Aktuální vydání magazínu Forbes

Tenisky Made in Česko. Osm značek, které byste měli znát, a hlavně nosit

Pošli to dál

Česko i Slovensko vždy patřily mezi přední výrobce obuvi, proto vám dnes představíme lokální značky, které svou tradicí, historií i kvalitou obstojí v konkurenci jakýchkoli bot.

Takže tady je osm našich tipů, ze kterých můžete vybírat a zároveň podpořit domácí výrobu. Protože co je doma, to se počítá!

Čtěte také: Tenisková etiketa. Jak a kam je nosit, abyste neudělali módní faux pas

Bohempia / vznik 2015

Konopné tenisky z Česka, které brzy dobudou celý svět. Designovou filozofií této značky je jednoduchost a minimalismus. Tenisky Bohempia začaly svou slávu na Kickstarteru. Projekt Tomáše Rohala na největší crowdfundingové platformě světa vybral dvakrát více peněz, než o kolik jejich autor žádal.

A proč zrovna konopí? Je to přírodní vlákno, které lze ekologicky pěstovat i v našich klimatických podmínkách, odvádí pot z nohou, v létě ochladí, v zimě zahřeje a zároveň je to jeden z nejsilnějších přírodních materiálů.

Čtěte také: Jak konopný Baťa dobývá se svými teniskami americký trh

Prestige / vznik 1984

Klasické české tenisky se u nás oblibě těší již více než 30 let. Hlavním důvodem jejich popularity byla vždy jejich kvalita a pohodlnost.

Ačkoli se po revoluci firma kvůli silné konkurenci dostala do finančních potíží a hrozil jí zánik, podařilo se ji restartovat a dnes za sebou mají prestižky i velmi vydařené spolupráce s návrhářem Janem Černým, který se s firmou spojil již během studií, a s Restaurací roku 2018 – olomouckým Entrée Restaurantem, kde je nosí veškerý personál.

Rock Spring / vznik 2005

Málokdo ví, že jedním z oblíbených jihokorejských trendů jsou gumičkové tenisky původem z Česka. V Jižní Koreji jsou dokonce oblíbenější než v celé Evropě – a není se čemu divit, asijské trhy se již mnoho let řadí mezi ty progresivnější.

Pohodlné tenisky z ručně proplétaných gumiček jsou světovým originálem a hodí se na výlety a cesty kamkoli. Tuto sezonu se díky rozmanité kolekci pomalu dostávají i do botníku českých žen.

Botas 66 / vznik 2008

Lifestylový label tradiční české značky Botas iniciovali designéři Jan Kloss a Jakub Korouš v rámci školního projektu na pražské UMPRUM. Vychází z ikonického modelu Botas Classic, který byl na československý trh uveden v roce 1966 a jednou provždy zařadil do českého slovníku výraz „botasky“.

Na své si přijdou jak milovníci kvalitní kůže, tak vegani, pro ně se totiž vyrábí speciální edice z umělé kůže. Za 10 let fungování vzniklo již 200 různých barevných vzorů v malých sériích a v unisexových i dětských velikostech.

Sabina Rich / vznik 2018

Tenisky z dílny mladé návrhářky Sabiny Sádkové zaujmou svým neotřelým designem a jako bonus pomáhají formovat klenbu nohy. Jsou ručně vyráběné v České republice z revolučních materiálů, jako je primeknit a flyknit.

Vizí značky je změnit obecný pohled na dosavadní průmyslovou výrobu bot – každému zákazníkovi jsou odborníkem vyhotoveny během několika minut ortopedické stélky na míru, a to přímo v kamenné prodejně v Praze na Vinohradech.

Čtěte také: Nové české boty. Mladá značka spojuje design, ortopedické obutí a recyklaci

Fern / vznik 2002

Největší výrobce pryžotextilní obuvi v celém Česku a významný hráč na evropském trhu pochází z Mekky českého obuvnictví, ze Zlína, a navazuje na více než stoletou tradici výroby lisované obuvi.

Více než 90 procent produkce značka vyváží do zemí EU, což poukazuje na schopnost společnosti respektovat i ty nejnáročnější požadavky světové módy a zdravotně nezávadného obouvání.

Baťa / vznik 1894

Basketky jsou klasickým formátem nejznámější české obuvnické značky a taky to jsou pořádně neposlušné tenisky. Oblíbil si je Kurt Cobain i špičkoví sportovci minulého století, před několika lety vznikla dokonce kolekce s japonskou značkou Comme des Garçons.

Je těžké v této zemi najít někoho, kdo by nějaký pár od této značky neměl v botníku, případně o Baťovi nikdy neslyšel.

Novesta / vznik 1939

Legenda mezi teniskami a třešnička na pomyslném dortu z bot. Historie této značky sahá do 30. let minulého století, kdy si bratr Tomáše Bati, Jan Antonín, otevřel továrnu v Partizánském – malém městečku uprostřed Slovenska. Postupem času se tyto jedinečné tenisky s nápaditým a nadčasovým designem staly oblíbenými po celém světě.

V Novestě se používají pouze certifikované materiály – kaučuk, 100procentní bavlna a len, které umožňují vyrábět vysoce kvalitní, nezávadnou a ekologickou obuv.

Čtěte také