Co vznikne, když se smísí protein z mungo fazolí, řepkový olej, cibulové pyré a kurkuma? Možná vás to překvapí, ale na talíři uvidíte velmi zdařilou rostlinnou napodobeninu míchaných vajíček.

S lahvičkou plnou světle žluté tekutiny, připravenou pro smažení, pečení a vaření, přišla v prosinci 2017 americká firma Just, která se vývojem veganských náhražek zabývá.

A v Americe rychle získala na popularitě. Mezi tekutými vejci jde dokonce o druhý nejpopulárnější produkt. A míří ještě výš. Prodej Just Egg roste v porovnání s konkurenčními produkty suverénně nejrychleji.

Důvod je zřejmý – chuť spotřebitelů po etických náhražkách potravin živočišného původu roste.

Masová alternativa Beyond Meat přitáhla hvězdné investory typu Billa Gatese či Leonarda DiCapria a zaznamenala mimořádně úspěšný vstup na burzu. Chytly se i náhražky od Impossible Foods (zásobuje mimo jiné Burger King), Nestlé (prodává Awesome Burger v některých McDonald’s), Tyson Foods či Maple Leaf Foods.

A tak po masu přišla řada na vejce. To od Justu imituje díky výše uvedenému složení chuť a texturu skutečných vajec, je však – stejně jako výše uvedené alternativy – šetrné vůči zvířatům a přírodě. Lahvička navíc neobsahuje cholesterol, nasycené tuky a umělá dochucovadla. 

A dá se čekat, že její prodej dál výrazně poroste. V srpnu by se totiž náhražka vajec měla objevit na pultech 2100 amerických obchodů patřících do sítě Kroger. „Věříme, že správný stravovací režim začíná snídaní a díky partnerství se sítí obchodů Kroger, největším řetězcem potravinových obchodů v USA, se stane Just Egg dostupným pro zákazníky po celé zemi,“ prohlásil Josh Tetrick, šéf společnosti Just.

Dosud se dle dat od Justu prodalo přes 10 milionů jejich vaječných alternativ. Už dříve firma uzavřela partnerství s restauračními řetězci Tim Hortons a Aramark. Loni se její produkty začaly dostávat i do retailu, nyní je můžete koupit už ve více než třech tisících obchodů a pěti stech restaurací. A brzy k nim přibude právě i gigant Kroger.

Plány společnosti Just, která vznikla ještě pod názvem Hampton Creek v roce 2011, jsou ambiciózní. Již nyní nabízí veganskou bezvaječnou majonézu a cookies a plánuje – stejně jako další společnosti – také maso vypěstované v laboratoři. 

A těžko se těmto plánům divit: sázka na alternativy za živočišné produkty se firmám v současné době velmi vyplácí. Podle zprávy The Good Food Institute vzrostl prodej takových produktů v amerických obchodech za poslední dva roky o 31 procent