Aktuální vydání magazínu Forbes

Komentář: Kellnerova velká bankovní rošáda

Pošli to dál

Někteří trochu jízlivě připomínají bonmot: Prodal někdy Petr Kellner 100 procent akcií firmy, ve které viděl velký budoucí potenciál? Nikdy.

Jistě, realita nikdy není tak jednoduchá a zmíněný bonmot má upozornit hlavně na to, že majitel skupiny PPF a také nejbohatší Čech umí vydělávat na složitých operacích s veřejně obchodovanými společnostmi.

Čtěte také: Mladí a bohatí. Seznamte se s desítkou nejmladších českých miliardářů

To je i případ současného obchodu, při kterém se spojí čtvrtá největší banka v Česku Moneta, jejíž akcie se obchodují na pražské burze, Kellnerova Air Bank, proslulá svým bankéřem sympaťákem z reklamy, a také česká a slovenská pobočka splátkové společnosti Home Credit.

Jejich provázáním vznikne třetí největší bankovní skupina v Česku s 237 pobočkami, 2961 obchodními partnery a s 1005 bankomaty. K víc než milionu klientů Monety přibude asi 637 tisíc zákazníků Air Bank a zhruba 469 tisíc zákazníků Home Creditu.

Zobrazit celý žebříček »

O co ale vlastně jde?

Kellner Monetě skutečně prodá (tedy pokud vše projde přes valnou hromadu banky a příslušné regulátory) 100 procent akcií Air Bank i domácího Home Creditu.

Doslova od píky pracně budovaná Air Bank spolkla dodnes přes pět miliard korun, a přestože už několik let i slušně vydělává (loni to bylo kolem půl miliardy), nákladný marketing pomalu začíná narážet na své limity. I šéfové PPF už tuší, že jen skrze televizní duely mezi hodným a zlým bankéřem se banka do první ligy nedostane. A všichni také dobře vědí – Kellner to rád velké.

Stejně tak český a slovenský Home Credit dnes představuje jen zlomek splátkové říše, kterou Kellner stejně jako Air Bank ovládá společně se svým letitým souputníkem Jiřím Šmejcem.

Ta dnes vydělává hlavně na lidnatých asijských trzích. A jelikož se v Asii dost možná chystají další regulační zásahy, které tamní byznys Home Creditu dále ztrpčí, může být i tento obchod podle mnohých jen začátkem velkého dělení Home Creditu na více různých částí.

O spojení s Monetou se už několik měsíců na trhu spekulovalo. Poté, co banku prodal americký obr GE Money, se vlastnictví firmy na burze rozdrobilo mezi několik menších akcionářů a sám její šéf Tomáš Spurný o ní otevřeně hovořil jako o drahé nevěstě.

Avšak pro mnoho zájemců šlo o příliš velké sousto, které si mohl málokdo dovolit. Tržní kapitalizace banky totiž přesahuje 42 miliard korun. Navíc bankéř Tomáš Spurný je člověk s PPF historicky spojený. Před 10 lety byl součástí nejužšího vedení skupiny PPF, měl na starosti některé aktivity v Rusku, třeba obchodní řetězec Eldorado.

Hlavní aktéři se tedy dobře znají.

Současné aranžmá se tak jeví jako po všech směrech logické spojení. Kellner prodá dvě své společnosti Monetě, celkem za bezmála 20 miliard. Třináct miliard z toho ale bude hrazeno ve formě akcií, které budou odpovídat asi 24 procentům banky. Skupina Home Credit Group se stane tak největším akcionářem Monety a ta se podle představeného plánu přejmenuje na Air Bank.

Otázkou zůstává ocenění firmy a následný dopad na drobné akcionáře. Historie ukazuje, že právě tyhle počty a související psychologickou hru má PPF zvládnutou dokonale a jen málokdy dělá chyby. Vzpomeňme na O2.

Trh zatím bankovní plán PPF přijímá opatrně, přestože většina akciových analytiků spojení spíše vítá. Akcie v den oznámení tohoto obchodu umazala skoro tři procenta své hodnoty.

Pro Kellnera je to každopádně poměrně bezbolestná cesta, jak z několika menších projektů s omezeným potenciálem růstu udělat jeden velký a vedle toho si ještě zajistit nějakou tu cash navíc. Nadto v době, kdy Kellnera tíží nejistá a nepředvídatelná situace v Číně, se sázka na evropské retailové bankovnictví jeví jako dobře promyšlený tah.

Čtěte také