Aktuální vydání magazínu Forbes

Sázka na playlist. Jak hudba umí z nákupu i večeře udělat prožitek

Pošli to dál

Možná nevíte kde, nejspíš si nepamatujete kdy, ale šance, že jste slyšeli práci Dannyho Turnera a jeho hudebního týmu, je dost velká.

Turner je viceprezident společnosti Mood Media, která vytváří hudební playlisty na míru pro hotely a kavárny, pro obchody s nábytkem nebo i pivnice. Zásah jeho práce je široký a každý den si jím vybrané písně poslechne 150 milionů zákazníků ve více než půl milionu míst po celém světě.

„Nic nepomáhá nákupu tolik jako správně vybraná hudba, která firmě sedí,“ popisuje Turner. „Když vejdu do obchodu, není vůbec jisté, že dojdu až k poslednímu regálu v rohu, nebo že si všimnu, jak jsou poskládána trička. Ale co jisté je, že uslyším, co se děje v éteru.“

Čtěte také: Hlavu nahoru. Tohle je podle vědy 10 nejpovzbudivějších písní

Se svým týmem 35 hudebních designérů hledá Turner vhodné písně pro různé značky. U těch nových je prvním krokem odhalit firemní identitu; jak komunikují se zákazníky, jestli přátelsky, nebo odměřeně; jaký je design obchodu – strohý, designový, nebo hipsterský. To vše ovlivňuje finální podobu playlistu.

„V případě, že mám vybírat hudbu pro restauraci, strávím hodně času nad jídelním lístkem, aby výběr rezonoval s ingrediencemi,“ říká. „Když jsou to lehká a svěží jídla, chci, aby takové byly i písně – vzdušné a energické. Chci, aby hudební zážitek měl prostor a lehkost, vyhýbám se těžkým tónům.“

Poté následuje proces výběru z milionů dostupných songů, které vystihují povahu daného brandu. Tudíž čím více charakteristických rysů u značky designéři najdou, tím lépe se jim playlist sestavuje. A někdy je to úplný obrat od stereotypů. „Kdo říká, že kdykoliv přijdu do italské restaurace, musím poslouchat songy od Rat Pack?“ ptá se Turner.

Dnes jsou zákazníci zvyklí slyšet hudbu, kamkoliv přijdou. Ale pouštět do amplionů obyčejné, i když třeba populární rádio neudělá z nákupu nebo návštěvy restaurace zapamatovatelný okamžik. Naopak vlastní playlist dokáže umocnit hloubku prožitku.

A možná dokáže udržet zákazníky v obchodech a nepustit je na nákupy od online světa. „Protože naši zákazníci v kamenných prodejnách bojují o každého člověka a my si uvědomujeme, že úspěch je čím dál víc o zážitku,“ tvrdí Turner.

Čtěte také: Šéf českého rapu. Vydělává miliony, i když za hudbu nikdo platit nechce

Nejvíce jsou s hudbou spojené značky jako Starbucks nebo H&M, které sázejí na pečlivě vybranou hudbu ze Spotify. A protože zákazníci jsou zvyklí brát si do obchodů hudbu podle vlastního výběru, Turner a jeho tým se snaží sbírat data o jejich zvycích.

Velkou pomocí je partnerství se společností Shazam, která vyvinula aplikaci schopnou rozpoznat píseň, jež lidem právě hraje ve sluchátkách. Všechna tato data o preferencích Mood Media shromažďuje a následně vyhodnocuje. A je to pro ně cenný poklad.

Protože když Turner bude vědět, na jaké songy zákazníci reagují, pak může nastoupit algoritmus, který se postará o ideální skladbu playlistu. Takovou, kde se nebudou objevovat nevhodné termíny, zbraně či násilí.

„Každou píseň, kterou do playlistu řadíme, několikrát prověřili živí lidé, kteří ji poslechnou a zkontrolují i nezávadnost textu,“ říká Turner. „Ve světě, kde o úspěchu rozhodují detaily, totiž musíme být puntičkářští.“


Čtěte také