Aktuální vydání magazínu Forbes

Zakladatelé společnosti Yieldigo

Trio kamarádů opravuje supermarketům ceny. Peníze mají i od miliardáře Krska

Pošli to dál

Jiří Psota je zkušený startupista, Američané by řekli serial entrepreneur.

Ostruhy získával po studiu na ČVUT coby vývojář v IBM, Seznam.cz nebo Mall.cz a v roce 2009 rozjel svou první firmu Mobile Internet. Ta dnes funguje pod značkou Pragonauts, patří do mezinárodní mediální skupiny Dentsu a má za sebou mobilní aplikace třeba pro ČEZ nebo Škodu Auto.

Čtěte také: Bez zkušeností a kapitálu až k miliardě. Příběh podnikatele samorosta z Karlína

Následovala jízdenková platforma Bileto, která poskytuje cloudové služby dopravním společnostem a nyní je součástí portfolia investiční skupiny Rockaway Capital. V roce 2016 pak Psota spoluzaložil firmu Yieldigo a i ta na sebe strhává čím dál větší pozornost. Naposledy získala cenu v soutěži Vodafone Nápad roku jako nejlepší fintechový nástroj.

Zakladatelé Yieldiga: zleva Jiří Psota, David Klečka a Radim Dudek. Foto: Luboš Kreč

„Pro to, co Yieldigo dělá, je teď skvělá doba. Chtěli jsme se věnovat cenotvorbě a managementu tržeb, kde máme zkušenosti. Díky vlastnímu matematickému výzkumu můžeme tuto oblast dále posouvat, interně tomu říkáme augmentovaná cenotvorba,“ popisuje Psota zrod společnosti, která obchodním řetězcům pomáhá s průběžným nastavováním regálových cen.

Funguje to následovně: zákazník posílá do Yieldiga průběžně data o tom, co, za jaké ceny, kdy a v kterých prodejnách šlo na odbyt. Algoritmus, který startup vyvinul a který obsahuje dnes nepostradatelnou umělou inteligenci, údaje analyzuje a posílá zpět klientovi doporučení, jak má na další období nastavit ceny.

„Našim klientům spolehlivě zvedneme zisk z prodeje zboží, jehož ceny průběžně řídíme. Nejméně to zatím bylo o 4,8 procenta, nejvíc zhruba o 15 procent,“ vysvětluje jeden ze zakladatelů David Klečka, jenž má ve firmě roli CEO.

Čtěte také: Nový manažer Rockaway Ventures a nová chuť k větším investicím

Psota má na vizitkách CTO, tedy technický ředitel, a třetí spoluzakladatel Radim Dudek řídí vývoj klíčového matematického modelu. „To je náš génius,“ smějí se Psota s Klečkou.

Yieldigo má aktuálně kolem 15 klientů, kterým už prý vydělalo přes 100 milionů korun. Jejich jména mladí podnikatelé nemohou zveřejnit, jde však o významné maloobchodní hráče na poli prodeje potravin, drogerie, jídla pro domácí miláčky a léčiv. To jsou zároveň obory, na něž se Yieldigo zaměřuje. „Zatím zůstáváme v nich, nechceme tříštit síly a jít třeba do elektroniky. I tak máme práce nad hlavu,“ dodává Psota.

Bývalý spolumajitel Škody Transportation Tomáš Krsek. Foto: tomaskrsek.cz

„Než jsme založili Yieldigo, byli jsme sami překvapení, že naprostá většina řetězců to dosud dělala vlastně ručně, měli tým lidí, který se tomu věnuje. Žádná matematika v tom nefigurovala. Maximálně nějaký poradce, který jim jednou dvakrát za rok řekne, jak mají upravit ceny,“ upozorňuje Dudek.

Konkurence na trhu prý zatím moc není, v jistém ohledu jsou konkurenty Yieldiga Revionics z USA nebo Retail Express z Británie. Dudek, Psota i Klečka si ale věří, že i s těmito většími hráči můžou v pohodě držet krok.

Firma, pro kterou momentálně pracuje patnáctka lidí, je ve svém druhém roce existence v černých číslech, její roční obrat je v řádu nižších desítek milionů korun.

Žádný div, Yieldigo bylo od začátku tak trochu sázka na jistotu – zakladatelé se před startem radili s majiteli společnosti Logio, která obchodníkům pomáhá řídit dodavatelské řetězce, zda by strojové řízení cen pomocí umělé inteligence mohlo být něco, oč by koncerny jako Makro, Ahold nebo Dr. Max měly zájem.

„Jednoznačně nám řekli, že ano,“ vzpomíná Psota. Právě Logio se stalo jedním z podílníků Yieldiga, dalším je fond Bohemia Venture Capital, za nímž stojí bývalý majitel Škody Transportation Tomáš Krsek.

„Zafinancovaní jsme dostatečně, peníze na další růst máme, navíc jsme sami ziskoví. Aktuálně hledáme strategického partnera, který pomůže Yieldigu proniknout na další evropské trhy,“ zdůrazňuje Klečka.

Čtěte také