Aktuální vydání magazínu Forbes

Češi oživili Al Capona a chtějí provést revoluci v cestovním ruchu

Pošli to dál

Má deštník, ukazovátko nebo jakoukoli tyčku ve zdvižené ruce, aby byl vidět i v davu. Někdy má i mikrofon a reproduktor, který zesiluje jeho hlas, aby jej slyšeli všichni lidé v početné skupině, která jej následuje. To je typický obrázek průvodce turistů.

Čtěte také: Česká polní kuchyně sbírá ocenění, používají ji ve Finsku, Švédsku i Kataru

Zapamatujte si ho dobře, protože skupinka tří spolužáků z Harvardu (dvou Čechů a jednoho Američana) a zároveň kolegů z poradenské společnosti McKinsey & Company a dvou zaměstnanců předních českých IT firem jako Unicorn a CognitiveSecurity je hodlá vymýtit, stejně jako se snaží dopravní aplikace vytlačit klasické taxikáře.

Když Jan Doležal přijel do Kambodže, kde na podobné průvodce (naštěstí) nenarazíte, a chtěl si v džungli prohlédnout ruiny staré khmérské civilizace, ocitl se podle svých slov před hromadou kamenů, o které nevěděl, co si má myslet.

Pražský tým zakladatelů SmartGuide, zleva produktový šéf Ondřej Pánek, obchodní ředitel Václav Jurčíček, technický ředitel Filip Kinský a CEO Jan Doležal.

V hlavě se mu tak začal rodit nápad na průvodce v mobilu, který by ho po celém světě provedl tak, jako by to udělal místní přítel. Existovaly sice aplikace lokální, mnohdy nevalné kvality, avšak žádná globální.

To je jen jedna z historek, které vedly ke vzniku SmartGuide. Českého startupu s investory z celého světa a s týmem lidí se zkušenostmi z velkých IT firem, který chce udělat revoluci v cestovním ruchu a nedávno zabodoval na lisabonském Web Summitu.

Čtěte také: Nadějný podnikatel založil základku pro startupy a učí ostatní z vlastních chyb

„Jsme tým cestovatelů, dohromady jsme projeli přes 200 zemí. Cestovali jsme jak s minimálním rozpočtem jako studenti, tak v business class a bydleli v pětihvězdičkových hotelích coby zaměstnanci nadnárodních firem,“ říká pětatřicetiletý CEO, který vyrůstal na průvodcích Lonely Planet, ale dnes musí mít všechno v mobilu.

V aplikaci, která se stále rozrůstá, ale už pár měsíců je volně ke stažení, tak uživatel najde jednotlivé turistické atrakce i celé trasy. Může si o nich přečíst nebo poslechnout mluvený komentář. Díky takzvané rozšířené realitě stačí namířit mobil na předmět zájmu a hned se mu zobrazí potřebné informace.

Na vybraných budovách lze přehrát i populární videomapping, pokud se tam dříve takové představení odehrálo. Barevné linky zobrazené na displeji na chodníku dotyčného zase dovedou tam, kam potřebuje (místo toho, aby následoval vztyčený deštník). V základu zdarma a v případě potřeby i offline, bez mobilního internetového připojení.

Právě rozšířená realita je to, co využívání aplikace dělá nejvíce lákavým. Tak například na Staroměstském náměstí v Praze může uživatel potkat kata, který mu povypráví o tom, jak zde popravoval české šlechtice.

Při návštěvě legendární věznice Alcatraz v San Francisku zase přímo ve své cele řekne něco o historii tohoto místa sám velký Al Capone. Jako oficiálního průvodce dále SmartGuide využívá mimo jiné i plzeňská zoo, Praha a brzy i alma mater jeho zakladatelů Harvard. Celkem je už spuštěno 40 průvodců, cíl je však o tři až čtyři řády jinde.

„Za pět deset let lidé nebudou cestovat s papírem. Průvodci zbudou jen ti privátní. Zbytek můžeme nahradit my, stejně jako ty mluvící krabičky v muzeích, které vypadají jako 20 let starý mobil,“ vysvětluje Doležal a jedním dechem dodává, že zároveň se tím zlepší zážitky lidí, kteří by za normálních okolností průvodce neměli a sami by bloumali ulicemi podle cestovatelského videa z YouTube.

Zájem odborné veřejnosti jeho slova potvrzuje. Aplikace v minulých dnech slavila úspěch na lisabonském Web Summitu, kterého se účastnila jako součást delegace agentury CzechInvest. Byla vyhlášena nejlepším cestovatelským startupem na veletrhu HolidayWorld, druhým nejlepším Harvard Alumnistartupem v Evropě a třetí místo získala v mezinárodní soutěži Seedstars.

„Když za mnou kluci ze SmartGuide přišli, říkal jsem si nejprve, že takových nápadů na augmentovaného průvodce jsem slyšel snad třicet. Nikdy jsem ale neviděl tak propracovaný skutečný produkt,“ hodnotí Martin Kotek, prezident Asociace virtuální a rozšířené reality, jejímž je SmartGuide novým členem.

Kdo je však neméně sebevědomý, jsou průvodci.

„Pro určitou skupinu turistů, zejména mladé a individuální turisty, bude aplikace s navigací jistě na prvním místě. Domnívám se však, že pro skupinovou turistiku, kterou představují důchodci, firemní zájezdy, studentské a školní zájezdy, bude kvalifikovaný zkušený průvodce – osoba schopná odpovědět na všetečné otázky, stále důležitým spojením se zemí a městem,“ myslí si Jana Mecnerová ze Sdružení průvodců ČR.

SmartGuide už ale má kontrakt se dvěma cestovkami, které plánují živé průvodce nahradit. Jedna taková začne vozit autobusy turistů bez průvodce, zato vybavené mobilní aplikací, do Česka už příští rok. Její jméno však Doležal zatím kvůli dohodě o mlčenlivosti neprozradil.

„Jednáme i s některými dopravci, kteří například místo jízdenky Berlín–Praha mohou přihodit SmartGuide a nabízet vlastně zájezd. Bavíme se s Uberem na spuštění ‚hop-on hop-off‘ okruhů. S Letištěm Václava Havla jednáme o průvodci po terminálech,“ vykresluje budoucnost Doležal. „TripAdvisor řekne, kam jít, my řekneme nejen to, kam jít, ale ještě vás tam i provedeme,“  dodává.

Jednou z výhod je absolutní personalizace. SmartGuide svého uživatele díky sledování zacházení s chytrým telefonem zná. Pokud má rád hospody, bude mu doporučovat hospody. Pokud si rád čte o architektuře, nabídne mu procházky po významných architektonických památkách. Zdá se tedy, že disrupce dalšího odvětví je na obzoru.

Čtěte také