Aktuální vydání magazínu Forbes

Od reklamky k rukavičkám. Jak Čech oživil věhlas prvorepublikové značky

Pošli to dál

„Kdybych tušil, jak je výroba rukavic složitá, nikdy bych se do toho nepustil,“ říká Tomáš Kopečný, ředitel reklamní agentury Scholz & Friends, který se před třemi lety impulzivně rozhodl koupit práva na kdysi věhlasnou rukavičkářskou značku Engelmüller.

Dnes nabízí 25 modelů řidičských, společenských a zimních rukavic, jejichž průměrná cena je 170 eur, a už příští rok plánuje otevřít flagship store v centru Prahy. Docela dobrý výsledek na někoho, kdo ještě nedávno o šití rukavic nevěděl vůbec nic.

Čtěte také: Zimní byznys bez zimy. Jak se čeští mistři čepic perou s oteplováním

„Celé to začalo, když jsem ve starém výtisku časopisu Automobil, který ve 20. letech minulého století vydával pražský Autoklub, nalistoval celostránkový inzerát firmy Engelmüller,“ vzpomíná Kopečný, jak se ke značce, která u nás za první republiky patřila mezi ty vůbec nejváženější, dostal.

Pro ty, co se v prvorepublikové módě tolik neorientují – Engelmüller se zaměřovala především na kožený sortiment pro motoristy, ale prodávala i klasické rukavice a doplňky, které ve své době nosili lidé jako letecký akrobat František Šťastný, závodní řidička Eliška Junková, herečka Lída Baarová i monacký pilot formule 1 Louis Chiron.

A něco podobného by Kopečný rád zopakoval i v současnosti.

„Začal jsem pátrat, co se s ní stalo. Zjistil jsem, že jako mnohé jiné po druhé světové válce a následným státním vyvlastněním za komunismu zanikla. Chtěl jsem jí proto vrátit zpět zašlou slávu a oživit rukavičkářské řemeslo, ve kterém kdysi Čechy patřily mezi nejvyhlášenější země Evropy,“ vysvětluje nadšeně.

Tomáš Kopečný

A tak se Tomáš Kopečný vedle vedení reklamky ponořil i do studia rukavic. Začal sbírat různé typy pánských i dámských modelů, zkoušel rozdílné kůže, nitě a patentky. Pak se mu podařilo sehnat originální rukavice Engelmüller a záhy také kontakt na pana Šefránka, rukavičkáře, který se řemeslo vyučil za první republiky. Když spojil síly i s návrhářkou Janou Rollovou, která pracovala pro luxusní značky jako Bentley či Ermenegildo Zegna, byl tým kompletní.

„Ušití kvalitní rukavice vyžaduje více než 80 samostatných úkonů, takže to vůbec není jen tak. Taky trvalo sehnat kvalitní dodavatele. Kůže i hedvábná podšívka putují z Itálie, další komponenty pak z Paříže a to všechno se ušije v dílně v Dobříši,“ popisuje proces výroby. Finální výrobek má na vnitřní straně vyražené sériové číslo a především označení Made in Česko.

Historie těchto rukavic sahá do roku 1865, kdy Ferdinand Engelmüller otevřel první obchod na Václavském náměstí. Jeho preciznost a smysl pro detail si záhy získaly věhlas po celé rakousko-uherské monarchii a své obchody rozšířil do všech hlavních měst říše.

Byl to ale až jeho syn Emil, který značku doslova nastartoval. Byl totiž entuziastickým řidičem a značku uvedl na motoristickém veletrhu v Praze. Doplňky vhodné pro motoristy sklidily neuvěřitelný úspěch, a jak rostla poptávka po autech, rostl i zájem o unikátní rukavice. A právě nadšení pro motorismus pojí dohromady skrz století Emila Engelmüllera i Tomáše Kopečného.

„Nikdy bych nešel do něčeho, k čemu nemám hlubší osobní vztah. S mým tatínkem jsme sbírali a opravovali veterány a i můj dědeček byl vášnivým motoristou. Ten dokonce pamatuje Engelmüllerův krám ještě v plné slávě. Jako malému klukovi mi vyprávěl, že byly ve výlohách funkční modely aut. Znělo mi to jako ráj,“ vzpomíná Tomáš Kopečný.

„Jméno Engelmüller bylo tehdy synonymem pokroku, výrobky nosili lidé, kteří byli průkopníci své doby,“ dodává nadšený majitel značky. Podobnou klientelu chce oslovit i dnes.

Své cílové zákazníky si už značka rozhodně našla a prodeje se pohybují v objemu stovek párů měsíčně. Prakticky všechny produkty jdou ale na export. „Lidi s našimi rukavicemi můžete potkat nejen v Evropě, ale například v Japonsku, USA, Jižní Africe. Nejvíc jsem ale byl překvapený, když si je jeden pán objednal z Austrálie. Tam se většinou rukavice moc nenosí,“ vypráví Tomáš Kopečný.

Kromě pražského flagship storu proto plánuje vybudovat i sérii touch pointů, tedy míst, kde si zákazníci budou moci rukavice vyzkoušet, objednat a do 76 hodin vyzvednout. První plánuje značka otevřít v Paříži a Berlíně.

„Zároveň taky vyvíjíme aplikaci, díky které nám zákazník pouze pošle fotografii své ruky a my mu ušijeme rukavice na míru,“ prozrazuje plány do budoucna Kopečný. Jeho sen je mít ty nejlepší rukavice na trhu, které předčí i značky jako Dunhill či Hermès. Rozhodně k tomu má docela dobře nastartováno.

Čtěte také