Ještě před rokem neexistoval, dnes už ale patří v dravém světě startupů k jednorožcům s hodnotou přesahující ne jednu, ale dokonce dvě miliardy dolarů. Tu jednu zvládl za pouhé čtyři měsíce od vzniku, čímž se stal nejrychlejším startupem, který dosáhl mety unicornu (startup s hodnotou vyšší než miliarda dolarů).

Investoři mu věří, protože má podobně jako sdílená kola změnit budoucnost cestování ve městech, která přetékají osobními automobily. A navíc, založil jej a řídí bývalý viceprezident Uberu.

Čtěte také: Češi svým algoritmem uhranuli Němce i Japonce, najdou i neviditelné startupy

Jde o kalifornský startup Bird Rides, který naskočil do segmentu sdílené ekonomiky. Nejde ale o platformu pro sdílení bytů, aut ani kol. Jeho zbraní jsou elektrické koloběžky. A jeho rajonem jsou velká města. Zatím ve Spojených státech, postupně i v Evropě.

Mladá firma z kalifornské Santa Moniky cílí na osobní přepravu v tzv. poslední míli. Koloběžku si najdete na mapě mobilní aplikace, odemknete a jedete. „Nástupní sazba“ je jeden dolar a za každou ujetou míli se v USA platí 15 centů. S rychlostí až 25 kilometrů za hodinu je také vhodným doplňkem k veřejné dopravě a pro mnohé je pohodlnějším způsobem přepravy než kolo.

Jak sám Bird tvrdí, během svého rozjezdu pokořil hranici milionu jízd. A investorům se tohle líbí, Bird od svého vzniku vybral celkem 418 milionů dolarů, což jej ohodnotilo na více než dvě miliardy dolarů.

„Nyní máme obrovskou příležitost silně ovlivnit segment přepravy,“ řekl na konci června, kdy byla poslední investice ve výši 300 milionů dolarů podepsána, zakladatel a šéf služby Travis VanderZanden pro agenturu Bloomberg.

Bird založil loni v září, ještě předtím ale z pozice viceprezidenta spoluřídil po boku Travise Kalanicka všechny klíčové aktivity Uberu. Dříve působil jako provozní ředitel v jeho konkurentovi Lyft, takže zkušenosti z oblasti sdílené ekonomiky má velké a ve světě dravců-investorů ze Silicon Valley se pohybuje jako ryba ve vodě.

Travis VanderZanden

I to je důvod, proč mu investoři věří a ve velkém mu posílají peníze. Mezi nimi je například fond Sequoia Capital, který dříve pomohl k úspěchu WhatsAppu, YouTube a dnes má ve svém portfoliu americké firmy jako Evernote nebo Eventbride. Bird pak okouzlil i fond Sound Ventures amerického herce Ashtona Kutchera, který jej podpořil

Jenže když se na tento segment podíváte z větší perspektivy, zjistíte, že Křemíkové údolí zasáhla nová horečka. Kromě startupu Bird totiž už 468 milionů dolarů získal jeho rival Lime (má ale o polovinu nižší valuaci). Ironií osudu pak je, že jedním z investorů je právě jeho bývalý zaměstnavatel Uber, a dalším dokonce Alphabet (alias Google).

A aby toho nebylo málo, po tomto segmentu čím dál více pokukuje i jeho další exzaměstnavatel, mobilní platforma pro objednání taxi Lyft, která si už zažádala o povolení provozovat elektrické koloběžky v San Francisku. Aby si získání licence ulehčila, koupila rovnou celou firmu Motivate, která ke sdílení poskytuje elektrická kola.

„I když je zde hodně klonů, které se nyní snaží kopírovat Bird, tak pokud budou nakonec úspěšné, pomůže to růstu celého odvětví. A to bude pozitivní pro celý svět,“ neláme si s konkurenty hlavu VanderZanden.

Tu by si měl lámat hlavně s regulacemi, které jeho byznys sužují podobně jako Uber. Bird Rides nyní operuje v 30 amerických městech a nedávno se rozrostl i do Evropy, když se jeho koloběžky, které si nechává vyrábět od blíže nespecifikovaného čínského producenta (ale dle pozorných novinářů jde o výrobce Xiaomi), objevily v Paříži. A chystají se do Tel Avivu.

Ne vždy se ale pohybuje v mezích regulí dané municipality, respektive někdy se ani úředníků neptá a ze dne na den zaplaví ulice města stovkami koloběžek.

Časté stížnosti míří na využívání tzv. bezstanicového systému. To znamená, že koloběžky můžete zanechat kdekoli na ulici, nemusíte proto hledat dokovací stanici, kde by se koloběžky shromažďovaly. Ulice měst nerovnoměrně zaplavené stovkami koloběžek se ale příliš nelíbí místním.

Koloběžky Bird jsou dostupné od sedmi ráno do setmění. V mezičase je pracovníci sbírají z ulic do centrál, kde je dobijí a poté je opět rozvezou.

Není proto divu, že některá americká města jako Milwaukee, Baltimore nebo i San Francisko je buď zakazují, nebo se snaží omezit jejich počet. VanderZaden ale tyhle případy moc dobře zná z Uberu, na vyjednávání je tedy připraven.

„Pokud je zde něco nového, inovace, která překročí limity stávající regulace, která je ovšem potřebná, pojďme se bavit o tom, jak by měla vypadat,“ řekl pro The Verge pro změnu šéf Birdu pro Evropu, Střední východ a Afriku Patrick Studener, který dříve také pracoval pro Uber. Není proto divu, že taktika Birdu  de facto kopíruje taktiku nejhodnotnějšího startupu na světě – obsadit a vyjednávat.

Čtěte také: ▶ Forbes Startup podcast s Rekoly, Ofem a Prahou o bikesharingu

Terčem kritiky je i bezpečnost. Počet případů, kdy se někdo zraní pádem z koloběžky nebo střetem s ní, roste. Bird po zranění ženy v Los Angeles, která po střetu skončila v nemocnici, reagoval vydáním pravidel, která by měl každý uživatel dodržovat. Ta obsahovala například nutnost držení řidičského průkazu, nošení helmy nebo plnoletost. Zatím jej ale nikdo nežaloval, což je podle právníků ale jen otázka času.

Travis VanderZanden tak bude muset se svým týmem zabojovat na více frontách a už teď je jasné, že cesta k úspěchu bude ještě sakra dlouhá.