John Crestani seděl na pláži v Thajsku, bez peněz a bez nápadu, co by měl v životě dělat. Měl u sebe ale knihu, která jeho život totálně změnila a z neperspektivního mladíka se díky ní stal úspěšný internetový podnikatel.

Bylo to v roce 2009 a Crestani, kterému tehdy bylo 21, do Thajska odjel, protože nechal školy. Na výlet si půjčil od rodiny a snažil se najít sám sebe. Četl proto Bibli nebo Bhagavadgítu, spásu ale nakonec našel v úplně jiné knize – v bestselleru Čtyřhodinový pracovní týden (v originále The 4-Hour Workweek) od Tima Ferrisse, dnes už klasického manuálu pro všechny, kdo se chtějí osvobodit od pevné pracovní doby a vybudovat vlastní byznys.

john crestani

John Crestani.

Hlavní zásada této knihy zní: přestaňte vyměňovat svůj čas za peníze a místo toho budujte byznys, který časem bude schopný fungovat (skoro) bez vás. Jinými slovy, zajistěte si pasivní příjem.

„Byl jsem tehdy v situaci, kdy jsem vůbec nevěděl, co mám dělat,“ vzpomíná Crestani, „a řekl jsem si: Tohle zní opravdu úžasně, to chci.“

A podařilo se mu to. Díky vlastní touze a Ferrissovým tipům vybudoval marketingovou síť, která aktuálně vygeneruje 250 až 500 tisíc dolarů měsíčně a její zakladatel díky tomu může cestovat po celém světě a žít podle sebe. Nepovedlo se mu to ale přes noc.

Čtěte také: Pár „skromných bláznů“ šetří, aby mohl odejít do důchodu ve 33 letech 

Než našel ten správný byznys, tak to Crestaniho stálo několik let experimentování a opakovaného začínání od píky. Nejdřív zkoušel prodávat na eBayi, ale měsíčně si tím přišel jen zhruba na jeden až dva tisíce dolarů a brzo přišel i telefonát od zástupců platební brány PayPal. Ti mu oznámili, že prodává věci, které jejich společnost neschvaluje, a že jeho účet ruší. A s ním i jeho podnikání.

Pak se Crestani znovu zapsal do školy a rozhodl se využít svého poměrně velkého počítačového know-how – na internetu nejdříve prošel všechny online testy, které jeho univerzita nabízela, a našel na ně i správné odpovědi. Ty využil přesně tak, jak si myslíte.

„Měl jsem to, co všichni chtěli, takže jsem tyhle vědomosti prodával,“ vysvětluje. „Byl to zvláštní pocit, nikdy by mě nenapadlo, že jedno PDF může mít takovou cenu. Byla to moje první zkušenost s prodáváním znalostí,“ dodává.

Čtěte také: Dřív závodil v utrácení. Teď škrtá výdaje, aby v 35 mohl do důchodu

Výsledkem byla první tisícovka dolarů denně. Euforie ani přísun peněz ale netrvaly příliš dlouho, Crestaniho ze školy vyloučili, protože její vedení mělo za to, že k výsledkům přišel podvodem.

Ambiciózní mladík to ale nevzdal, myšlenka na čtyřhodinový pracovní týden byla příliš lákavá. „Semínko už vzklíčilo a nešlo mi to z hlavy. Nechtěl jsem svůj čas měnit za peníze.“ Ve dvaadvaceti dostal Crestani práci ve společnosti, která se specializovala na internetovou reklamu, tam se rychle učil a brzy měl na starost přes 20 klientů s nejrůznějšími potřebami.

john crestani II

John Crestani a jeho tým v Maroku.

Po čase začal být tak dobrý, že jím cílená reklama zvýšila obrat jednoho z klientů čtyřicetitisícinásobně. A vydělával na tom Crestaniho šéf, který si měsíčně na bonusech přišel na 110 tisíc dolarů. Skutečnou hvězdou ale byl jeho podřízený.

Crestani to věděl, a tak udělal to, co by na jeho místě udělal každý profesionál – řekl si o vyšší plat. „Můj šéf se na mě tehdy podíval a řekl: Nebo co?“ vzpomíná. Místo toho, aby ocenil jeho přínos, se mu šéf vysmál a mladého zaměstnance poslal pryč.

Crestani byl v šoku a něco se v něm zlomilo, na práci mu přestalo záležet a netrvalo dlouho a z práce ho vyhodili. Tou dobou už ale stejně začínal pracovat sám na sobě a podařilo se mu přetáhnout i některé klienty.

Čtěte také: Nebojte se svého šéfa. 5 důvodů, proč na něm vaše kariéra není závislá

Tentokrát cítil, že je na dobré cestě, a měl pravdu. Brzy dokázal, že ve světě online reklamy je profík, a přemýšlel, jak dosáhnout svého cíle – cestovat, poznávat svět a zůstat nezávislý. A tak se rozhodl, že namísto toho, aby propagoval sám sebe, bude dělat reklamu pro produkty, které vymysleli a vyrobili jiní. Brzy zjistil, že ty nejzajímavější příležitosti v podobě největších marží se nabízejí ve světe homeopatických přípravků. A tak svůj veškerý um nasměroval do této oblasti.

Každý zákazník, kterého Crestani přesvědčí k nákupu, znamená pro jeho společnost slušný podíl z prodeje. V případě jedné společnosti má Crestani dokonce 40 dolarů z každého 90dolarového produktu. Jeho firma Nutryst navíc najímá a učí nové lidi, kteří homeopatika prodávají, čímž vytváří síť, jež mu generuje šestimístné příjmy každý měsíc.

Nejdůležitější přísadou úspěchu je ale Crestaniho ochota dělit se o to, co umí. Pokaždé když vytváří novou reklamní kampaň (aktuálně se nejvíce soustředí na Facebook), tak krok za krokem natáčí, co dělá, a videa rozesílá celému týmu, aby ho ostatní mohli napodobit. „Při každé milionové kampani se natáčím obzvlášť důkladně,“ říká, „jedině tak si jsem jistý, že mí lidé dokážou to stejné, co já.“

john crestani III

Výsledkem je obchodní model, který vynáší. Jediné, co Crestani a jeho desetičlenný tým potřebují, je nasměrovat své reklamy do těch správných oblastí. Pak už jen sledují, jak jim na účet chodí peníze. Crestani díky tomu může skutečně cestovat a dělat to, co se mu zachce. Nebylo to zadarmo, stálo ho to hodně sil, ale odměna v podobně života nezávislého na náladových nadřízených je podle něj lepší než sebetučnější konto.

Sám o sobě říká, že dřív byl samotář a jediné, co ho zajímalo, byly počítačové hry. O tom, co se skrývá za hranicemi, neměl ani ponětí. Dnes mu je 28, patří mezi spokojené milionáře, nedávno se oženil a svůj byznys plánuje ještě zvětšit.

„Chtěl jsem získat nové zkušenosti,“ říká zpětně o svém vstupu do světa úspěšných byznysmenů. „Sedět v pokoji a hrát Diablo II se mi nezdálo jako ta nejlepší volba. Tak jsem to změnil.“