skip to main content
Světový byznys

Marketingové průzkumy? Ztráta času, říká spolumajitel řetězce Rituals

3 minuty čtení

Jak dlouho jste se dneska ráno sprchovali? Pět, nebo patnáct minut? Neptáme se my. Ale podobný dotaz by vám možná položil Arjen Schouten, kdybyste ho potkali v některém z jeho obchodů.

Čtěte také: Jak vybudovat úspěšný e-shop aneb Co jsem se naučil od Jeffa Bezose 

Arjen Schouten pochází z Nizozemska a je jedním ze čtyři spolumajitelů globální firmy Rituals, která prodává na třech kontinentech přírodní kosmetiku a doplňky pro domov. Minulý týden otevíral v Praze na Václavském náměstí 14. český obchod.

Než jsme se setkali, proběhl část z prodejen, které řetězec v Praze má. „Trávím spoustu času v obchodech, mluvím o naší značce s personálem, se zákazníky, se svými blízkými. O nových produktech, o tom, jak co vnímají,“ vysvětluje Schouten. „Musíme bojovat a pečovat o každého klienta a tohle má rychlou odezvu. Není čas dělat zdlouhavé marketingové průzkumy.“

Rituals za drahé reklamy a marketing neutrácejí. Připlácejí si za prémiová místa (jako je třeba nájem na Václavském náměstí v domě miliardáře Jiřího Šimáněho) a dbají na to, aby byly k vidění na všech dostupných prodejních kanálech. Mají svůj e-shop, najdete je na Amazonu i v parfumeriích a na letištích. „To je zrovna místo, kde mají lidé chuť nakupovat a zkoušet nové věci,“ říká majitel řetězce.

Filozofie Rituals je jednoduchá. „Chceme být vidět a chceme být vidět jako průkopníci. Možná dosáhneme na dva tisíce obchodů ve světě, aby nás lidé znali, ale pak zase nějaké zavřeme a soustředíme se na internet,“ shrnuje Schouten.

Čtěte také: Feedo. Příběh největšího českého e-shopu s dětským zbožím

Nizozemský řetězec funguje 18 let, má obrat kolem 18 miliard korun, stovky obchodů po celém světě a v Nizozemsku patří k největším zaměstnavatelům. Spolu se značkami L’Occitane a Body Shop v podstatě tvoří takovou svatou trojici luxusní přírodní kosmetiky, kterou si čas od času může koupit téměř každý.

Sprchový gel Rituals nestojí 30 korun ani tři tisíce. Stojí 200. V Česku značce propadla řada manažerů a manažerek, kteří ji kupují pro sebe a často jako dárky třeba pro obchodní partnery. „Dnes stojíme někde v půli cesty mezi levným masovým šamponem a luxusními značkami jako Chanel nebo Lancôme,“ přibližuje Schouten.

Najít a obhájit své místo zrovna v oblasti kosmetiky a péče o tělo ale podle něj trvalo. Majitelé Rituals se od začátku drželi myšlenky, že pod globální název skryjí kosmetiku orientálních vůní a asijských rituálů. Jenže na sakuru nebo vůně Indie si západní svět dlouho zvykal.

Značka vznikla v roce 2000 ještě v koncernu Unilever, po třech letech ale byla vyjmuta kvůli náročnosti a nejisté budoucnosti. Její rozvoj tehdy zainvestoval právě Arjen Schouten spolu se třemi dalšími společníky, kteří do té doby působili jako manažeři různých zajetých firem.

„Absolutně jsme nepočítali s tím, že to ještě pak potrvá takovou dobu,“ vzpomíná Schouten. „Minimálně prvních pět let jsme krváceli. Sedm let trvalo, než se to celé obrátilo a začalo se o nás mluvit a začali jsme vydělávat,“ doplňuje.

Dnes už si ale troufá radit dalším podnikatelům, jak obstát. Bývalý hoteliér a taky manažer výrobce elektroniky Philips opakuje oblíbené motto „Nikdy se nevzdávejte“. Směje se, že nejlepším hnacím motorem podnikání je hypotéka, čtyři děti a zbytek peněz vložený do byznysu (což byl na začátku i jeho případ).