skip to main content
Apple

Otázka, co zachránila Apple před bankrotem a dostala ho až na vrchol

3 minuty čtení

Apple si už vyzkoušel, jaké to je, mít tržní hodnotu přes bilion dolarů. Těžko si už proto představíme, že byla doba, kdy na tom firma byla tak špatně, že se málem ocitla na mizině.

Nezachránil ji nikdo jiný než Steve Jobs, který si v rozhodující chvíli dokázal položit jednu jedinou, zato ale klíčovou otázku.

Čtěte také: Chtěl být jako Steve Jobs. Když dostal úzkosti, musel svůj byznys přehodnotit

Existuje video, které ten moment zachycuje. Píše se rok 1997 a Jobs právě svolal poradu úzkého vedení firmy.

Je to sotva osm týdnů, co se do Applu vrátil po dvanáctileté pauze (v roce 1985 mu jeho vlastní firma dala padáka). Peníze rychle docházejí, na účtu v bance je v té době rezerva sotva na 90 dní. Budoucnost nevypadá vůbec dobře a jen málo lidí by si v tu chvíli vsadilo na to, že se Apple vzpamatuje, natož že se jednou stane první americkou firmou v historii, jejíž tržní hodnota dosáhne bilionu dolarů.

Video zachycuje Jobse v jeho tradičním černém roláku, jen má místo modrých džínů kraťasy. Mluví k hrstce lidí, ale vášnivě, jeho projev má hloubku. Právě vášeň, kterou dal do svých slov, spolu s už zmiňovanou zásadní otázkou zapůsobí na přítomné tak silně, že nakonec najdou cestu ze slepé uličky.

Vybrousit drahokam

Co se stalo? Jobs svým spolupracovníkům oznámil, že Apple vyškrtává ze svého produktového portfolia plných 70 procent věcí. „Bylo jich prostě zbytečně moc,“ prohlásil. „Apple se vinou toho na hony vzdálil tomu, co mu šlo nejlépe. Necháme si 30 procent věcí a vybrousíme je jako drahokam k dokonalosti.“

Následně Jobs vysvětlil, proč se rozhodl k tak zásadnímu kroku. Všechno začalo jednou, zásadní otázkou: „Co představuje firma Apple a kde je její místo v současném světě?“

Odpověď ho dovedla až k ikonické reklamní kampani „Think Different“, s níž firma nastoupila na cestu, na jejímž konci se stala nejhodnotnější značkou na trhu. A jak vlastně Jobs na otázku odpověděl?

„Nejsme tady proto, abychom pro lidi vyráběli bedny, na kterých jen budou dělat svou práci, i když tohle dovedeme dobře. Apple totiž představuje víc. Největší a současně klíčovou hodnotou firmy je, že věří v lidi se zaujetím pro věc, věří, že právě ti mohou změnit svět k lepšímu. Jen lidem, kteří jsou dost blázni na to, aby si mysleli, že mohou změnit svět, se to nakonec i povede.“

Pak Jobs oznámil, že se napříště v reklamních kampaních nebudou s ostatními výrobci předhánět ve vychvalování rychlosti zařízení, vybavení atd. Místo toho budou komunikovat, jaký přínos mají věci od Applu pro klíčové zákazníky – pro všechny ty nadšené blázny a nejrůznější podivíny.

Když se správně ptáte

Zmiňované krátké video z roku 1997 názorně ukazuje, jak velkou roli ve všem hraje zaujetí pro věc. Člověk bez nadšení nedokáže nadchnout ostatní.

Nestačí si ale ujasnit jen to, pro co jsme vlastně zaujatí. To je sice fajn, ale je to málo. Steve Jobs předvedl, že opravdu nadšený lídr klade zásadní, smysluplné otázky o vlastním poslání firmy. Zkuste sobě a svému týmu položit následující otázky:

  • Co nás každý den žene dál?
  • Z čeho máme největší radost?
  • Jak pomáháme svým zákazníkům, aby si splnili své sny?
  • Co je podstatou a klíčovou hodnotou firmy?
  • Za čím si stojíme?
  • Kde je naše místo v současném světě?

Všechny tyhle otázky vedou k zasvěceným odpovědím, které mohou sehrát klíčovou roli ve formulaci skutečného poslání firmy.

Když se Steve Jobs vrátil po 12 letech do Applu, firma stagnovala. Zamyslel se a zeptal se sám sebe: „Jak bych rád, aby nás lidé vnímali?“ Jasně, když se správně ptáte, ještě to neznamená, že vybudujete firmu s hodnotou bilion dolarů, ale věřte, že budete mnohem úspěšnější, než si myslíte.