Aktuální vydání magazínu Forbes

Nadějný podnikatel založil základku pro startupy a učí ostatní z vlastních chyb

Pošli to dál

Pokud jste někdy přemýšleli, kde se berou startupy, vězte, že to není z velkých startupových soutěží. Když v dnešní době do médií prosákne zpráva o nadějné mladé firmě, je to sice obvykle po jejím úspěchu v nějakém takovém klání, to už ale jde v podstatě o hotový projekt s byznysplánem, který od svého skutečného počátku urazil poměrně dlouhou cestu.

Čtěte také: DayTrip, Frusack, MyStay. Znáte české startupistky, jejichž nápady mění svět?

V Česku existuje mnoho subjektů věnujících se inkubaci. Preinkubaci, tedy vývoj od prvotního nápadu k založení a rozběhnutí firmy, ale systematicky neřeší skoro nikdo, což se odráží i ve statistikách podnikání. Podle Českého statistického úřadu sice podnikatelů celkově přibývá, je to ale díky rostoucímu zájmu seniorů o vlastní živnost. Počet mladých podnikatelů naopak klesá. Ve věkové kategorii do 39 let jich je o 65 tisíc méně než v roce 2010.

„Podle ČSÚ mladí lidé nechtějí podnikat, není to ale pravda. Naše průzkumy ukazují, že chtějí, jenom nevědí jak,“ říká osmadvacetiletý Jakub Tížek, zakladatel platformy Podnikni to!, která chce tenhle problém vyřešit a mladé lidi učí, jak rozjet úspěšný byznys.

Jakub Tížek a jeho obchodní partner Maxim Dužek

O čem mluví, ví moc dobře. Sám měl před lety skvělý nápad, podle jeho slov na „něco jako Heureku na služby“. Půjčil si statisíce korun od svého otce, které však nenávratně zmizely spolu se skoro dvěma promarněnými roky života.

Víc než rozvoji vlastního projektu se totiž věnoval podepisování dohod o mlčenlivosti prakticky s každým, koho potkal, aby mu jeho ideu nikdo neukradl. Když to nevyšlo, chtěl podnikání vzdát, ale nakonec v roce 2013 rozjel službu Fairlist, srovnávající kvalitu jazykových kurzů, a od té doby ještě několik úspěšných firem.

„Co jsem se já sám učil dva roky, nacpeme do lidí za osm týdnů. Všechno, včetně failů, rychle a intenzivně,“ popisuje Tížek. Jeho cíle jsou dva – dostat podnikání do škol a změnit stereotypní pohled na podnikání v české společnosti.

„Nejhorší je, když dáte člověku, který tomu nerozumí, peníze. Protože je rozhází,“ říká. Spolu s kolegou Maximem Dužkem se proto snaží své svěřence vést cestou minimalizace a postupného rozvoje, poznání zákazníků, vybudování kontaktů, a to vše se zdroji, které mají.

„Před dvěma a půl lety k nám přišel jeden kluk s tím, že si chce otevřít dýmkový bar v centru Brna. Na účtu měl 20 tisíc, a kdyby si půjčil, pravděpodobně by to špatně dopadlo. Začal tedy dělat catering, dýmkové večery po barech. Získal know-how, zjistil, co zákazníci chtějí, a udělal trochu kšeft. Pak si otevřel menší podnik a dnes je mu 22 let a má svůj bar v centru Brna,“ popisuje svou „výchovnou“ metodu Tížek.

V jeho projektu jde o to, aby si nepodnikatel na vlastním reálném projektu vyzkoušel, co to obnáší a jestli je to vůbec pro něj to pravé. A když se někdo nakonec rozhodne nepodnikat, není to prý neúspěch. Tížek s Dužkem pamatují dokonce tým, kterému se během osmi týdnů podařilo pětkrát zkrachovat.

Z platformy ale už vyšla řada úspěšných a nejen startupových projektů. Z těch nejznámějších je to třeba chytrý náramek LifeSavingBracelet, který dokáže předem upozornit na zdravotní komplikace, jež by mohly ohrozit život jeho nositele, a případně i přivolat pomoc. Nebo Bikedoo stojící za nástavbou, která jednoduše promění invalidní vozík v elektrickou tříkolku.

Podnikni to! zaujalo i odbornou veřejnost, a tak se daří naplňovat Tížkův první cíl, tedy dostat do českého školství praktickou podnikavost. Spolupráce se skoro všemi státními univerzitami už běží, nyní chce know-how Podnikni to! využít i agentura CzechInvest ve svém programu zaměřeném na startupy CzechStarter a Hospodářská komora v akceleračním projektu CERIecon – Playpark Brno.

„Největší přínos Podnikni to! je, že se věnuje primárně úplným začátkům přípravy startupového podnikatelského záměru a takových iniciativ není mnoho,“ hodnotí mluvčí hospodářské komory Miroslav Diro.

Tím platforma předchází různé akcelerátory, pro které funguje tak trochu jako hledač talentů. Potvrzuje to i Vojtěch Krmíček, lektor a manažer týmu pro rozvoj podnikavosti z Jihomoravského inovačního centra: „S Podnikni to! máme dlouhodobě nastavenou partnerskou spolupráci, navzájem se propagujeme a nabízíme studentům jak aktivity JIC, tak Podnikni to!, které se vhodně doplňují.“

Na řadě je tedy druhý cíl, a tím je změna pohledu na podnikání, která by ve svém důsledku měla stimulovat startupové prostředí a podnikavost mladých lidí obecně. „Když člověk přijde na běžný kurz o podnikání, poslouchá o administrativě, daních nebo o tom, jak se zakládá IČO, což ho otráví hned na začátku. O podnikání se v Česku hovoří jako o starosti a lidé pak logicky nemají zájem začít,“ říká Tížek.

Na jeho workshopech se proto mluví o projektech a na administrativní záležitosti přijde řeč až posledních 20 minut.

Čtěte také