Do světa českých plastových kelímků, „toitoiek“, rockové hudby a nejistých zisků vtrhl slovenský miliardář Igor Rattaj. A to ve velkém stylu. Z Aerodrome festivalu dělá největší tuzemskou akci svého druhu a branži, kde kralují hlavně podnikající hudební nadšenci, chce uchopit jako zajímavý byznys.

„Kupovat elektrárny nebo banky, to už dávno dělají jiní. Proto hledám byznys tam, kde ho jiní zatím moc nevidí. Ideální jsou oblasti takzvaných srdcařů. Tam většinou bývá prostor dělat věci efektivněji,“ vysvětluje Rattaj, že hudební festivaly rozhodně nejsou typickou potravou pro klasické finanční investory a proč je místní podnikatelská špička s výjimkou různých produktových partnerství spíše ignorovala.

Čtěte také: Více lyžování za loňské ceny, a navíc méně front, slibuje šéf Špindlu Jílek

Igor Rattaj už ale dávno není ten klasický finančník, který svého času v Praze rozjížděl J&T Banku. Někdejší vrcholový lyžař a stále aktivní ochotnický herec se dnes hlavně baví. Ideální zábavou pro něj však zůstává ta, která zároveň slušně vydělává. A přesně to by chtěl i od hudebních festivalů.

Igor Rattaj ve svém oblíbeném prostředí – na horách.

„Je to jako s těmi horami. I zde mi chybí čistě byznysový přístup. V Tatrách to bylo úplně stejné. A tak jsme založili skupinu Tatry Mountain Resorts (TMR). A já myslím, že i festivaly a hudební produkce obecně se dají dělat ve velkém s velmi zajímavými ekonomickými výsledky,“ zamýšlí se byznysmen, který právě (2. ledna) oslavil 47. narozeniny.

Už loni vstoupil do českého Aerodrome festivalu. Ozkoušel si jej ještě jako jednodenní akci v Praze, která coby hlavní hvězdu přivezla skupinu Linkin Park. Mezitím investoval do firem zajišťujících samotnou hudební produkci, a to doma i v zahraničí. Ovládl slovenskou společnost zajišťující osvětlení a zvukovou aparaturu Rental Live a ve Švédsku také významného hráče Live Production Group Scandinavia.

A pro letošek přifoukl samotný Aerodrome festival na třídenní akci v areálu bývalého letiště v Panenském Týnci severozápadně od Prahy. Tam se několik let odehrával podobně ambiciózní Open Air Festival, který však v roce 2014 zkrachoval.

Rattaj a jeho tým už představili značnou část line-upu, kde nechybí hvězdy jako žánrově neuchopitelní Nine Inch Nails, američtí rappeři Macklemore a Wiz Khalifa, numetalová klasika Limp Bizkit a další. Celkový rozpočet festivalu na program se má podle Rattaje pohybovat kolem 90 milionů korun. K takovému číslu se ze současných akcí blíží snad jen multižánrové Colours of Ostrava. Například rozpočet Rock for People se pohybuje kolem 50 milionů.

Loni na Rattajově festivalu vystoupil i dnes už zesnulý Chester Bennington z Linkin Park.

„Chtěli jsme třeba Pearl Jam, kteří jedou evropskou tour. Tam ale těžko přetlačíte vliv LiveNation, které jim pořádá turné. To počítá s vlastním pražským koncertem. Chceme se ale ucházet o ta největší jména a vytvořit velký festival i na regionální úrovni,“ popisuje Rattaj s tím, že o dalších zvučných jménech pro letošní ročník se stále jedná.

Zkušení festivaloví matadoři ale Rattajovi vzkazují, že tak snadné to rozhodně mít nebude. „Je to sázka, že tři roky budete zkoušet dělat festival za velké peníze, dost možná ho budete dotovat, a budete doufat, že si najde své místo na trhu a nakonec i naučí lidi platit za podobné akce vyšší vstupné. Nástup pana Rattaje pozorně sledujeme a osobně mu fandím. Každý, kdo může posunout vnímání festivalů v Česku obecně, je vítán,“ říká třeba Oldřich Bajer, internetový podnikatel a investor do tradičního rockového festivalu Rock for People.

Zároveň ale dodává, že současná matematika bývá neúprosná. „Vezměte si, kdo jsou ekonomicky nejúspěšnější festivaly v Česku. Většinou ty zaměřené na českou hudbu, viz Votvírák. Za ta léta dobře vidíme, jak rostou ceny světových kapel a jak těžké je si na ně vydělat ve zdejším prostředí. Navíc jde o několik týdnů v roce, kdy se přetahujete o kapely s velkými evropskými festivaly, kde lístek stojí i 200 eur,“ dodává spoluzakladatel internetové společnosti Centrum a dnes například spolumajitel internetového obchodu s módou Zoot.cz.

Právě cena vstupenky může být jedním z hlavních úskalí. Rattaj doufá, že za kvalitní program dokáže větší masu přimět zaplatit vyšší cenu. Třídenní vstupné Aerodromu začíná totiž na 3490 korunách, to je na české poměry docela dost. Vstupenku na Rock for People dnes koupíte za 1750 korun, na místě v době festivalu zaplatíte 2200 korun. Lístky na zmiňované Colours of Ostrava se aktuálně prodávají za 2590 korun, na místě cena vzroste na 3100 korun.

 

Rattaj ale vidí klíč k úspěchu jinde – chce pospojovat všechny články řetězce, které festivalový byznys tvoří. To znamená, že kromě samotného festivalu buduje skupinu firem zajišťujících technické zázemí pro podobné akce. Aktuálně také chystá akvizici firmy, která mu na klíč vyvine elektronický systém na prodej vstupenek. Právě to má být pro celý obchodní model klíčové.

„Opět je to jako na horách. Proč by mi měl někdo pod lanovkou prodávat párky, když to můžu dělat sám. Když dokážu ovládnout celý řetězec, dokážu lépe pracovat s celkovou marží,“ dodává.

A dalším krokem podle něj bude také konsolidace trhu festivalů jako takového. On sám by rád ovládl další hudební festivaly, a to nejen v Česku a na Slovensku, a vytvořil skupinu akcí, které by se vzájemně doplňovaly a dokázaly využívat sílu společného ticketingu, marketingu i obchodní politiky směrem ke globálním umělcům.

„Musíte být tak velcí, třeba právě z hlediska distribuce vstupenek, že už vás ani ty velké hudební skupiny a jejich agentury nemohou obejít. To je cíl. A pak to začne být skutečně zajímavé,“ říká Rattaj s tím, že investici do veřejných akcí vnímá jako projekt na několik let. Kromě festivalů chce v Česku a na Slovensku pořádat i samostatné koncerty významných světových umělců.

Jeho hlavní byznys nicméně stále leží jinde. Je největším akcionářem skupiny Tatry Mountain Resorts, která podniká hlavně na Slovensku a v Polsku, v Česku se angažuje ve Špindlerově Mlýně a od letošní zimy také na libereckém Ještědu.

Rattajovi kromě toho patří také mediální fotobanka Profimedia, společnost provozující větrné tunely Hurricane Factory, firmy zabývající se skladováním a obchodováním pohonných hmot, investuje do nemovitostí. Historicky patří do základního jádra skupiny J&T, společně se zakladateli Patrikem Tkáčem a Ivanem Jakabovičem tvořili ještě s Peterem Korbačkou jakousi základní osu skupiny. Jako partner J&T se investičně podílel na celé řadě významných obchodů, a to včetně EPH. Díky tomu se jeho majetek odhaduje na nižší jednotky miliard korun.

 Foto: Aerodrome festival, Musicserver (úvodní)