Aktuální vydání magazínu Forbes

STRV a zakladatelé Kiwi pošlou miliony do chytrých kol devatenáctiletého kluka

Pošli to dál

„Budoucnost vidím v elektrokolech. To, že budou neustále připojená k internetu, a k jejich zapůjčení postačí mobilní aplikace,“ říká Lubo Smid v sídle vývojářského studia STRV, jenž se společně se zakladatelem Kiwi.com Oliverem Dlouhým a Jiřím Hlavenkou stali novými investory bikesharingového projektu Futupilot. Ten už v polovině srpna začne v rámci prvního testování v Brně nabízet 150 oranžovo-černých kol s inteligentním zámkem připojeným k aplikaci na chytrém telefonu.

Kolo, které zatím není poháněné elektromotorem (ale i to prý časem přijde), je bezúdržbové a nevyžaduje žádný větší servis. A nejde si nevšimnout, že mu chybí řetěz. Nemá ani standardní brzdy (jsou kotoučové) a pneumatiky se nemusejí nafukovat. 

IMG_4617

„Ambice měnit svět dopravy je mně s Jiřím Hlavenkou velmi blízká. Z Kiwi.com se nám podařilo vybudovat globální službu, a právě tyto zkušenosti chceme využít k tomu, abychom z Futupilotu udělali jednu z nejrozšířenějších bikesharingových služeb na světě,“ komentuje investici Oliver Dlouhý, který do projektu investoval své vlastní prostředky a díky nim spolu s kolegou ovládá 13,3 procenta. STRV, které do vývoje aplikace chystá investovat dva až tři miliony korun, vlastní 30 procent.

Oliver Dlouhý s kolegou mají na starosti business development, zatímco STRV zase vývoj softwaru. O hardware se postará Daniel Kojnok, který za celým nápadem stojí a o kterém jsme psali už v souvislosti s chytrým zámkem na kola.

IMG_4691

Daniel Kojnok se svým vynálezem

„Dříve jsme chtěli lidem nabízet zámek, který by sloužil ke sledování kol skrze aplikaci. Čím hlouběji jsme se ale dostávali do problematiky a čím více jsme komunikovali s provozovateli bikesharingů, tím víc jsme byli přesvědčeni, že musíme posílit tento systém sdílení i na úrovni kol,“ říká devatenáctiletý vizionář a vynálezce.

Čtěte také: Forbes 30 pod 30 podcast s Vítkem Ježkem: Jen růžová to může být

Futupilot si vybral Brno k testování hned z několika důvodů. Brno je technologickou metropolí. Lidé jsou zde podle investorů otevření novinkám, technologickým vychytávkám, což má zjednodušit spuštění testovacího provozu. Působí tu dvě standardní bikesharingové služby, což umožní tvůrcům projektu rychleji vyhodnotit přednosti, výhody a také případné nedostatky projektu. A v neposlední řadě taky proto, že v Brně Futupilot sídlí.

IMG_4627

Chytrý zámek na zadním kole se nabíjí přes solární panel.

Jestli se v Brně projekt osvědčí, budou následovat další evropská města, kde už je vybudovaná silná cyklistická infrastruktura. A časem by mělo dojít i k proměně kola do elektrokola, protože právě v elektromobilitě vidí investoři budoucnost. „Jednou bych si to představoval tak, že až se budete rozhodovat, jestli Uber nebo raději elektrokolo, vyberete si tu druhou, rychlejší variantu,“ komentuje Smid svoji vizi.

Vizi ekologickou po vzoru Elona Muska, který chce změnit způsob dopravy. Už žádný smog z fosilních paliv a znečišťování životního prostředí. Taková je vize projektu Futupilot a lidí, kteří za ním stojí.

Jak bude nový Futupilot fungovat?

  • Nutností je stáhnout si aplikaci na váš smartphone, která vám následně vyhledá nejbližší kolo v okolí a odemkne zámek na zadní pneumatice
  • Aplikace poslouží zároveň jako navigace
  • Platíte za čas strávený za kole, žádné členství
  • K jízdě si navíc budete moct připsat body (volné jízdy) za odevzdání kola na doporučeném místě
  • Zaparkovat budete moct ale kdekoliv, nepotřebujete ani stojan (kolo má stojánek)

Foto: Anna Klvaňová a Andrej Kancko


Čtěte také