Aktuální vydání magazínu Forbes

Tvůrce prémiových sekaček Tomáš Šena: Jak jsem vydělal svůj první milion

Pošli to dál

Tomáš Šena je český podnikatel, jenž se celý svůj život pohybuje na trávnících, kterým dává vzhled golfových greenů. Je otcem nové kategorie highendových vřetenových sekaček, které ve světě nemají konkurenci a vyjdou na vyšší desítky tisíc korun. Swardman ze své výrobní haly v Losiné u Plzně posílá sekačky do více než 15 zemí světa. A v současné době vyvinul i první elektrosekačku poháněnou elektrickou energií z baterie.

Tomáš Šena se se čtenáři Forbesu dělí o to, jaké kroky ho zavedly ke světovému úspěchu.

Podnikat jsem začal v roce 2006 při zaměstnání, kde jsem prodával inzerci v časopisech. Rozběhl jsem podnikání v tom, co mě bavilo nejvíce – sekání trávy. Začal jsem se starat o trávníky na soukromých zahradách jako specialista na anglické trávníky.

První zákazníky jsem na začátku získal tak, že jsem roznesl letáky a naházel je do schránek v satelitu. Díky tomu se mou zákaznicí stala například i Barbora Chuecos, šéfka české Mary Kay.

Čtěte také: Zakladatel developerské firmy Crestyl: Jak jsem vydělal svůj první milion

Vydělat milion se povedlo hned ve druhém roce. Jen pro představu, metr čtvereční jsme sekali za 1,20 Kč bez DPH. Což by znamenalo posekat přes 800 000 m čtverečních trávníků sekačkou se záběrem 50 cm. Samozřejmě jsme se na začátku snažili brát i jiný druh práce, jako třeba instalace závlahy nebo založení nového trávníku.

Stále větší význam mělo hnojení trávníků, regenerace – komplexní péče o trávník na klíč.

Základ však byl v tom, přesvědčit lidi, aby si nechali trávník stříhat dvakrát týdně. To byl klíč k úspěchu. Díky tomu, že jsme kosili 2x týdně vřetenovou sekačkou, která je pro anglické trávníky to nejlepší, dosahovali jsme mimořádné kvality trávníku. A to se zákazníkům moc líbilo, takže mě začali doporučovat.

Na druhou stranu jsem byl extrémně efektivní, měřil jsem si časy práce a vše důkladně zapisoval. Neustále jsem se snažil snížit počet kroků, kterými zahradu obsloužím, abych tam netrávil zbytečný čas.

Tržby za každou návštěvu jsem začal přepočítávat na hodinovou sazbu. Pod 500 Kč za hodinu to byla slabá efektivita. Když jsem však viděl hodnotu přes 1000 Kč za hodinu, moje srdíčko zaplesalo.

To jsem si skutečně říkal, na to, že jsem celý den venku na trávníku, na sluníčku, nemám šéfa a dělám, co mě baví, je to slušná odměna.

Samozřejmě tento obor je sezonní a rizikový. Stačí si jenom udělat výron kotníku nebo zlomit ruku a máte výpadek příjmů. I proto jsem se přesunul k prodeji a následně k výrobě sekaček na trávu. Tam přece jen platí, že prodat sekačku lze i se zlomenou rukou.

Čtěte také: Investor Milan Zemánek: Jak nejlépe naložit s prvním vydělaným milionem

Navíc díky internetu, videím a platebním branám lze prodat kamkoli na světě. A tahle představa se mi zalíbila natolik, že jsem se od regionálního sekání trávy dostal k vývoji, výrobě a prodeji sekaček Swardman do celého světa.

Za dva a půl roku, co naše sekačky prodáváme, je mají zákazníci v 17 zemích světa včetně USA a Austrálie. Překvapivě stále 60 procent našich tržeb ještě dělají nároční zákazníci v Česku a 40 procent je export, převážně do zemí v EU.

Loni jsme měli rekordní rok, kdy jsme dosáhli obratu 17 milionů. Díky skvělé práci mých kolegů věřím, že letos dosáhneme trojnásobného obratu. Je to velký skok, ale naše cíle jsou ještě mnohem větší.

V mém případě se plní baťovské heslo: Služ druhým – posloužíš sobě. Vždy jsem stavěl své podnikání na prodeji koncovému zákazníkovi, ať to byly služby nebo produkty, vždy jsem se snažil poskytovat nadprůměrný produkt nebo službu, a oslovovat tak velmi náročné zákazníky. Právě oni byli mými nejlepšími učiteli, kteří mě posouvali dál.

Radost zákazníka, který je nadšen z našich produktů, mě vždy nabíjí na dlouhou dobu. Například mi zavolal zákazník, že mu právě kurýr doručil od nás držák na mobil k naší sekačce, a říká: „Pane Šeno, kam se hrabe Apple, je to dokonalé.“ To mi udělalo ohromnou radost jako dlouho nic jiného.

Jsem rád, že se z našich sekaček Swardman stává kultovní značka, která na sebe nabaluje skutečně mimořádné zákazníky, kteří nám dělají sami od sebe velkou reklamu.

Čtěte také