Michal Tyl se riskování nebojí.

Sedmatřicetiletý dobrodruh přepádloval na kajaku se svou manželkou Janou 180 kilometrů bažin ve floridském parku Everglades, potápěl se za žraloky na Galapágách, na kánoi se plavil za indiány do amazonského pralesa. Pro švédskou mediální skupinu MTG, v jejíž londýnské centrále řadu let pracoval, pak díky svým zkušenostem ze sledování a focení zvířat vymyslel koncepty přírodovědeckých kanálů Prima Zoom a Viasat Nature.

Čtěte také: Když vás živí sen. Česká rodina vydělává cestováním kolem světa

A svou cestovatelskou vášeň se rozhodl přenést i do byznysu. Jeho firma OutdoorVisit funguje jako webový agregátor zážitkové turistiky – kdo jede do Barcelony, na Kanárské ostrovy, na Madeiru, do Londýna či na Korsiku, může si jejím prostřednictvím objednat kurzy potápění, horolezeckou výpravu, běžeckou prohlídku města či výlet na kajaku.

„Jsou to všechno prověřené služby, na tom stavíme. Sami jsme se při cestování potýkali s tím, že jsme přesně nevěděli, na koho se obrátit, abychom zažili něco mimořádného,“ vysvětluje Tyl (na úvodní fotce ten uprostřed), co jej před rokem a půl vedlo k rozjezdu firmy.

OutdoorVisit - Jana Tylová s velrybou na Aljašce

Jana Tylová, manželka zakladatele OutdoorVisit, při kajakování na Aljašce s velrybou

Zkušenosti z podnikání už měl. V roce 2010 založil s manželkou jednak společnost na zpracování mapových podkladů, jednak sociální síť pro cestovatele a dobrodruhy Outfanatic.com. Tu později prodal, ale několik tisíc jejích uživatelů posloužilo jako inspirace a základna pro OutdoorVisit. „Každé další město, které přidáme do nabídky, vychází z toho, že tam známe někoho, kdo nám pomůže zkontaktovat ty správné průvodce,“ dodává Tyl.

Není na to samozřejmě sám, pomáhají mu dva společníci – Seen Aquin a Jan Šromek. Každý z nich za sebou má netradiční byznysový příběh.

Bolivijec Aquin v minulosti pracoval pro nadnárodní koncerny jako Honeywell a už v cizině si coby člověk aktivně se věnující sportu všiml, že na popularitě získávají posilovny využívající elektro svalovou stimulaci (EMS). Jde o technologii, kterou od 60. let minulého století u svých sportovců používali Sověti a v oblibě ji mají také vojáci. „Když jsem se přestěhoval do Česka za manželkou, rozhodli jsme se, že bychom s tím mohli zkusit podnikat, tady se tomu nikdo nevěnoval,“ vypráví.

Dnes mu patří franšíza na řetězec fitness center BodyBody, který má 14 poboček po celém Česku, navíc Aquin se svou další společností také distribuuje EMS vybavení (v podstatě jde o speciální vestu a sadu senzorů, které si na sebe člověk nasadí a ty mu pak formou krátkých elektrických výbojů pomáhají cvičit a hubnout). „Oboje už ale funguje beze mě, já se teď plně věnuju OutdoorVisit. Michal tu je CEO, já mám na starosti hlavně obchod a finance,“ říká.

Třetím do party je muž, který se jako hlavní UX designér podílel na vzniku některých mimořádně úspěšných projektů na českém webu – Dámejídlo.cz nebo Slevomat.cz. „Pak už byl čas na změnu, byl jsem nějakou dobu na volné noze, až se ozvali kluci,“ vzpomíná Šromek na dobu zhruba před dvěma lety. Právě on je zodpovědný za systém a stránky OutdoorVisit, které jsou výhradně v angličtině, což jen potvrzuje mezinárodní ambice zakladatelů.

Tým OutdoorVisit

Tým OutdoorVisit – Seen Aquin vlevo, Jan Šromek se snowboardem nad hlavou, Michal Tyl zcela vpravo

O tom, že nejsou bez šance na úspěch, svědčí, že se jim už podařilo přesvědčit také investory z fondu J&T Ventures, kteří jim výměnou za čtvrtinový podíl ve firmě přislíbili 10 milionů. Nejdřív se jim vkládat peníze do „pouhého“ agregátoru na prodej outdoorových zážitků nechtělo, přesvědčilo je ovšem to, jak se Tyl a spol. k rozjezdu podnikání postavili – službu pilotně spustili v Praze, v Barceloně a ve Stockholmu, aby měli pokrytou jednu letní, jednu zimní a jednou lokální destinaci.

„Udělali na nás dojem, jak to měli promyšlené a dobře udělané,“ přiznává Vlastimil Vodička, který je sám úspěšným podnikatelem a v J&T Ventures se stará mimo jiné o cestovatelské startupy, což je kromě OutdoorVisit ještě projekt Davinci Travel System.

OutdoorVisit fungují v ostrém režimu několik měsíců. Nabízejí výlety v 18 evropských destinacích, celkem to je přes 200 outdoorových akcí. Přesná čísla zatím zveřejnit nechtějí, ale už prý zprostředkovali do tisíce transakcí, jejichž průměrná cena se pohybuje kolem 150 eur. „My si z každé z nich ukousneme provizi,“ popisuje Tyl.

Firma sídlí ve třetím patře činžáku na pražském Těšnově a v jejích kancelářích pracuje 14 lidí. Pro nejbližší dobu mají Tyl s Aquinem a Šromkem velké ambice, už příští rok slibují hospodařit se ziskem a chtějí odrazit nadnárodní, byť roztříštěnou a v detailech odlišnou konkurenci. To jsou třeba některé aktivity TripAdvisoru nebo Airbnb. „Na rozdíl od nich jdeme po kvalitě, co děláme a nabízíme, je opravdu dobré. Jsem si jistý, že se prosadíme,“ věří Michal Tyl, který už s kolegy vyjednává se zahraničními investory o tom, že by na expanzi dostali další, tentokrát řádově větší finanční injekci.

V listopadu i kvůli tomu vyrazí do portugalského Lisabonu. OutdoorVisit se dostali na jeden z největších internetových a startupových veletrhů světa Web Summit, kde získají šanci soutěžit a prezentovat se před investory. Jde o vrcholnou technologickou konferenci, mezi hosty by neměla chybět šéfka Booking.com Gillian Tans, zakladatel Pinterestu Ben Silbermann, CEO eBaye Devin Wenig nebo zakladatel nejúspěšnějšího hedgeového fondu světa Bridgewater Associates Ray Dalio.