Aktuální vydání magazínu Forbes

Říct si o peníze je umění. Největší chyby, které při tom foundeři opakují

Pošli to dál

Vít Šubert je spoluzakladatel inkubátoru UP21, kterým do dnešního dne prošlo přes 15 pečlivě vybraných projektů. Je to také manažer s více než dvacetiletou zkušeností z korporátního světa a team leader orientovaný na budování silné firemní kultury. Na přelomu tisíciletí vybudoval a vedl internetovou divizi tehdejšího Českého Telecomu pod značkou Internet On Line (IOL).


Pokud vás nadchla myšlenka vlastního startupu, připravte se na to, že super produkt a tým toužící po úspěšném exitu nebudou stačit. Dříve či později narazíte na hranici vlastních možností a půjdete si pro finanční injekci k investorovi – a v té chvíli jste to vy osobně, kdo do obrovské míry ovlivní, jestli peníze na další vývoj dorazí, nebo ne.

Čtěte také: Nadějný podnikatel založil základku pro startupy a učí ostatní z vlastních chyb

Ode dne, kdy jsme založili inkubátor UP21, jsem viděl, slyšel, užil si i protrpěl stovky pitchů. Tohle je sedm chyb, které zejména u first time founderů nejčastěji vídám. Zaměřte se na ně, vyhněte se jim a minimálně při prezentaci u nás vaše šance na získání investice letí vzhůru!

Zakladatel a CEO ikubátoru UP21 Vítek Šubert.

Detaily. Všude samé detaily

Na tenhle problém narážejí hlavně technicky zdatní startupisté, jejichž projekt vychází z hluboké znalosti technických podrobností jejich produktů. Mají tendenci utápět se v mikrodetailech, zatímco my jako budoucí investor chceme pochopit především logiku projektu, konkurenci a trh, na který vstupují.

Je samozřejmě fajn vidět, že zakladatel dokonale zná vlastní produkt a nejde mu jen o rychlé zbohatnutí. Ale ve chvíli, kdy si jde pro seedovou investici, potřebujeme srozumitelně vysvětlit, proč právě oni uspějí. Osobně věřím v sílu jednoduchých myšlenek, příběhů i produktů. To, jakou formou dokáže founder svůj příběh p(r)odat, mi zároveň ukazuje, jak dobře jej bude schopen prezentovat v dalších kolech investic, na konferencích a podobně, ale i samotným zákazníkům.

Nazpaměť naučená prezentace

Nezazlívám lidem, že si připraví, co budou říkat. Ale nic se nemá přehánět a slovo od slova připravená prezentace je poznat po prvních pár větách. Když pak třetí větu zapomenete a nevíte, jak pokračovat, je to už vyloženě fail, který by se vám v přirozenějším projevu nestal.

Prezentující berou svůj pitch často jako nutné zlo, kterým se musí prokousat do konce a říct si uf, mám to za sebou. Podle toho to ale pak často vypadá – monotónní projev, nulový oční kontakt a viditelná touha být někde jinde. Naprosto geniálnímu podnikatelskému záměru, kterému se nedá říct ne, by to možná prošlo. Většině prezentujících ale ne.

Maturitní oblek nebo žabky a kraťasy

Netvrdím, že na prezentaci se musí chodit striktně podle toho či onoho dress codu, ale oblek z maturitního plesu nebo tanečních nezapůsobí a kraťasy se žabkami z člověka uvolněného startupistu neudělají. Spíše napovědí, že svůj investorský protějšek neberete nijak vážně, když vám nestojí ani za obutí bot.

Samozřejmě že se na prezentaci také často ukážu v teniskách, a ne v naleštěných polobotkách. Ale pořád jde o začátek obchodního vztahu, který by měl mít určitou kulturu. Džíny, bílé tričko, sako? Naprosto stačí.

Hokejka na tenkém ledě

Dobře propočítaný byznysplán mnozí zaměňují za urputnou snahu dokázat, že firmu čeká do pár let hokejková křivka růstu. Takových prezentací už jsem ale viděl tolik, že kdyby se všechny zakládaly na realistických číslech, máme z každého pátého českého startupu jednorožce.

Realistická a uvěřitelná čísla mají na přemýšlení investora ještě jeden důležitý efekt – dávají možnost domyslet si, o kolik lepší mohou být s jeho pomocí.

Když přijde i paní na úklid

Vězte, že ideální počet lidí na prezentaci neexistuje, respektive liší se firma od firmy. Základem jsou foundeři a jeden dva klíčoví lidé plus jednoduché vysvětlení, proč právě oni jsou součástí týmu, co mu mohou přinést a proč je s nimi startup silnější.

Občas se stane, že zakladatelé startupu chtějí vypadat jako větší firma, než ve skutečnosti jsou, a přijdou s celým týmem včetně externistů a paní na úklid. Na všechny se pak během prezentace stejně nedostane a tým působí zvláštně, když 15 ze 17 členů řekne jen dobrý den na začátku a na shledanou na konci. Velikost týmu pak ubírá pozornost od projektu jako celku.

Nezvládnutý time management

Osobně vnímám nezvládnutý čas prezentace jako první známku toho, jak moc je nebo není daný člověk schopen řídit nejen svůj čas, ale i čas a kapacitu ostatních.

A vidím zde obrovský rozdíl mezi USA a Českem. Když mají američtí foundeři 20 minut na prezentaci, buďte si jistí, že skončí skoro na sekundu přesně a zvládnou říct všechno, co říct chtěli, aniž vás požádají o pět minut navíc.

První prezentace u seedové investice opravdu nemusí být raketová věda. Tady je produkt, tady je trh, máme takový a takový tým a nakonec se podívejte na shrnutí a důvody, proč byste do nás měli investovat. Hotovo.

Proti komu jdete?

Ještě pár let nazpět bych si nemyslel, že tenhle bod budu muset někdy zmínit. Často k nám ale přijdou foundeři s tak mizernou znalostí konkurence, že si podrobnější due diligence zvládneme udělat v internetovém prohlížeči na telefonu během jejich prezentace.

Ignorace něčeho tak zásadního pro (ne)úspěch projektu, jako jsou ostatní firmy v oboru, je z mého pohledu okamžitou stopkou pro další schůzku a přemýšlení o investici.

Čtěte také