti nehod přiznal Google pochybení pouze u jedné z nich a to v případě únorové kolize s autobusem v kalifornském městě Mountain View.

Otto

Nebýt Lewandowského historie, bylo by jednoduché smést jeho nápad ze stolu jako přitažený za vlasy. Jenže on je v oboru expert. Od roku 2004 pracoval na automatickém motocyklu s názvem Ghostrider, který je teď vystaven v Národním muzeu americké historie. Také navrhl PriBot, samořídící Toyotu Prius, která v roce 2008, tedy ještě předtím, než Google uvedl flotilu svých autonomních aut, dovážela přes sanfranciský most Bay Bridge pizzu.

Otto už dalo dohromady čtyřicetičlenný tým, který pracuje na implementaci technologií do kamionu. V týmu jsou bývalí zaměstnanci Googlu, Applu nebo Tesla Motors a Otto se chlubí, že má jedny z „nejbystřejších expertů v samořídící technologii“. Společnost už v posledních týdnech testovala své trucky na dálnicích v americké Nevadě.

Teď firma hledá tisíc řidičů, kteří by testovali software ve svém vozidle zdarma, a pomohli by vylepšit technologie zítřka. Dobrovolníci se budou muset ujmout volantu tehdy, když technologie pochybí nebo při podmínkách nebezpečných pro řízení, což odpovídá americkým zákonům o testování samořídících aut na veřejných silnicích a dálnicích.

Otto ještě nestanovil čas pro dokončení testů, ale jeho cílem je dovybavit všechny kamiony v USA, což by podle Americké kamionové asociace (ASA) znamenalo 4,7 milionů vozidel. Hlavní motivací amerického startupu je pomoci vyřešit situaci s nedostatkem řidičů, kteří odcházejí do důchodů rychleji, než je mladí stíhají nahrazovat. Loni jich scházelo přes 47 tisíc a pokud bude trend pokračovat, v roce 2024 podle ASA bude scházet už 175 tisíc šoférů.

Levandowski trvá na tom, že samořídící kamiony nejsou tak děsivé, jak se může zdát. Až 20 procent z odhadem čtyř tisíc fatálních nehod v USA ročně je spojeno s únavou řidiče, což by roboti-řidiči mohli eliminovat. Robot by totiž prakticky nepřekračoval rychlost a nikdy se neunavil. „Je hloupé, aby člověk musel osm hodin v kuse otáčet volantem, jen aby se udržel mezi dvěma krajnicemi dálnice,“ říká Levandowski.

Čtěte také