Mobilní platforma pro objednávání taxi Taxify, kterou mohou uživatelé využívat i v Praze, mohla v posledních dnech bujaře slavit, nyní ji ale čeká hodně práce. Firma se totiž před dvěma týdny stala jednorožcem (tzv. unicornem), za což se označuje startup s oceněním vyšším než jedna miliarda dolarů. Fondy a firmy v čele s Daimlerem jí poslaly 175 milionů dolarů.

Čtěte také: Z Estonska do Prahy a ještě dál. Toto je taxislužba, se kterou ušetříte

„Je poměrně významné, že se unicornem stala právě evropská společnost. Protože jsme si za léta zvykli, že Evropa už nehraje hlavní roli v technologickém světě. A většina těchto firem, které dominují světu, je ze Silicon Valley. Navíc na vzestupu je Čína. Taxify je důkaz, že i v Evropě to jde,“ říká k tomu šéf Taxify pro Českou i Slovenskou republiku Roman Sysel, který byl dalším hostem našeho Forbes Startup podcastu.

Podle něj Taxify, které loni vzrostlo až desetinásobně, a proto nemělo nouzi sehnat na trhu finance, použije získané peníze na technologický rozvoj své aplikace, a hlavně na upevnění pozic na stávajících trzích, kde působí. V plánu je i rozšiřování do států, kde Taxify ještě není.

Teď mapujeme, kam to bude a kde budeme investovat získané peníze,“ dodává k tomu Sysel s tím, že nyní je Taxify ve 26 zemích napříč celým světem. 

Taxify, které má po celém světě přes 10 milionů uživatelů, plánuje posílit i v Praze. Česká metropole je pro něj strategicky významná, právě odtud řídí rozvoj v celém CEE regionu. V Česku se v Praze setkává se dvěma hlavními konkurenty, mezi něž patří všem dobře známý Uber a český projekt Liftago, jehož duchovním otcem je ústecký podnikatel Martin Hausenblas.

V současné době je na českém trhu ve středu pozornosti legislativa dotýkající se taxislužeb. Ta řeší klasické taxikáře a přiděluje jim podmínky, jako jsou licence, nutnost mít taxametr nebo zkoušky z místopisu. Z moderních platforem tyto podmínky splňují jen řidiči využívající aplikaci od Liftaga, pokud jezdí s Uberem či Taxify, tyto náležitosti pro svou činnost mít nemusí.

Roman Sysel k tomu uvádí, že všechny zmíněné náležitosti řeší právě nové technologie v podobě mobilní aplikace. Jen je zatím problém, že ji nezná legislativa. A přirovnává to k posílání e-mailu versus klasického dopisu.

Roman Sysel

„Kdo chce poslat jen e-mail, ať pošle jen e-mail. A to je přesně to, co se v tuto chvíli děje a co si všichni uvědomují. Jde o to, dostat ten e-mail (v tomto případě aplikaci – pozn. redakce) do zákona,“ vysvětluje šéf českého Taxify.

Čtěte také: ▶ Forbes Next podcast s Liftagem: Uvažujeme o stávce slušných taxikářů

Roman Sysel při pohledu do budoucnosti vidí Taxify jako platformu, která bude řešit nejen taxi, ale i mobilitu jako celek, tedy přesun z místa A do bodu B.  „To je naše vize,“ říká. Některé podobné projekty, jako je využívání motorek nebo minibusů, už po světě Taxify rozjelo.

A když se podívá do vzdálenější budoucnosti, vidí auta bez řidiče. „Povolání řidič asi skončí, ale nebyl bych z toho pesimistický, protože vznikne spousta nových povolání, která dnes ještě neexistují a neznáme je a budou potřebovat uplatnění těchto lidí,“ říká na závěr podcastu.

Foto: Taxify